Mitt bygge

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 6

91
8
Saraldor:

ser snyggt ut, det är något sånt vi skulle ha för ödlorna..

 


741
681
Binks:

Mycket snygga terrarium.

Jag undrar hur du har gjort för att de ska funka att stapla dem då de serut som du inte har så mycket plats ovan och under för att kunna få dit några bitar och hål att passa in i varandra?

Du har inga terrarium med spraysystem?
Tänkte hur du isåfall löser de med plastsen för slangar och sådant då du (som jag sa innan) inte har så mycket plats över och under terrarierna?


Är själv i funderingarna kring att bygga ett terrarium till nästa år så kollar mycket hur andra löst saker med allt möjligt, och tycker de är väldigt snyggt med staplat där de inte är något mellanrum.

Emil


1661
777
fluffis:

Hej Emil!

Jag tror inte rikigt jag hänger med när du pratar om bitar och hål. Terrarierna är helt enkelt fyrkantiga burkar staplade på varandra. Det finns inget mellanrum mellan terrarierna.

Något spraysystem har jag inte.

Klart du ska bygga själv. Det är kul och givande men mycket jobb! :)

 


741
681
Binks:

Hej!

Ja jag trodde du hade någon sorts grej som satt ihop terrarierna, men du ställer dem bara ovanpå varandra alltså?

Och eftersom du inte kör lysramp eller sol-lampa behöver du inget extra utrymme ovanpå.

Jo de blir väll ett bygge så småningom, men först lär man planera och titta hur andra har gjort samt ha pengar att kunna köpa allt material med, så de får bli till nästa år kanske.


1661
777
fluffis:

Ja, precis.


11
0
errorc:

en liten fråga!

jag har precis fixat min gamla garderob för att göra om till ett terrarie. jag tänkte köpa en värmematta såklart eftersom jag nog ska ha en skäggis i detta.

jag såg att du lagt din värmematta direkt på marken i terrariet. kan man absolut göra så och använda t.ex sand utan att riskera att något kan hända? känns som att man kanske borde ha något över värmemattan och sen lägga på sanden, vad vet jag, skäggisen kanske gräver sig ner och gör nåt som den inte borde med värmemattan :)

vad har du även för tips om jag ska måla om hela garderoben på både utsida och insida?

lite fukt ska de ju ha så måste skydda trät utan att de blir någon olycka :(


205
25
Strunten:

Min erfarenhet säger mig att man bör ha en jämnt yta över värmemattan. Har provar lägga sand direkt på men blir inte alls lika bra. Provade med en osb skiva lagisk sen ett tunt lager sand på den. Funkade kanon. Ett litet tips frånmin erfarenhet bara ;)


1661
777
fluffis:

Sand har jag aldrig haft så det kan jag inte svara på. Jag använder dimmer på alla mina värmemattor så att de får lagom värme.

Jag har ju lackat mina terrarier på insidan men i framtiden funderar jag på att ha fukttålig färg i bottnen eller kanske någon annan lösning. Det är svårt att få lacken heltäckande eftersom osb-ytan är så skrovlig. Det har funkat för mig hittills men det kommer kanske en dag då en vattenskål hamnar upp-och-ner och det blir inte skoj för träet.

Har inte garderoben en yta redan som kan fungera?


Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:

två-tre lager akvarielack så bör det hålla för vattnet utan problem 


1661
777
fluffis:

Vad är det för skillnad mellan akvarielack och klarlack? Jag menar, varför skulle akvarielack funka bättre?

Logga in för att posta i forumet
Sida av 6
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild