Pilgiftsgrodfråga :)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

Medlem i NHF
16
23
RogerUME:
Hej på er!

Såhär är det, jag har hållit på i många år med både ormar, ödlor och spindlar. Träffade då sambon som inte alls gillade dessa djur, fick då avveckla. Men nu, har det hänt.
Hon har gått med på att jag får skaffa pilgiftsgrodor i alla fall :)

Och nu kommer frågorna, vilken att blir inte så stor, samtidigt färggrann och inte så högljudd av sig?
Jag har ett blackline terrarie på 30*30*30 son jag tänkte använda till en.början, för att sedan bygga upp ett terrarie helt ifrån grunden till dom.

Kan jag ha pilgiftare i mitt befintliga ett tag? Kanske ett par månader?

Och vilka växter, bottenmaterial mm tycker ni funkar bäst?

97
97
Banderad:
Jag kan rekommendera SDS forum på pilgift.se. Där har du landets samlade expertis på pilgift.

Spontant låter det för litet, men kanske temorärt om du köper några ungdjur av en liten art. Är dock ingen expert, har en art nu och har haft en annan tidigare

//Jocke

93
49
Majjen13:
[quote=RogerUME]Hej på er!

Hej har en hel del grodor, rekommenderar dig att gå med Svenska Dendrobatidsällskapet samt forumet pilgift.se där kan du få massor av råd.

Ditt terrarium är nog bäst för några grodor från Raniotomeya de blir ca 2.5- 3 cm. Om du är AIk-are kan ett par Dendrobates leucomelas passa Blir ca 4 cm. Större grodor som t ex Phyllobates Terribilis blir över 5,5 cm de har jag i terrarier i storlek 60 x 45 x 60 då de är väldigt aktiva, har dessa tillsammans med AIK grodor utan problem! De större håller sig i botten regionen medan de mindre gärna klättrar på växter samt bakgrunden. Har olika bromelior i terrariet, samt levande mossor. Lycka till. P.T är mycket högljuda, D.L låter mingre och R-grodorna minst!
 

Medlem i NHF
16
23
RogerUME:
Tack för svar :)
Men Raniotomeya är juh riktigt fina :) 
Dendrobates leucomelas är vackra också, jag gillar gult, trots att jag inte är Aikare (Totalt ointresserad av den typen av sport som fotboll, hockey mm)

Min tanke är att skaffa ungdjur och ha i det lilla terrariet (30*30*30) medans jag bygger ett nytt.
Förhoppningen är då att sambon ser hur fint det blir och då kanske till och med engagerar sig i nybygget också :)

Taken är att bygga 50*50*100 (L*B*H)
Och göra det ordentligt ifrån början med bygget :)

Har tänkt 2-3 grodor utav samma art. Skulle det sedan vara lite olika färger på dom så gör inte det något :)

Ska kolla in länkarna ni tipsat om :)

49
51
jsl:
Om du bor i Umeå som ditt användarnamn antyder så tycker jag att du ska komma ut till mig i Obbola (www.aquawarehouse.se ) så får du kolla på terrariestorlekar och lämpliga grodor så kan jag svara på alla fråågor du kan tänkas ha.

5116
3883
Tropfrog:
RogerUME skrev:


Taken är att bygga 50*50*100 (L*B*H)
Och göra det ordentligt ifrån början med bygget :)



Tänk på att de flesta pilgiftare håller sig mest på botten eller klättrar en liten bit på växter. 1 m högt terrarium kommer de inte att utnyttja och det blir svårare att hålla jämn fuktighet.

Visserligen låter alla pilgiftare, men jag finner inte det ett dugg besvärande.

Mvh
Magnus 

Medlem i NHF
16
23
RogerUME:
Ok, vad för mått blir bra för 3st pilgiftare?
Är mer och mer inne på Dendrobates leucomelas faktiskt.
Kan dock bli någon Raniotomeya istället.

Samt var brukar ni skaffa bottenmaterial/växter?


5116
3883
Tropfrog:
Om du vill ha så stort terrarium så lägg det ner istället. 100*50*50. Men 50*50*50 räcker gott för tre grodor.

Mvh
Magnus 

Medlem i NHF
16
23
RogerUME:
Tropfrog skrev:
Om du vill ha så stort terrarium så lägg det ner istället. 100*50*50. Men 50*50*50 räcker gott för tre grodor.

Mvh
Magnus 


Tack för svar :)
Då skissar jag om till 50*50*50 istället :)

Medlem i NHF
16
23
RogerUME:
jsl skrev:
Om du bor i Umeå som ditt användarnamn antyder så tycker jag att du ska komma ut till mig i Obbola (www.aquawarehouse.se ) så får du kolla på terrariestorlekar och lämpliga grodor så kan jag svara på alla fråågor du kan tänkas ha.



Jodå jag bor i Umeå,ell strax utanför.
För försöka ta mig till dig någon dag :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild