Frågor om snapp

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

297
15
shad0w88:
Hej 
Är ny på sköldpaddor men har alltid varit fixerad på snapp. 
Hittar dess värre mindre info om dom.

Vet inte om de finns någon "nybörjar snapp" men har haft omar o ödlor , även hanterat gift så vett har jag.

Har ju fattat så mycket att alligator ska man inte ha i en lägenhet. 

Så kom med förslag på snapp, gärna info med om djuret med temp , pumpar, L80 , ja allt som krävs! 

Gärna bilder o byggen med så man får lite inspiration. 
Har ni något till salu med sköldpadda o akvarie så lägg ut de:) har mängder med terrarie saker som jag gärna bytar bort :) 

12
10
AlexanderS:
Med snapp menar du chelydra serpentina då?

297
15
shad0w88:
AlexanderS skrev:
Med snapp menar du chelydra serpentina då?


Kan inte de latinska namnet men snappaköldpadda

297
15
shad0w88:
AlexanderS skrev:
Med snapp menar du chelydra serpentina då?


Ja det menar jag.  

12
10
AlexanderS:
Skrev en guide för dem som jag aldrig skickade in av någon anledning. Någon annan kan säkert komplementera 

Snappsköldpadda




Vetenskapligt namn: Chelydra Serpentina

Familj: Chelydridae

Släkte: Chelydra

Livslängd: ca 40 år i fångeskap

Ursprung: USA/Kanada

Fullvuxen storlek: upp till 50cm över skalet

Föda: Allätare

Aktiv: Dagaktiv

Miljötyp: Främst akvatisk

Akvarium: lika bra att börja med ett på en area på 1 kvadratmeter då det är det minsta lagliga för ett småväxt vuxet exemplar. Om sköldpaddan överstiger 30cm över skalet så behöver du skaffa ett på 2 kvadratmeter.




Allmänt

Väldigt vanligt förekommande i amerikanska sjöar och träsk. I dess naturliga habitat är den en av de få arterna som kan äta de inhemska arterna av mal vilket ger den en viktig roll i ekosystemet.




Utseende och beteende

De är inte svåra att känna igen. De är stora, har lång hals, kan inte dra in sina lemmar och har stora ”drakklor”. Den enda arten man kan förvirra den med är Claudius angustatus men denna blir mycket mindre. Om halsen är taggig så rör det sig om ”florida snapper”, den sydliga arten/underarten (klassad som egen art, dock på väldigt vaga och vetenskapligt osäkra grunder).




Beteendet beror på hur man handskas med dem. Deras naturliga beteende är att vara aggressivt defensiva. De biter snabbt, har väldigt lång räckvidd och skulle inte ha några problem med att bryta benet i ett finger. Dock (tror jag) det är en myt att de kan bita av dem. De har också riktigt vassa klor och även om man håller dem rätt så kan man få rätt så djupa rivsår (talar av erfarenhet). Om man har hanterat dem sedan de var små så är de dock (oftast) inte aggressiva utan kan till och med bli rätt så hängivna. De rivs fortfarande när man plockar upp dem dock. Skulle du handskas med en som inte är tam så plockar man upp dem framför bakbenen. Du hamnar inom räckvidd för klorna men utanför räckvidden för munnen. 







Terrarium

Terrariet ska inte ha mer vatten än att sköldpaddan ska kunna andas genom att ställa sig på bakbenen och sträcka upp halsen till vattenytan, det ska ha en temperatur på ca 22-26 grader (varmare för florida snapper) och det ska vara STORT. I slutändan kommer du ha svårt att hitta ett glasterrarium stort nog utan då måste man leta andra behållare. Kolla med någon djuraffär hur stor den största kaninburen de kan få in är. Så länge sidorna är höga nog så kan man fylla en stor kaninbur med vatten och få ett bra habitat på det sättet. Annars kan man bygga en damm med hjälp av en kraftig ram med en presenning i. 




Inredningsmässigt så behövs gömställen, en solplats (med UVB) och kraftigt filter. De är inte solälskande sköldpaddor så det behövs ingen kraftig UV-lampa, men lite UV-ljus behövs alltid. Det är bra om det finns någon sten som sköldpaddan kan klättra upp på om den vill torka av då torkning är deras skydd mot parasiter. Filtret behöver vara rätt så starkt då de skitar ner ordentligt. Problemet är bara att det inte får bli för strömmt då de är ganska dåliga simmare. För att kompromissa har jag en ganska lång slang till insuget på mitt filter vilket gör att jag kan dra det över hela akvariet. Om jag ser skit gör jag rent genom att ta tag i insuget och ”dammsuga” botten. Man blir av med all skit utan att det blir för turbulent. 




Vad gäller gömställen så får man vara kreativ så länge de uppfyller kravet att sköldpaddan ska kunna ställa sig på bakbenen i sitt gömställe och fortfarande kunna nå vattenytan utan att behöva simma eller lämna gömstället. En grotta går bra så länge taket inte går under vattenytan. Jag använder en bit eldkorall. Grenar och rötter kan fungera men i min erfarenhet börjar de mögla. Du kommer behöva byta gömställen allt eftersom den blir större. Vad som var en bra håla när den var liten kan bli ett farligt ställe där en större sköldpadda kan kila fast sig och drunkna. 







Akvariumkamrater: 




Allting du sätter i samma akvarium kommer som regel att bli uppätet. Du kan försöka med fiskar om du har ett stort utrymme och många gömställen men de lär nog bli mat ändå. 




Utomhus




Kan fungera om man har en stor damm som inte fryser igen, men jag avråder skarpt. Problemet är inte de kalla vintrarna utan att resten av året inte blir varmt nog. Om du har sköldpaddan utomhus så finns det en reell risk att den inte hinner äta upp sig ordentligt mellan dvalor och därmed svälter ihjäl under vintern. 




Föda




Ungar skall matas varje dag och vuxna ska matas 1-2 gånger per vecka. Det rekommenderas att du sätter dem i en separat behållare för matning då de grisar ner ordentligt. När de är mindre ska de ha en proteinrik kost men när de blir äldre ska de ha mer växter. Under hela dess livslängd så är vanliga sköldpaddspellets en bra grundpelare då de innehåller de viktiga näringsämnena men man kan vilja komplementära med kött (särskiljt när de är små!) och sallad. Räkor, fiskbitar och kyckling fungerar bra. Mjölmask fungerar men det är svårt för dem att bryta ner deras skal. De älskar levande föda så om du kan få tag på mask så blir de helt galna. När de är vuxna bör åtminstone hälften av dieten vara grönt. Sepiaskal eller annat kalciumkomplement är också bra. 







Könsbestämning

Väldigt svårt att se på juviniler. Någon annan kan säkert komplementera med hur man ser det på vuxna. 


297
15
shad0w88:
Bra skrivit . 
Skicka in den!

Dom blir ca 50 cm över skal ( vilket inte är enormt ) men står aTT dom behöver stort utrymme o glasterrarie inte räcker. 
Så hur enorm plats ska som ha?

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
shad0w88 skrev:
Bra skrivit .
Skicka in den!

Dom blir ca 50 cm över skal ( vilket inte är enormt ) men står aTT dom behöver stort utrymme o glasterrarie inte räcker.
Så hur enorm plats ska som ha?

Jag tror l80 räknar den som sumpsköldpadda då dom inte har någon info för vattensköldpaddar på över 40cm. Men för land-eller sump-sköldpaddor över 50cm skallängd krävs 8kvm, dvs exempelvis 400*200 i bottenyta på terrariet.

196
268
NickeJ89:
EmanuelKarl skrev:

Jag tror l80 räknar den som sumpsköldpadda då dom inte har någon info för vattensköldpaddar på över 40cm. Men för land-eller sump-sköldpaddor över 50cm skallängd krävs 8kvm, dvs exempelvis 400*200 i bottenyta på terrariet.


Nej.
Jordbruksverket klassar dom som vattensköldpaddor. Men som du skriver så nämner dom inget om sköldpaddor över 40 cm. Får gräva djupare i detta.

Medlem i SkHF
365
436
AlexGustavsson:
shad0w88 skrev:
Bra skrivit . 
Skicka in den!

Dom blir ca 50 cm över skal ( vilket inte är enormt ) men står aTT dom behöver stort utrymme o glasterrarie inte räcker. 
Så hur enorm plats ska som ha?


Det står ju i skötselrådet ovan att en sköldpadda över 30cm skallängd behöver 2kvm så då får du väl tänka minst det, men för en adult individ lär du ju vulja ha ett antal kvm för att den ska kunna leva ett drägligt liv! 

297
15
shad0w88:
EmanuelKarl skrev:

Jag tror l80 räknar den som sumpsköldpadda då dom inte har någon info för vattensköldpaddar på över 40cm. Men för land-eller sump-sköldpaddor över 50cm skallängd krävs 8kvm, dvs exempelvis 400*200 i bottenyta på terrariet.


Mm? Asså 40×20? 
Sry e dålig på omvandla  
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild