Terrarie inredning från skånes bokskog

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

43
3
danneler:

Hej,

 

Tänkte bara kolla om det är en bra eller dålig ide att dra ut till bokskogen i skåne för att hitta stammar/grenar/stenar osv till ett terrarie där jag kommer ha en boa.

Det jag tänker på är bakterier osv, ser inte någon anledning att köpa dyra träd bitar om jag inte måste.

 

Om det är en ok ide att göra detta, kanske man kan sätta ihop en grupp som drar ut i skogen en helg och letar efter lite inredning? =)


Medlem i SHF
274
341
Jubari:

Inga problem alls att hämta inredning från naturen. Kör på bara!


43
3
danneler:

mycket bra nyhet för mig! då blir det skogen på lördag


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Kan tillägga att grenar från barrträd är något man ska hålla sig ifrån att sätta in i terrarium om jag inte minns helt fel. Annars borde det väl vara relativt lugnt :)


85
13
Gnasher:

Hej

Jag desinficerar allt nytt jag tar in i terrariet med jodopax vet. (något som jag som hästägare alltid har hemma) bara se till att spola av ordentligt efter desinficeringen, se till att all brunfärg försvinner (Jodopaxen är brun så man kan se att man får bort allt) därefter låta det torka innan jag tar in det i terrrariet, har använt det även på nya växter och på själva terrariet vid rengöring.

Vet inte om andra hört att man inte skulle kunna använda Jodopax i samband med terrarier? de veterinärer jag frågat har bara varit positiva till det. då den är väldigt bra mot salmonella,virus, svampar o tar även sporerna...


Medlem i DHF
1081
772
Westman:

varmt vatten eller Virkon s funkar nog lika bra


Medlem i SmHF
33
29
Daniel_Claesson:

Kan tillägga att grenar och rötter från barrträd funkar ypperligt i terrarier. Det enda man ska vara försiktig med att kådan.

Använd för säkerhetsskulle endast äldre "virke" som har "blödit" klart. dvs som inte avger kåda mm.

Har använt barrträds inredning i snart 15 år utan några problem bara man tänker sig för lite så går det bra.

Mvh D


43
3
danneler:

tack alla för era tips! har en annan fråga =P.. kan man hitta ormar lätt i bokskogen i skåne, någon som har koll på det?


382
36
MariBarita:

Jag har bara sett orm i bokskogen(Torups rekreationsområde) 2ggr, vad det var för sort vet jag inte.

se bara upp så att du inte får med fästingar som vaknar till liv i värmen ,lägg gärna grenar och dyl i kokande vatten.


17
1
lilleulv:

Barträd innhåller terpentin. Om det funker med ormar vet inte jag, men avgjort en dålig ide för akvarier och groddjursterrarier

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild