Bästa herptilresan?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

273
148
Flosker:
ej

 

Har rest en hel del och alltid tittat på reptiler och andra kryp. Och har bara varit på en riktig skådar resa, men då för akvariefisk i Brasilien. Kanske inget jag skulle rekommendera till den oerfarne resenären.

 

Jag själv har nästan aldrig prio ett att åka till ett ställe för att bara skåda. Min prioritering är följande.

 

1, Både jag och min fru som inte har samma intresse får ut något tillsammans av resan.

2, Golfbana eller annan tränings aktivitet.

3, Årstid.

3, Kryp och kräldjur.

 

Vissa platser ser man mer på beroende på årstid. Låter kanske självklart att man inte åker till Stockholm och skådar huggorm i December. Men detta kan vara viktigt om man vill se bönsyrsor på Mallorca eller kläckning skalbaggar av viss art i tropikerna. Reptiler är också lättare att hitta under vissa tider, men kanske inte den tid det är skönast att semestra på. Två veckor Monsun i Malaysia kan var roligt om man vill se mycket. Men frun blir nog inte lika lycklig. Senaste resan var förra veckan till Maldiverna. Kan lägga upp en film på Terrariedjurs FB sida om det går. Så får ni se när man felplanerar det där med att hitta kul kryp. Även om jag googlade arter innan jag åkte.

 

Jag tycker mina bästa resor har varit Malaysia Borne Highlands, Tama Negara öarna Tioman och Redang. Men även närliggande platser Krabi och Phuket bjuder på mycket.

 

Ta alltid med blacklight ficklampa då det är otroligt spännande att leta skorpioner på kvällarna med den. Givetvis ficklampa. Och en bra pannlampa lumen 900 minst, tänk på värmen vissa lampor är gjorda för att springa eller cykla med i lite kallare väder. Vissa sämre lampor blir lätt överhettade.

 

Med pannlampan ser man all reflektioner av nattdjurens ögon och spindlar ser man på långt håll och även då ganska lätt att avgöra storleken. Testa detta även i Sverige ni blir förvånade över hur mycket spindlar det faktiskt finns.

 
Att fota är nästa roliga sak som jag själv är usel på så det kan någon annan få skriva om. Finns även många trådar med fantastiska bilder från folks resor ta en titt där. Och utnyttja funktionen om i naturen när man lägger upp bilder. Då kan man söka på det resmålet man ska till och sedan undersöka vad andra sätt på det resmålet. Anders borde kunna detta.

www.terrariedjur.se/?page=forum&cat=12
 

Och tillbaka på Mallorca. Finns mycket att se sköldpaddor ormar massor av ödlor. Men Spanjorer har en kärlek till att hägna in allt och sätta skyltar privat. Så svårt ibland att bara strosa runt. Ingen allemansrätt här inte, något att tänka på när man är i andra länder hur bra vi har det här.

 

Mvh Micke

2966
1645
Hoggaforfan:
Aruba, massor med ödlor och fritt att gå nästan överallt

97
97
Banderad:
Tack för det Micke

Ska absolut försöka ta mig ut någon dag och titta lite :)

//Jocke

273
148
Flosker:
Nu är filmen från maldiverna på FB Terrariedjur.se laddad.

Medlem i SkHF
975
1090
NellyNiklas:
Australien. Har haft lyckan att ta mig dit 6 eller 7 gånger under mina 35 år. En av dessa enbart med fotografering som huvudaktivitet. 

Herptiler finns ta mig fn överallt. Hos mina morföräldrar utanför Brisbane fanns en uppsjö av olika skinkar i rabatterna, i träden och under stenplattorna bodde en blåtungad skink i många år. 

När man promenerar i förorter till Sydney hör man titt som tätt hur det rasslar till i buskaget när man går förbi. Botaniska trädgårdar huserar div. agamer och sköldpaddor och efter solens nedgång kommer geckos ut i neonljuset.

Hyr en bil i Brisbane och vingla runt på fel sida av vägen och kör ut i bushen (fortfarande på asfalt) och det dröjer inte länge innan du vejar för skäggagamer och andra spännande djur. Eller ta en flygtur till Uluru och betrakta de oräkneliga spåren i den röda sanden utanför ditt tillfälliga boende. Har du tur kanske du hittar varanen som lämnade dem efter sig.

Är du sugen på ännu mer "off the beaten track" så ska du till WA, västra sidan av landet. Hyr en bil i Perth och kör till Broome eller Exmouth. Chansen är stor att träffa på div. Herptiler på vägen. Kanske tom någon Thorny Devil. 

Är du i Exmouth så ska du absolut snorkla. Antingen länga kusten vid Ningaloo Reef bland havsormar, havssköldpaddor och fiskar med eller utan tänder. 

Sist men inte minst, "The top end". Norra delen av landet. Har själv inte varit längre norrut än Cape Tribulation, norr om Cairns. Man vill inte gärna ta ett spontandopp när var och varannan skylt säger "Warning. Crocodiles inhabit these waters" eller "Crocodile safari". Kan pitcha lite för Daintree River, strax söder om Cape Tribulation som sägs vara en väldigt krokodiltät flod. 

Det låter kanske lite som att jag försöker sälja in Australien och det gör jag kanske undermedvetet. Beroende på tid på året kan du få en tur-retur biljett för under 9k sek. Bo lite sparsamt på B&B's eller vandrarhem/STF eller liknande och laga egen mat.
Ska du dit anser jag personligen att vistelsen bör inte vara kortare än 3 veckor. 

En resa till Australien, 1600 mil och 20+h i luften, lite sömn och ev en sjujäkla jetlag kan anses kostsam både mentalt och ekonomiskt. Men i slutändan är allt det där lätt värt det... =D

/ Niklas

273
148
Flosker:
Tillbaka i Malaysia just nu, men blir mest drinkar och cigarr. Och massor av varaner. Och av någon anledning kan jag inte ladda upp bilder. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild