Florida mjukskalssköldpadda hjälp!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

5
0
Andres:
Min Apalone Spinifera skal är som en kopp ibak. Vad kan jag göra så den blir som den ska? 
Hur skadligt är det för han?
Han var sån när jag fick han!

58
41
Charlie69:
Jag har ingen erfarenhet av sköldpaddor. Men hittade det här.

hubpages.com/animals/Metabolic-Bone-disease-in-Softshell-Turtles

www.zoomassan.se/skoldpaddor/skoldpaddor.htm

Kost och ljus är väldigt viktigt. Om du inte redan har HID lampa så måste du skaffa det. Maten är också viktig. Den behöver en varierad kost. Om det är mbd så är skötseln extra viktig i framtiden. Hoppas att någon som kan mer svarar dig och att det går bra för dig.  

1228
464
leedragon:
Vet att Chippen har erfarenhet på vattenlevande sköldpaddor men han har ej varit inloggat på ett tag nu. jag skulle rekommendera se vilka som har likanade sköldpaddor här och PM a frågan

5
0
Andres:
Jag kör med repti glo 5.0 och hid. Varierar kosten. Vb en gång i vecka, har bra filter. Men ändå så har skalet blivit värre! Vet inte vad jag ska göra mer. Hur långt kan man låta det gå innan man måste låta den somna in? Vill inte den ska lida! 

Medlem i SkHF
365
436
AlexGustavsson:
Andres skrev:
Jag kör med repti glo 5.0 och hid. Varierar kosten. Vb en gång i vecka, har bra filter. Men ändå så har skalet blivit värre! Vet inte vad jag ska göra mer. Hur långt kan man låta det gå innan man måste låta den somna in? Vill inte den ska lida! 


Varför ska du behöva avliva den? Märker du att den har problem av det? Jag skulle ju först och främst ta den till en reptilkunnig veterinär och se hur värdena ser ut! Det är ju sannolikt bristsjukdom! 

5
0
Andres:
Abslot inte, verkar va hur nöjd som helst! Jag vill absolut inte avliva den! Men det ser inte bra ut. Får kontakta en vet! 

58
41
Charlie69:
Ja, tycker att du ska ta kontakt med en veterinär. Finns också en aktiv grupp på Facebook, där jag tror att du kan få bra hjälp med kosten. Men först veterinär. Det är sannolikt inte vattnet som påverkat skalet utan maten. Den behöver äta mycket kalk. Det är också bra att ha ett kalkblock i akvariet. Lycka till,jag hoppas att det blir bra. Du kan väl uppdatera när du varit hos veterinären. Vill gärna veta hur det går.

2966
1645
Hoggaforfan:
Har den ätit fel mat så kan skalet lätt bli lidande men det är oftast bara en estetisk fråga även om undantag finns såklart. 
Det ser ut som om ryggraden är rak och fin så tror inte det är någon fara men hittar du en bra veterinär så skadar det inte att kolla igenom honom men jag tror som Alex att det är någon bristsjukdom eller en före detta bristsjukdom och rent estetiskt "problem".

373
170
Anathawa:
Hoggaforfan skrev:
Har den ätit fel mat så kan skalet lätt bli lidande men det är oftast bara en estetisk fråga även om undantag finns såklart. 
Det ser ut som om ryggraden är rak och fin så tror inte det är någon fara men hittar du en bra veterinär så skadar det inte att kolla igenom honom men jag tror som Alex att det är någon bristsjukdom eller en före detta bristsjukdom och rent estetiskt "problem".


Fullständig amatör här, men håller med alla ovan men vill göra ett tillägg. :)

Om den har haft MBD, och nu fått normala värden, så kommer försvagade delar stärkas, men deformationer som uppstått kommer inte att justera sig. Ett böjt ben som bygger in mer calcium förblir böjt. Men blir starkare och slipper frakturer.

Så, god omvårdnad nu ger ett gladare friskare djur, men skalets konkavitet kommer nog bestå. 
Jsg ska se om jag hittar nåt om ifall fortsatt förvärrad deformation orsakar lidande.

5
0
Andres:
Den verkar ju må hur bra som helst! Äter som en häst och simmar runt mycket :) men skalet har blivit mycket värre sen jag fick den. Om det nu är bara ett estetiskt problem men att skalet fortsätter att böja sig inåt, så kommer det väl bli ett problem? Tror ni det skulle hjälpa om jag ställde akvariumet vid ett fönster ett tag? Så den får oxå direkt solljus om dagen?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild