rum som terrarie?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

13
0
rm250:

vad tror ni om att ha ett helt rum som terrarie?=)

golvyta 5x4.5 meter.  fuktspärra hela rummet vilket säkert kommer kosta en slant, sen lägga golvvärme i halva rummet med mörkt kakel över.

om någon av er här inne har tänk dessa tankar och räknat på lite priser vad själva bygget skulle kosta,(på ett ungefär) får ni gärna hjälpa och tippsa:) kommer det behövas ventilation tex?

 

sen in med stenar, grenar. träd vattenfall drippers a och allt va de nu blir:)

borde bli nice!

 


366
156
Linus:

Det lär kosta en himla massa, men samtidigt bli jääkligt koolt. Och tänk vilka djur man kan ha där i......... Åååh, det rycker i "vill ha"-tarmen.


150
13
Hillmans:

vad för djur är det tänkt ?

 


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Det låter inte fel! :) Inget jag skulle ha råd med, men man får väl drömma.


1662
779
fluffis:

Helt klart en häftig idé men jag tror tyvärr den blir svår att genomföra.

Jag tror vi har haft en sådan här tråd tidigare och kom fram till att det blir mycket svårt att få till utan att göra åverkan på rummet. Tänk dig en fuktläcka eller bottensubstrat som kommer in mellan golv och vägg. Och att fästa grenar i väggarna ... Det beror förstås mycket på hur man bor. Bor man i hyreslägenhet är det definitivt ingen bra idé. Hade jag varit hyresvärd hade du förmodligen åkt ut fortare än kvickt hehe. Bor man i eget hus så är det ens eget förnuft som får styra. Själv hade jag inte gjort det utan hade hellre satt en friggebod på tomten som jag hade isolerat och inrett till ormen. Sen beror det även på i vilken kommun du bor i och vilka regler de har om tillstånd. Hur låst/tätat det måste vara osv. Självklart behövs det ventilation...


356
177
krypet:

En egen regnskog (eller vad det nu blir för klimat)! Det skulle jag också vilja ha.

Ett bra sätt att ta sig in utan att något djur rymmer eller skadas måste väl gå att lösa.

 


52
1
unknown_928929:

hur ska du göra med eluttag och lysknappar? en stor orm kommer ju krossa allt sånt om den kommer åt


13
0
rm250:

oj blev många svar.  blir ju som att fuktspärra ett badrum fast i grövre version om man kan utrycka sig så?

bor 1 ett hus på 140 kvadrat+ källare.

är tänkt för boa ormar:)

det med lysknappar och kontaktutag är nog det minsta problemet.:)

 ventilation borde det ju räcka med att ha i dörren ?

får väll spara lite till och se om detta går att genomföra inom något år!

mvh a


Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:

satt och räknade lite på ett rum förut i ungefär den storleken, kollade på olika tätskikt och ja bara det går ju på minst 15.000 och då är det ett tätskikt som inte ens är godkänt att ha i en dusch. 

och det behöver man ju täcka med ett bruk eller nått så det är ju en fruktansvärd kostnad det skulle bli i bara material 


69
39
NiklasTyreso:

Kanske bättre att bygga ett terrarium som är nästan lika stort som rummet, men med utrymme att krypa under för att inspektera om du får läckage.

Då kan du ha ventilationsfläkt och elektonik på utsidan så du lätt kan byta ut delar om de går sönder (lättare än att byta golvvärme.)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild