tänkt att skaffa spindel o skorpion

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

297
14
shad0w88:

Har några frågor då jag har funderat på att skaffa ett sådan kräk *fågelspindel*:P

1 : Är alla lika "giftiga"  ?*spindel*

2 vad kan hända om man blir biten/stucken?

3 hur ofta ska deras terra göras rent ?

4 vad äter dom?

5 finns det någon sort som är mindre "aggresiv" än någon annan isf vilken ?

6 vad är det som skiljer dom olika "raserna"

7 vilken är en nybörja "ras"

8 fukt lr torrt ?

 

Säkert glömt ASSS mkt så skriv gärna lite fakta =))

Vill veta allt.. 


366
155
Linus:

Ett tips är att registrera dig på Kryp-forumet (kryp.forum24.se) och läsa i nybörjartrådarna och faktabladen. Dels kan du hitta en lista på nybörjararter, och dessutom fakta om dem :)


Medlem i DHF
1080
771
Westman:

och sen heter det art inte  ras. bra början att lära sig det iaf :)


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2490
anders:

Har ett skötselråd av Lennart Pettersson som går igenom fågelspindlar generellt, och vilka som är lite lättare/svårare än andra. Det har varit publicerat i Snoken tidigare.

När den kommer upp här på sidan vet jag inte ännu, men är det superpanik går det ju att maila.


297
14
shad0w88:

vet att det heter art men hade hjärnsläpp.

Ne panik e det inte tar de som det kommer :p

Får väl bli medlem där sen :p


321
444
Daniel_S:

1 : Är alla lika "giftiga"  ?*spindel*

Nej giftigheten skiljer sig. De flesta kan liknas vid en getings stick, däremot finns det giftigare arter såsom King Baboon (Pelinobius muticus) Tror även det bekräftats dödsafall av denna art, men inte hundra.

2 vad kan hända om man blir biten/stucken?

I bästa fall gör det bara ont, men är du allergisk eller liknande kan det bli värre. Svårt att säga även här vad som "händer". Är du fullfrisk och inte allergisk och blir biten av t.ex. en grammostola rosea borde det inte hända mycket mer än att du fått dig ett getingstick, det gör ont och svider/irriterar ett tag.

3 hur ofta ska deras terra göras rent ?

Inte ofta alls.

4 vad äter dom?

Insekter, mindre reptiler och däggdjur.

5 finns det någon sort som är mindre "aggresiv" än någon annan isf vilken ?

t.ex. Grammostola rosea och Brachypelma smithi, brukar ju vara väldigt lugna och "hanterbara".

6 vad är det som skiljer dom olika "raserna"

Det som skiljer de olika arterna... Omöjligt att svara på, finns så otroligt många arter, en del lever i regnskogmiljöer, andra i öken, vissa i träd och vissa på mark och i hålor. Bäst här är att söka skötselråd på nätet.

7 vilken är en nybörja "ras"

Grammostola rosea och Brachypelma smithi brukar klassas som enklare arter.

8 fukt lr torrt ?

Helt beroende på art.


366
155
Linus:

Jag kan svara på frågorna i alla fall, även om jag tror du får klart mer hjälp på Kryp-forumet!

1. Alla är inte lika giftiga, det finns vissa som är klart mer potenta än andra - dock så är jag av åsikten att man skall behandla alla potentiellt dödliga (du vet inte om du är allergisk/överkänslig förrän du blivit biten - alltså kan man räkna alla fågelspindlar som dödliga), som just det - dödliga. Alltså avråder jag å det grövsta från hantering, och om man råkar bli biten av någon anledning så skall man ta sig till sjukhus.

2. Det som händer är att du med största sannolikhet får gift injicerat i dig, av ordentligt stora tänder. Det värsta som kan hända är att du får en anafylaktisk chock, och får exempelvis igentäppta luftvägar. Om du inte är allergisk eller överkänslig så är det ändå enorma skillnader från art till art. Det finns några få bettrapporter på Krypforumet som kan vara värda att läsa!

3. Inte ofta alls

4. Insekter. Insekter, insekter, insekter - det bästa är kackerlackor och syrsor. Däggdjur tillför ingenting som inte insekter ger, utan skadar på sätt och vis spindeln i och med att de innehåller för höga halter av diverse ämnen.

5. Det finns ett antal arter som i regel håller sig lugna, exempelvis Brachypelma albopilosum, Brachypelma smithi, Avicularia avicularia m.fl.. Grammostola rosea har börjat förlora sin titel som den ultimata nybörjarspindeln. Detta för att de kan vara otroligt aggressiva i perioder, de är väldigt ombytliga. De har också en tendens att matvägra väldigt, väldigt länge - vilket kan vara mycet stressande för en ovan spindelägare.

6. Storlek, giftstyrka, beteende, miljökrav, aggressivitet, jaktteknik... ja, allt i stort sett.

7. De jag nämnde på punkt 5, exempelvis. Men det finns många andra också. (Avicularia-släktet räknas ibland bort från nybörjarskiktet av spindlar, eftersom de är trädlevande)

8. Det beror helt på vilken art man har.


29
22
Kimmy:

Kan ju tilläga som Linus säger.. Grammostola rosea som folk säger är en bra nybörjar art håller jag inte alls med om.. Mina Haplopelma lividum som är en jävla helvetes art är fan snällare än mina Grammostola rosea..


297
14
shad0w88:

Köpte en Brachypelma smithi idag =))

Hur ofta ska dom äta? glömde fråga det xD

Nästa blir en kejsarscorpion o en morelia viridis =)

tack för svaren .. 


52
1
unknown_928929:

kryp.forum24.se/kryp-about4837.html&sid=1dbe8b0d09b5c8a278b977727d75a988

 

där har du all information du behöver om dem :) hur ofta den ska äta beror lite på storleken men en gång i veckan brukar vara lagom till en adult, oftare om den är mindre

 

välkommen ner i spindelträsket :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild