Plantjord

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

4
0
SirCallePacman:
Hej! Jag undrar om man kan ha vanlig plantjord till vandrande pinnar som underlag?

2966
1645
Hoggaforfan:
SirCallePacman skrev:
Hej! Jag undrar om man kan ha vanlig plantjord till vandrande pinnar som underlag?

Det är en hel del gödning i det. Jag är osäker på hur insekter tål det men hade inte chansat. Såjord eller torv är bättre alternativ

Medlem i SkHF
365
436
AlexGustavsson:
Jag har kört med plantjord till phasmider i många år, har aldrig varit problem! Har aldrig sett någon dokumentation som styrker rädslan många verkar uppvisa för gödning i jord. 

2966
1645
Hoggaforfan:
AlexGustavsson skrev:
Jag har kört med plantjord till phasmider i många år, har aldrig varit problem! Har aldrig sett någon dokumentation som styrker rädslan många verkar uppvisa för gödning i jord. 

Jag har för mig att det var Peter54 som visste varför det var farligt, tyvärr minns jag inte vad han skrev.
Sen är det skillnad mellan insekter och reptiler med :-)

Medlem i SkHF
365
436
AlexGustavsson:
Hoggaforfan skrev:

Jag har för mig att det var Peter54 som visste varför det var farligt, tyvärr minns jag inte vad han skrev.
Sen är det skillnad mellan insekter och reptiler med :-)


Alltid spännande med sådant här :) Det bör ju också vara skillnad om den är naturgödslad eller kemsikt gödlad, t.ex NPK. Då bör ju den homeostatiska balansen kunna rubbas i djuret om de får i sig substrat, då det är så "koncentrarade" partier med dessa ämnen, ex. i kulformat. 

2966
1645
Hoggaforfan:
AlexGustavsson skrev:


Alltid spännande med sådant här :) Det bör ju också vara skillnad om den är naturgödslad eller kemsikt gödlad, t.ex NPK. Då bör ju den homeostatiska balansen kunna rubbas i djuret om de får i sig substrat, då det är så "koncentrarade" partier med dessa ämnen, ex. i kulformat. 

Absolut, naturligt är alltid att föredra men även för mycket av naturligt gödsel var inte bra.

Medlem i SkHF
365
436
AlexGustavsson:
Hoggaforfan skrev:

Absolut, naturligt är alltid att föredra men även för mycket av naturligt gödsel var inte bra.


Jättespännande! Jag ska ta med frågan upp till Biologiinstutitionen och höra runt lite! 

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
Gödsel=bajs= otrevlig hemma miljö för djuren, är nog bara så enkelt och inget man behöver fundera så mycket över skulle jag gissa
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild