Costa Rica - Vad bör man se?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Kommer förhoppningsvis bli en resa till Costa Rica nästa år. Ni som varit där tidigare, har ni några tips på vad man inte får missa? Självklart blir det ett besök till Amphibian research center men finns det några andra platser som är värt att kolla in?

1275
1724
Falk:
Du har en jäkla massa fina fågelspindelarter där, bla Pamphobeteus spp.

31
11
Blomman:
Glöm inte ta med en bra ficklampa. När jag var där hittade jag t ex runt hotellets buskage mängder med pilgiftsgrodor och skorpioner tack vare en bra ficklampa. Sedan beror det på vad du är intresserad av eftersom där finns många parker med olika biotoper. Håll dig till stigarna och inte som jag gå utanför för det är otroligt lätt att gå vilse.

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Blomman skrev:
Glöm inte ta med en bra ficklampa. När jag var där hittade jag t ex runt hotellets buskage mängder med pilgiftsgrodor och skorpioner tack vare en bra ficklampa. Sedan beror det på vad du är intresserad av eftersom där finns många parker med olika biotoper. Håll dig till stigarna och inte som jag gå utanför för det är otroligt lätt att gå vilse.


Bra tips, har en pannlampa jag använt på tidigare resor men kanske kan vara värt att införskaffa någon ordentlig.
Har du något tips på vilka parker som är värda att besöka?

Vilka arter såg du mest frekvent?

 

Falk skrev:
Du har en jäkla massa fina fågelspindelarter där, bla Pamphobeteus spp.


Kanske bör plugga på lite över vilka spindelarter som finns där så man åtminstone har lite koll på det man hittar. Jag har i regel enbart kollat in herptil-arterna i länderna jag rest till men det finns ju en del andra djur man bör låta fastna på bild :)


31
11
Blomman:
Var 20 års sedan så jag minns inte namnen på ställena men jag skall kolla med någon av dom andra som var med och som har bättre minne.

31
11
Blomman:
Har slängt ut en fråga till dom andra som var med på resan men minnet var inte så bra eftrsom det var över 20 års sedan. Det mesta som vi såg var inte i parkerna utan man skall inte underskatta en promenad längs vattendrag eller vägarna. T ex vi stannade vid en restaurang som låg vid en flod och fick se mängder av alligatorer. Man kan gå i en park en hel dag och endast se apor eller i alla fall höra dom. På östra sidan var det gott om svarta legusner på stranden och håll koll på packningen så dom inte knycker något samt mängder av krabbor som också vill undersöka packningen. Besökte ett terrarie i San José som hade en trevlig samling pilgiftsrodor. Hoppas den finns kvar. Västra sidan finns korallrev att snorkla i men inte så mycket liv pga gifter från bananodlingarna som runnit ut i havet. Håll dig innanför revet då vi sökte oss längre ut men ganska snabbt fick återvända pga hajarna. Otroligt mycket att se i alla fall.

85
144
Avic:
Falk skrev:
Du har en jäkla massa fina fågelspindelarter där, bla Pamphobeteus spp.

Vilka Pamphobeteus då? Dock finns de gott om Sericopelma spp., även Psalmopoeus reduncus hittas i Costa Rica.. 

1275
1724
Falk:
Avic skrev:

Vilka Pamphobeteus då? Dock finns de gott om Sericopelma spp., även Psalmopoeus reduncus hittas i Costa Rica.. 


Ha ha jag tänkte på Peru :-P 

P. peterklaasi har jag för mej likaså någon Megaphobema och Aphonopelma 

508
304
Jonas77:
anders skrev:
Kommer förhoppningsvis bli en resa till Costa Rica nästa år. Ni som varit där tidigare, har ni några tips på vad man inte får missa? Självklart blir det ett besök till Amphibian research center men finns det några andra platser som är värt att kolla in?



Corcovado är väl ett måste, lite beroende ppå hur du tänkt resa. Är det mer sol och bad så kan vissa platser vara mer svåråtkomliga. Vill man bryta av den traditionella låglandsregnskogen så kan man ju ta en trip uppåt, Monteverde har mycket upplevelse i sig.

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Tack för alla tips hittills. Det kommer bli en resa på 4 veckor, så vi kommer nog få se en hel del förhoppningsvis :)

Bifogar en bild på platserna vi tänker besöka. Vi kommer förmodligen skippa hela nordvästra delen dessvärre och lägga mer tid på de platserna jag prickat ut på kartan: (San José, Sarapiqui, La Fortuna, Puerto Viejo de Talamanca & Corcovado).



Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild