Stora ödlor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 6

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
EmanuelKarl skrev:

Nej då inte stälnät. Leguaner vill ha ca 90% luftfuktighet vilket förmodligen är omöjligt i ett nätterrarium. Men eftersom reptiler inte förstår att det är dåligt klimat och leguaner visar det inte heller. Därför är det många som har leguaner i dåliga terrarium och tror djuren mår prima fast de egentligen är skitsjuka (inte ens leguanen själv fattar sjukan förän det oftast är försent och då döljer den sjukan så det inte ska märkas, fastän den lider). Så nej inte stålnät. Med att testa vattenagam först väljer du väl själv Det handlar om att läsa på först.

Du kanske redan vet detta men jag säger det ändå då det är otroligt liktigt för framtida leguanägare att veta (även om jag själv inte har planer på att skaffa leguan och har inte heller haft någon):
En grön leguan kräver mycket kunskap och kan med lätthet piska av ett lårben med sin kraftfulla, piskande svans. Fast den gör det inte om man inte stressar den. Men den kan...


En leguan kan inte piska av ett lårben.

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
reptilkungen65 skrev:

tack vet ska nog skaffa vattenagam









har sett att man har stålnät i usa 

Tusentals leguaner missköts, och i USA har dom inte djurskyddskrav och har djuren på de mest galna sätt t.ex har boer i lådor där dom knappt får plats om de ringlar ihop sig och trycker ihop sig, krokodiler i terrarium med antingen bara land eller bara vatten m.m. Det är dåligt med nät till regnskogsarter. Fast just leguaner brukar vad jag hört dälja sin sjuka ännu längre efter att den själv märkt det än andra ödlor och anses som "tålig" vilket den inte alls är. 

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Fredrik89 skrev:


En leguan kan inte piska av ett lårben.

Har ju inte råkat ut för det men har läst om att vuxna hanar av grön leguan kan det. Minns inte källan exakt, hittar jag den eller något annat ställe där det står (har läst det på många ställen) länkar jag

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
EmanuelKarl skrev:

Tusentals leguaner missköts, och i USA har dom inte djurskyddskrav och har djuren på de mest galna sätt t.ex har boer i lådor där dom knappt får plats om de ringlar ihop sig och trycker ihop sig, krokodiler i terrarium med antingen bara land eller bara vatten m.m. Det är dåligt med nät till regnskogsarter. Fast just leguaner brukar vad jag hört dälja sin sjuka ännu längre efter att den själv märkt det än andra ödlor och anses som "tålig" vilket den inte alls är. 


USA har djurskydslagar. Nätterrarium är gjorda för rengskogsdjur (kameleonter) luftcirkulationen är minst lika viktig som luftfuktigheten. Det Svenska klimatet gör det dock olämpligt med nätterrarium.
www.nal.usda.gov/awic/animal-welfare-act
www.reptilesmagazine.com/Care-Sheets/Lizards/Green-Iguana/

Medlem i SkHF
365
436
AlexGustavsson:
reptilkungen65 skrev:
vill ju jätte järna ju ha en större ödla det står just nu mellan svartvit tegu  eller grön leguan
har läst mycket om både men mest grön leguan har sett att man kan ha leguan i terrarium utan glas med tex stålnät?
ska jag testa vattenagam innan leguan eller är det bara att köra på?
Det är ju inte vidare smart att "Testa" en art som man kanske egentligen inte vill ha! Detta är djur som lever i flera decennier och man måste vara redo att ta hand om dem under mycket lång tid om man ska skaffa en ödla!

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Fredrik89 skrev:


USA har djurskydslagar. Nätterrarium är gjorda för rengskogsdjur (kameleonter) luftcirkulationen är minst lika viktig som luftfuktigheten. Det Svenska klimatet gör det dock olämpligt med nätterrarium.
www.nal.usda.gov/awic/animal-welfare-act
www.reptilesmagazine.com/Care-Sheets/Lizards/Green-Iguana/

Hur kommer det då sig att dom har reptiler i pytteterrarium? De har kanske men det än nog inta stora krav. Och jag glömde nämna att i vissa länder där det är något varmare fungerar det men i sverige ä det lönlöst.

128
13
reptilkungen65:
får väl börja med vattenagam.

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
EmanuelKarl skrev:

Hur kommer det då sig att dom har reptiler i pytteterrarium? De har kanske men det än nog inta stora krav. Och jag glömde nämna att i vissa länder där det är något varmare fungerar det men i sverige ä det lönlöst.


Vi har inte särskilt stora krav på utrymme i sverige heller. Man  får T:ex hålla en leguan på en yta av 4 kvm. Sen så är de flesta djurskyddslagarna tandlösa ovadsett land.

334
289
LobsterPie:
reptilkungen65 skrev:
får väl börja med vattenagam.



Varför ska du börja med vattenagam? Ser du det som någon yyp av uppvärming inför en leguan eller? Har du något intresse alls av vattenagam?

Medlem i SkHF
365
436
AlexGustavsson:
reptilkungen65 skrev:
får väl börja med vattenagam.


Välj den art du verkligen vill ha och satsa ordentligt på just den arten! Det är ju lönlöst att du skaffar en vattenagam bara för att kunna ta hand om en leguan senare! Vattenagamen blir du ju med i över 20 år antagligen! 
Om det är en grön leguan du mest av allt vill ha så tycker jag verkligen att du ska satsa på det! Läs på ordentligt, bygg ett rejält överdimensionerat terrarium där du inte snålar på något! Särskillt inte på klimatkontroll och bra HID Uv-ljus! Lägg mycket pengar och energi på vegetabilier av hög kvalitet! Detta komemr göra att du uppskattar hobbyn mer! Det är annars mycket lätt och tyvärr allt för vanligt att folk tröttnar på djuren de skaffar då de ite alltid kanske väljer just den art de verkligen vill ha elelr är beredda att satsa pengar och kraft på djuren! 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 6
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild