Indisk vandrande pinne

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Reptilreptil1 skrev:
men Då innebär eg det inget negativt om ägg är kvar i burken om man vill att de kläcks?
de tar ingen skada där?

Inte om du håller substratet fuktigt. 

Jag har haft monstrera och garderobsblomma och "riktigt" substrat (torv), fast bara hos mina mer kräsna pinnar, Diapherodes gigantea. Det dumma är att man inte hittar ägg så lätt. Till mina Vietnamesiska, Medauroidea extraentata, kör jag bara petboxar med 1 cm trov eller liknande, några grenar, och lägger in frysta löv (till sommaren plockar jag färska, nu får man nöja sig med frysta, citronmellis eller salal).

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
Reptilreptil1 skrev:
men Då innebär eg det inget negativt om ägg är kvar i burken om man vill att de kläcks?
de tar ingen skada där?

Ja men det beror också på vad för terrarium du har. Nyckläkta Carausius morosus kan ofta gå rakt igenom ventilation i de flesta terrarium och petboxar. Det är också praktiskt att spara äggen i en burk när man städar istället för att lägga tillbaka dem. Det kan vara svårt att skilja på ägg och avföring i början särskilt med små arter. Då äggen kan ta långtid på sig att kläckas och då pinnarna inte lägger alla på en gång utan några åt gången under en period. Så är det praktiskt att datummärka burkarna. Det finns två skolor angående om nymferna ska gå med de vuxna eller inte. Den första menar att nymferna ska separeras för att inte bli utkonkurrerade av de vuxna. Den andra menar att nymferna har svårt att bita igenom löven och att de vuxna måste påbörja löven (man kan klipa av kanterna på löven). Vilken metod som är bäst beror nog mest på art. Carausius morosus nymfer behöver inte hjälp med löven och verkar inte påverkas negativt att hållas med vuxna.

15
1
Reptilreptil1:
Hur funkar det för mina indiska att äta dessa blad tror du:

Syrén
Forsythia
Maskrosblad
Gräs
Äpple
Päron
Plommon
Körsbär
Schersmin
Murgröna

?

Kul att variera lite samt finns lättillgängligt på tomten & träden går att dra fram löv redan nu om man tar in dem.

15
1
Reptilreptil1:
Reptilreptil1 skrev:
Hur funkar det för mina indiska att äta dessa blad tror du:

Syrén
Forsythia
Maskrosblad
Gräs
Äpple
Päron
Plommon
Körsbär
Schersmin
Murgröna

?

Kul att variera lite samt finns lättillgängligt på tomten & träden går att dra fram löv redan nu om man tar in dem.

 
Någon som kan hjälpa att svara på detta här ovan om blad?
samt en fråga till, har plockat ur ägg & lagt på fuktigt papper i en behållare intill. Har inget mer än blött papper i. Kollar dagligen. Räcker det?
känns jobbigt attbehöva byta mat där ifall de föds...
snabbar värme på processen?

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
Reptilreptil1 skrev:

 
Någon som kan hjälpa att svara på detta här ovan om blad?
samt en fråga till, har plockat ur ägg & lagt på fuktigt papper i en behållare intill. Har inget mer än blött papper i. Kollar dagligen. Räcker det?
känns jobbigt attbehöva byta mat där ifall de föds...
snabbar värme på processen?


Murgröna funkar de äter också: liguster, rose, hallon, björnbär och hawthorn. De är inte särskilt kräsna så du kan prova andra bad också. Du behöver inte ha mat i burken med ägg om det inte är några nymfer i den.

15
1
Reptilreptil1:
Fredrik89 skrev:


Murgröna funkar de äter också: liguster, rose, hallon, björnbär och hawthorn. De är inte särskilt kräsna så du kan prova andra bad också. Du behöver inte ha mat i burken med ägg om det inte är några nymfer i den.


Ok jag testar lite då. Men det är inga här ovan du direkt ser är skadliga? El som de gillar?
Jag är lite nojjig för att ge köpt sallad och dylikt. Är rädd för besprutningar. Skulle gärna vilja hitta lite i omgivningen där jag bor som funkar. Har testat rhododendron som jag såg någon tipsade om, de åt lite på det. Sedan såg jag att det är giftigt för människor men pinnarna överlevde ju så borde kunna fortsätta med det?

Har testat lite andra jag sett tipsas om men i princip inget har de rört. Dock så har jag hela tiden haft sala i samtidigt. Kanske väljer de bort annat pga det? Om jag testar utan sala så kanske de äter annat?

5099
3875
Tropfrog:
När jag hade dem, långt innan internets tid, matade jag med liguster. Vi hade en häck runt huset i liguster. Den är vintergrön, så det fanns mat året runt.

Jag har inte en aning om det var rätt eller fel, men fick avsevärda mängder med avkomma åtminstone. Dessutom var det väldigt enkelt att skaffa mat.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild