Hoggaforfan skrev:
Det hade inte varit fel med mer ljus i det då går värmen upp lite men annars är det starkare matta eller kabel inne i terrariumet som behövs. Tyvärr är bottenmaterial samt luften runt lekakulorna väldigt isolerande så krävs en del värme för att komma igenom det.
45 watt dagsljus i en sån liten burk är runt dubbelt så mycket som de burkar jag haft som referens för bygget. Det brukar vara 20-30w fullspektrum led till burkar i denna storleken. Sen har jag inte plats med fler ljuskällor i mössan.
Jo, men försäljaren jag köpte värmemattan av på mässan i Borås sa att för stark värmematta skulle kunna döda den levande bottnen genom uttorkning. När jag tänker på det själv så är ju risken mycket låg så länge det finns åtminstonde lite vatten i det drännerande lagret. Allt mattan gör är ju att vattnet dunstar och håller botten fuktig, inte torr.
Så nu beställde jag den största mattan som passar under min burk. Jag har ju en termostat som går in och styr, så problemet med för stor matta tror jag inte på längre. Bättre en stor som värmer ibland än en liten som värmer hela tiden.
Mitt problem är nog ett dåligt isolerat hus och en placering närma väggen. På sommaren kommer jag tror jag att problemet kan bli det omvända. Placeringen bestämms av designavdelningen, men den rimmar bra med tillgång på ström som teknikavdelningen gillar :). Så jag måste agera utifrån det. Större matta och lite cellplast tror jag nog kan göra det tillfredställande. Jag behöver "bara" 2 grader upp.
MVH
Magnus