Klockgrodor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

45
6
jny72:

Har nu ett tomt exo terra som jag har bestämt att ha klockgrodor i. Har aldrig haft grodor, så jag behöver lite tips!!

Jag har engelsk sjösten hemma. Tänkte använda den och sen ha såklart en landdel som jag "bygger" upp på sjöstenen. Med mossa och rot eller liknade. Funkar detta?! Måste jag även ha torv? Har reptil bark hemma, användas??

Sen har jag bakgrunden i frigolit (den som följde med terrariumet). Klarar den att vara ständigt fuktig,blött?


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Vad gäller bottensubstrat, så fungerar mossa bra. Om du använder dig utav torv eller jord eller liknande, är risken att vattnet smutsas ner väldigt mycket. Grodorna är rätt duktiga på att dra ner substratet i vattnet. 

Det är inga problem att frigolitbakgrunden hålls blöt. Det har åtminstone inte varit några problem för mig.

Ska bli kul att se hur du inreder terrariumet, jag håller själv på att göra om till mina klockgrodor, och har  satt in en epiweb-bakgrund.

Du kan se den tråden här: terrariedjur.se/?page=forum&thread=611


45
6
jny72:

Har följt ditt projekt. Det blir snyggt. Men tyvärr finns inte pengarna till epiweb. Tänkte som sagt använda det jag har hemma.

Jag kan alltså ha sjösten som enda bottenmaterial?

 


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Ja, epiweb är definitivt inget som behövs. Speciellt inte till klockgrodor, utan är mer en estetiskt sak i det fallet.

Ja, det finns flera som jag vet använder sjösten. På landdelen kan det dock vara bra om du använder mossa eller liknande.

 

Det finns argument om att grodorna kan få i sig sten när de äter, men om detta är något vanligt förekommande vet jag inte. 


45
6
jny72:

Tackar. Har precis gjort klart, ska lägga upp bild. Har sjösten (de är stora). En rot i vattendelen. Barkbit och mossa på landdelen. Tog några växter från mitt akvarium, se om de klarar det.

Tänkte köpa liten pump imorgon.

Nu är det bara grodorna som fattas!!!


45
6
jny72:

Här kommer bilder! Ska bli flera växter.


52
2
Pakwa:

Det blir fint, tycker jag!

Hur stort ät terrariet och hur många grodor ska du ha?


45
6
jny72:

Tack.

Det är 45*45*45. Enligt anders kan jag ca. 4 st. Så det var tanken.


52
2
Pakwa:

Kul :)


45
6
jny72:

Tackar. Ska bli kul att ha även grodor!

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild