Vilsetass skrev:
Tack för snabbt svar. Ska kolla solar raptor, måste nog beställa hem för det finns ingen bra reptilbutik här i Ö-vik. Vår uppfödare har inte rekommenderat något speciellt ljus. Vi köpte det vi blev rekommenderade av en reptil-entusiast i en butik i grannstaden.
Jag kan inte avgöra hur erfaren hans uppfödare är, men det är fyrfotingens gecko vi pratar om.
Finns ett ställe på internet som heter "sköldpaddsgrejor" eller nåt :D Dom säljer lampor, BRA lampor till sjysta priser. Annars har Herpers Choise och flera andra också..
Alla butiker är vinsdrivande och vill sälja, det finns såklart många många bra seriösa butiker och säljare. Men finns lika många som inte alls är lika bra också. Har själv arbetat i zoobutik flera år, inte nuförtiden dock.
Men kolla gärna runt och prata med folk i hobbyn vad dom tycker också, så slipper du lita blint på mig menar jag ;) Men ljuset är det klart viktigaste i en dagaktiv ödlas terrarium.
Hoppas det löser sig iaf, brukar det dock nästan alltid göra om man har bra tålamod :) Reptiler är väldigt annorlunda andra husdjur! Och skötseln och hanteringen liknar ingenting annat.
Men att han mår dåligt av att vara ensam behöver ni inte alls fundera på!
Jag måste bara fråga av nyfikenhet. Varför sålde han sin avelshane? Jag blir alltid misstänksam när personer säljer vuxna avelsdjur som singeldjur. Anledningen att jag blir misstänksam är att jag under åren flertal, alldeles för många!, gånger sett personer sälja "vuxna, friska, grymma avelsdjur till en låg summa". Men verkligheten bakom dessa avelsdjur brukar vara en annan. Jag säger ABSOLUT inte att så är fallet med eran ödla men som sagt jag höjer på ögonbrynen & tänker till när den typen av djur plötsligt säljs.