Foderinsekter

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

276
118
Maqea:

Hej hopp!

 Jag har en fundering om foderinsekter. Det finns det mänga olika sorter av men vad händer om någon av dem smiter? Finns det sorter som kan förstöra huset eller invadera skafferiet eller på annat sätt göra skada så man måste ta till skadedjursbekämpning för att bli av med dem?


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Intressant tråd!

Syrsor tror jag inte är några problem alls, de behöver det rätt fuktigt, speciellt deras ägg. Så rymmer ett gäng syrsor så kommer förmodligen de dö ut rätt snabbt.

Dubia-kackerlackor kanske skulle kunna föröka sig, eller åtminstone en hona lägga ungar, men om inte de får fuktig så dör de ut med. Sen är ju inte dubia-kackerlackorna så bra på att klättra.

Både syrsorna och dubia-kackerlackorna behöver även värmen för att kunna föröka sig.

Vilka arter som kan bli ett problem får någon annan komma med ett bra svar till, men skulle tippa på någon art av glasklättrande kackerlackor kan bli jobbiga om de smiter.

 

 


459
138
Pakke:

Anders, Dubia-kackerlackor dör bara om de smiter. Och honor kan få ungar i lägenheten också. Men honor och ungar dör ju ändå.

 

Jag hittade några dubia död (de rymde när katten Musse fällde låda, nämligen katten som jag vaktar åt min syster.) och några veckor senare hittade jag några honor som ligger helt död, även utspridda ungar döda också under spisen och i skåpet med.

Har kollat överallt i min lägenhet och finns inte en enda dubia här. :)

 

Så all med säkerhet, finns inga ätbart i lägenheten och vätska som vad Dubia behöver då dör de ganska snabbt.

Med en tanke om DU/Ni vill få dubia dö snabbare så se till duschen ska alltid vara torrt, inte blöt. Då dubia tar chansen att gå dit och dricker vätska. (Men de lever inte längre ändå utan mat för det finns ju inga ätbart i lägenheten).

 

Men ryska och tyska kackerlackor kan leva med det eftersom de lever på skräp, men dubia gör det ju inte och gillar vara i trångt platser och är skadedjur. De kan klättra på hala väggar med.


Medlem i SmHF
143
128
PinupZombie:

Det flesta foderinsekter i använder är ju på ett eller annat sätt tropiska och klarar sig inte här, dör dom inte under sommarhalvåret så dör dom förmodligen under vinterhalvåret, om inte annat svälter dom eller så kan dom inte föröka sig.

Shelfordella  tartara däremot är väl en art många inte vill ha hemma, just för att dom är rätt duktiga på att klara sig även i Sverige. Många som kollar snett på mig när jag säger att vi har det hemma ;) men ja, det är enda foderinsekten jag kan komma på som kan bli ett problem, bananflugor och husflugor behöver man ju inte ringa anticimex för dikt.


197
14
SibiriskTiger:

Bra info! Blev rekomenderad Shelfordella istället för Dubia, men då ska jag välja Dubia istället! Haha!


309
239
Gogs:

Har ett gäng Shelfordella tartara och jag vetefan hur men endel har lyckats rymma och har tagit sig ner till grannen.... Så jag tror nog att dom ska doneras till nån bättre behövande så kör jag bara på kackisar o syrsor framöver...


276
118
Maqea:

Tack så mycket för er input. Dubior verkar vara det bästa och säkraste.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild