Vampyrkrabbsbekymmer

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

9
7
SirSmuggler:
Köpte ett litet gäng Vampyrkrabbor (Geosesarma dennerle) till ett nybyggt paludarium här om dagen. Nu börjar jag fundera på om de har problem att ta sig upp ur vattnet.

Vad jag har läst mig till på nätet så ska de vara duktiga klättrare, men problemet (om det nu är ett problem) verkar vara att de vägrar klättar upp där jag tänkt att de ska göra det och istället vandrar de fram och tillbaka längs glasrutan i framkanten och försöker klättra upp där, vilket förstås går väldigt dåligt.

Jag har t.o.m ställt ner en trädrot där nedre änden ligger mot glaset, men de vägrar klättra upp på den annat än som stöd för att klättra mot glasrutan. Så fort roten kröker av in mot baksidan (och land) så envisas de med att klättra mot glaset och trillar då förstås ner igen.

Nån som har några idéer om detta är nåt jag borde försöka lösa och i så fall hur eller om jag bara ska låta dem vara och hoppas att de löser det på egen hand med tiden?

Hittills har jag manuellt lyft upp dem 1-2 gånger per dygn, på morgonen innan jag åker till jobbet och på kvällen innan jag lägger mig.


Mer detaljer för den intresserade:
Det är 2 hanar och en hona (fanns tyvärr inga fler honor när jag köpte dessa). Jag kom hem med dem i måndags kväll, så det är inte så många dar jag haft dem än.
En av hanarna har än så länge aldrig varit nere i vattnet (eller så har han bara varit listigare än de andra och tagit sig upp igen på egen hand). Honan har jag hittat vandrande på detta sätt ett par gånger. Den andra hanen gör det mest hela tiden. Han är uppe ett par timmar max, sen är han igång igen.
Jag har aldrig lyckats vara på plats så jag ser var/hur de tar sig ner i vattnet.
Det är lite begränsat med enkla ställen att ta sig upp, men då all information jag hittade om dem innan köpet sa att de gillade att klättra så trodde jag aldrig att det skulle kunna vara ett problem. Och med den trädrot jag ställt ner så är jag övertygad om att de skulle kunna ta sig upp rätt enkelt om de bara övergav iden att de prompt måste upp på framsidan av tanken.

I vattnet finns än så länge bara några guppys. Har inte bestämt vad jag vill ha där i övrigt. Det får ju inte bli nåt allt för stort eller aggressivt förstås.

Bild på paludariet, tyvärr syns ingen av krabborna på bilden:

9
7
SirSmuggler:
Jag tror det hela löste sig av sig självt. De kanske bara behövde få bekanta sig med sin nya miljö ordentligt.

Igår kväll var 2/3 nere och vandrade vid glaset. Jag bestämde mig för att ha is i magen och inte störa dem med att lyfta upp dem utan låta dem hållas. När jag klev upp i morse var alla 3 nere och vandrade fram och tillbaka vid glaset... Mer is adderades till min redan kalla mage och jag lät dem vara.
När jag kom hem från jobbet nu i eftermiddag så var det bara en kvar som vandrade runt, de andra hadde uppenbarligen tagit sig upp själva! Efter att jag suttit och iaktagit den sista bottenvandraren en lång stund tycktes även denna tröttna på det och klättrade helt sonika upp för roten. Det kanske var jag snarare än de som var dum :D Skönt hur som helst att de verkar klara av att navigera sitt nya hem utan ingripande från mig.

Nästa "problem" blir att hitta intressanta saker att mata dem med. Hittills har jag provat majs, röda mygglarver och vanligt flingfoder för fiskar. Det har placerats på små plastlock på landdelen. Det är bara majsen jag sett att de ätit av, men det är ju svårt att veta vad de gjort när jag inte kollat, och de är ju så små att de lätt kan ha ätit en rejäl munsbit av nåt utan att jag ser nån skillnad. Frukt å grönt finns det ju en mängd olika saker att prova, när det kommer till det animaliska är jag lite mer osäker på vad jag ska ge dem. Jag vill helst slippa hantera levande insekter...

23
13
msml89:
Jag ser nästan aldrig mina vampyrer i vatten, tvärtom är de nästan alltid på land gömda i barkrullar, under löv eller dylikt, eller gömda i egengrävda grottor i bottensubstratet (kokosmull och sand). Har dina grävmöjligheter? Vampyrkrabbor är huvudsakligen landlevande, och i alla fall mina är oftast bara ned i vattnet för att dricka och ömsa. :)

Mina äter mest insekter, rått kött, fisk, gammarusmix, och så vidare. Jag skulle inte bli förvånad om några gråsuggor hamnar på menyn också. Löv, maskgödsel och lite grukt och grönt går också ned. Krabbor är asätare och nedbrytare och äter ofta från substratet, gärna sånt som luktar. ;) 

23
13
msml89:

9
7
SirSmuggler:
Tack för svar!
Nu när de har vant sig med sitt nya hem är de nästan aldrig i vattnet här heller. De är otroligt bra på att gömma sig så det är sällan jag ser dem alls nu för tiden.
Växterna på landdelarna är planterade i "orkidekompost" + den jord de kom med från blomsteraffären. Så lite grävmöjlighet finns det.

Jag har provat lite olika mat, det är dock svårt att se vad som går hem då de ju är så små så det syns knappt om de ätit av något. Men när det jag lägger in på nåt magiskt sätt flyttar sig från den lilla plast-brickan (gammal kork från mjölkförpackning) så utgår jag från att det är en av krabborna som varit där och släpat iväg det en bit för att få äta lite mer i skydd.
Det finns även en hel del blommflugor och bladlöss (som flyttat in helt på egen hand) i paludariet, kanske äter de av dem också?

Tack för tipsen hur som helst. Det gav lite fler idéer till saker att prova.

Det tråkiga är dock att jag hittade en av dem död igår. Det var dessutom honan. Jag hoppades först att det bara var nån som hadde ömsat skal, men skalet var tyvärr inte tomt :(

2966
1645
Hoggaforfan:
Tvätta alltid av växter du köper, många gånger är det mycket växtnäring och gödning i jorden som KANSKE inte är bra för djuren.

9
7
SirSmuggler:
Jag får tänka på det till nästa gång. Strategin denna gång var dock att "chansa" lite och låta några guppys vara testpiloter i systemet några veckor innan krabborna anlände. Det är samma vatten som cirkulerar runt och rinner i vattenfall och bevattnar växter och sedan ner i akvariedelen, så är det nåt obra i jorden så hamnar det även i vattnet.
Fiskarna mår fortfarande utmärkt iaf :) Har även fått en skymt av en av de kvarvarande krabborna idag. Han såg kry ut han också, men de är ju förstås svårt att dra några slutsattser när man bara får se dem en kort stund innan de kryper runt och gömmer sig.

De har uppanberligen väldigt bra syn och är snabba med att gömma sig även om jag kommer smygandes in i rummet. Bästa sättet att få se dem är att slå sig ner i fotöljen jag placerat framför paludariet och helt enkelt ta en tupplur. När jag vaknar händer det att nån vågat sig fram :)

9
7
SirSmuggler:
Hittade en till död igår. Bara en kvar nu alltså :(
Känns som jag gör nåt fel här... Men jag vet inte vad.

Båda som dött har jag hittat i vattnet.

23
13
msml89:
Och du är helt säker på att det inte är öms? För ömset ser ju ut som en blek krabba. Annars, hur lätt har de att ta sig upp? Vampyrkrabbor är som sagt landlevande krabbor, så de drunknar om de har svårt att ta sig ur vattnet. 

9
7
SirSmuggler:
Jo, jag undersökte dem noga och det var inte tomma skall.

Som sagt så var det lite problem med att ta sig upp alldeles i början när de var nyinflyttade. Men efter några dagar så verkade det inte längre vara några problem. En av dem hittade jag dessutom i den grunda delen av vattnet där det är väldigt lätt att ta sig upp, så jag tror inte riktigt på drunkningsdöden.

Däremot verkar den kvarvarande hanen ha ömsat, för jag hittade helt nyligen ett tomt skall i vattnet, och jag har sett honom levande på land efter det.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild