Injecera hormon..

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

49
27
Fafner:
Jag förstår att denna typen av trådrubrik höjer på ögonbrynen.

Vad jag har förstått så är detta ett alternativ när man föder upp pacmangrodor. 

Detta hormonet ska sätta igång *lusten* hos grodorna utan att man behöver låta dom gå i dvala först. 

Med detta sagt så har jag inte påstått att detta är korrekt eller att detta är ett alternativ för mig.

Jag finner detta intressant och finns det någon där ute som har mer information kring detta ?

Medlem i SkHF
365
436
AlexGustavsson:
Självklart går det att trigga igång parning med hormoner, det går med alla djurarter!

49
27
Fafner:
Jo den biten vet jag. Men jag vill ha djupare info än så.

Vad jag har läst så efter en sån här homonellbehandling så kan grodorna födas som hermafroditer och de kan dö väldigt tidigt i vuxen ålder.

Det som är de viktiga för mig är att få veta hur pass utbrett detta är eftersom att de kan påverka köparna om grodan dör tidigt. Hur mår grodorna som är resultatet av en sån här behandling ?

Läste att grodorna kan födas sterila. Denna sorten av behandling för att få till parning är stort i USA och Japan. 

Det man som kund är ute efter är en frisk och fin groda.

Denna sorten av parning är resultatet av att dra in pengar och att kunna göra det fort oavsett resultatet på marknaden. 

Jag snubblade över detta då det nämndes i en bok och sen googlat men det finns inte mycket info.

240
183
Mickee:
Fafner skrev:
Jag förstår att denna typen av trådrubrik höjer på ögonbrynen.

Vad jag har förstått så är detta ett alternativ när man föder upp pacmangrodor. 

Detta hormonet ska sätta igång *lusten* hos grodorna utan att man behöver låta dom gå i dvala först. 

Med detta sagt så har jag inte påstått att detta är korrekt eller att detta är ett alternativ för mig.

Jag finner detta intressant och finns det någon där ute som har mer information kring detta ?



För mig låter det enbart som cynisk rovdrift, typ valpfabrik och då bryr man sig nog inte om vad kunderna tycker å tänker heller.

49
27
Fafner:
Mickee skrev:



För mig låter det enbart som cynisk rovdrift, typ valpfabrik och då bryr man sig nog inte om vad kunderna tycker å tänker heller.



Nej precis och det är så jag känner också. Hur utbrett är denna typen av avel ? 

Hur vet man att grodan man betalar för inte kommer från denna typen av avel?


Själv så är jag av uppfattningen att orkar man inte göra det ordentligt så ska man inte göra det alls.q

240
183
Mickee:
Fafner skrev:



Nej precis och det är så jag känner också. Hur utbrett är denna typen av avel ? 

Hur vet man att grodan man betalar för inte kommer från denna typen av avel?


Själv så är jag av uppfattningen att orkar man inte göra det ordentligt så ska man inte göra det alls.q


Kan tänka mig att det görs i USA om efterfrågan är stor, men Sverige tveksamt tror jag.
Sen import från länder där det är tillåtet och görs, går nog att tvätta rent för en importör genom låta djuren mellanlanda i ett annat land och registrera det som ursprungsland.
så man är nog aldrig 100% garanterad fri från sånt där, tyvärr.

321
444
Daniel_S:
Om man håller sig borta från alla konstiga morpher, typ samuraj o.s.v. så minimerar man nog risken betydligt.
Detta är djur som relativt lättodlade utan någon slags hjälp i form av hormoner. Jag har svårt att tro att de normala/albino varianter du hittar här skulle vara några hormonavlade avkommor av just den anledningen.

1
0
BigBeard:
Jag har själv lyckats få tre hanar att komma i brunst efter dvala (torkperiod och regnperiod) utan hormoner. Är man väldigt försiktig så går det. Problemet är när de börjar överrösta varandra mitt i natten och du bor i flerfamiljshus. Jag fick täcka in mina djur med sängmadrasser och duntäcken för att inte bli vräkt. Jag fick tyvärr avbryta parningen på grund av de höga kväkningarna.

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:
Behöver man injecera hormon i sina reptiler, eller ens tänka tanken, bör man nog inte hålla på med levande djur kan jag spontant tycka :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild