Fågelspindlar.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 7

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Hej hej.

Jag blev introducerad i hobbyn när jag började fånga svenska spindlar och haft den hobbyn i 3,5 år. Och sedan har jag börjat med djur från tropiska länder. Har på senare året blivit väldigt intresserad av fågelspindlar. Jag är lite av en expert på svenska spindlar och testat på 30-40 arter, och testat arter som är mycket värre än poecilotheria eller babon (sett youtube) i temperament. Man har alldrig haft en fågelspindel. Bor tyvärr hemma och familjen gillar inte fågelspindlar. Men en dag får jag dom intresserade, eller flyttar hemifrån. Och det är ju bra att läsa på så länge som möjligt innan, så varför inte börja läsa/fråga nu även om det kommer dröja något/några år? Så jag börjar fråga då.

Har lite frågor.

1. Jag vet att man ska börja med sin favoritart men jag har 5 favoriter jag inte kommer kunna bestäma mig mellan i dagläget. Dessa arter är B.smithi, B.albiceps, B.vagans, A.gerniculata och G.pulchuripes. Vilken av dessa anser ni som bäst första fågelspindel?

2. Odlar för tillfället dubia. Men kommer jag behöva odla fler foderdjur (dvs. vill de ha variation?) och i så fall vilka?

3. Vilken tempratur och fukt vill den arten ni tipsar om (antingen någon av de fem tidigare nämnda eller har ni andra amerikanska favoriter att tipsa om) ha?

Skriv gärna lite allmänt om arten ni tipsar om. Temperament? Nervös? Arg? osv. osv.

Kommer nog komma på fler frågor senare i tråden

Tack på förhand. Mvh Emanuel.

Medlem i SkHF
389
501
anniemalmros:
Jag är absolut ingen expert på varken fågelspindlar eller svenskaspindlar. Men du skriver att du testat arter som är mycket värre än tex Poecilotheria i temperament. Vilka svenska spindlar jämför du med då? 


Mina favoriter av de jag har är Brachypelma boehmei och Pterinochilus murinus (dock är den senare Afrikansk) enbart baserat på utseende! 

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
anniemalmros skrev:
Jag är absolut ingen expert på varken fågelspindlar eller svenskaspindlar. Men du skriver att du testat arter som är mycket värre än tex Poecilotheria i temperament. Vilka svenska spindlar jämför du med då? 


Mina favoriter av de jag har är Brachypelma boehmei och Pterinochilus murinus (dock är den senare Afrikansk) enbart baserat på utseende! 

De svenska jag jämför med är Dolomedes fimbriatus främst (den teleporterar sig hela tiden och är lika giftig som poecilotheria men sprutar inte in så mycket gift per bett och därmed gör det inte lika ont. Har blivit biten av D.fimbriatus en gång... Det var inte kul) och några av husspindlarna och presentspindlarna. Skriv om boehmi även om jag inte har den som favorit.

184
132
C_corpse:
EmanuelKarl skrev:

De svenska jag jämför med är Dolomedes fimbriatus främst (den teleporterar sig hela tiden och är lika giftig som poecilotheria men sprutar inte in så mycket gift per bett och därmed gör det inte lika ont. Har blivit biten av D.fimbriatus en gång... Det var inte kul) och några av husspindlarna och presentspindlarna. Skriv om boehmi även om jag inte har den som favorit.


Varför inte läsa skötselråden här på sidan eller på kryp forumet, där det finns närmre fyrtio skötselråd för fågelspindlar? Eller söka i forumet, Det är du väldigt kvick på att säga till andra som frågar liknande saker :) 

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
C_corpse skrev:


Varför inte läsa skötselråden här på sidan eller på kryp forumet, där det finns närmre fyrtio skötselråd för fågelspindlar? Eller söka i forumet, Det är du väldigt kvick på att säga till andra som frågar liknande saker :) 

Ja. Men om någon bara säger "min rosea matvägrar" så tycker jag att det kan man läsa lite. Men här gäller det t.ex vilken av dessa arter lämpar sig bäst, och några av dessa arter är även ganska ovanliga och inget man får träffar på (möjligtvis några få) om man söker. Men jag har läst skötselråden på sidan och de mest intressanta på kryp. Men vill höra fleras erfarenheter då vissa t.ex säger "rosea ska ha minst 25 grader" och vissa säger "rosea ska ha minst 18 grader" osv. Så meningen med denna tråd är att höra olikas erfarenheter av olika, vanliga som ovanliga, arter och hur olika håller dom.

Vssa arter klassas som nybörjararter, vissa som något svåra arter, vissa som ganska svåra arter och vissa som jättesvåra. Men vissa av detta råder det delad mening om vilka som är vad och det kan delas in i ännu fler mindre grupper. Och det är ofta olika personer som skriver skötselråd och dessa olka har kanske inte samma syn på hur lugn en art ska vara för att räknas som nubörjarart m.m. Det jag ville om boehmi var att få veta annies erfarenhet också för vissa har dom olika osv osv. Blev ett långt inlägg men hoppas du fattar vad jag menar.

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
anniemalmros skrev:
Jag är absolut ingen expert på varken fågelspindlar eller svenskaspindlar. Men du skriver att du testat arter som är mycket värre än tex Poecilotheria i temperament. Vilka svenska spindlar jämför du med då? 


Mina favoriter av de jag har är Brachypelma boehmei och Pterinochilus murinus (dock är den senare Afrikansk) enbart baserat på utseende! 

Såg att du hade albiceps. Skriv om den (oavsett om du haft den kort tid, lång tid, stor eller liten osv.) för det är en art som det inte är lätt att hitta skötselråd m.m. på. Har hittat ett skötselråd på den arten och vill som sagt hitta flera olika.

Medlem i SkHF
389
501
anniemalmros:
kryp.forum24.se/kryp-about3617.html



Fick hem den från mässan i lördags men ligger med hög feber sen dess så har inget att säga om den nu direkt, har inte lyckats få in den i terrat ännu! 

2966
1645
Hoggaforfan:
EmanuelKarl skrev:
Hej hej.

Jag blev introducerad i hobbyn när jag började fånga svenska spindlar och haft den hobbyn i 3,5 år. Och sedan har jag börjat med djur från tropiska länder. Har på senare året blivit väldigt intresserad av fågelspindlar. Jag är lite av en expert på svenska spindlar och testat på 30-40 arter, och testat arter som är mycket värre än poecilotheria eller babon (sett youtube) i temperament. Man har alldrig haft en fågelspindel. Bor tyvärr hemma och familjen gillar inte fågelspindlar. Men en dag får jag dom intresserade, eller flyttar hemifrån. Och det är ju bra att läsa på så länge som möjligt innan, så varför inte börja läsa/fråga nu även om det kommer dröja något/några år? Så jag börjar fråga då.

Har lite frågor.

1. Jag vet att man ska börja med sin favoritart men jag har 5 favoriter jag inte kommer kunna bestäma mig mellan i dagläget. Dessa arter är B.smithi, B.albiceps, B.vagans, A.gerniculata och G.pulchuripes. Vilken av dessa anser ni som bäst första fågelspindel?

2. Odlar för tillfället dubia. Men kommer jag behöva odla fler foderdjur (dvs. vill de ha variation?) och i så fall vilka?

3. Vilken tempratur och fukt vill den arten ni tipsar om (antingen någon av de fem tidigare nämnda eller har ni andra amerikanska favoriter att tipsa om) ha?

Skriv gärna lite allmänt om arten ni tipsar om. Temperament? Nervös? Arg? osv. osv.

Kommer nog komma på fler frågor senare i tråden

Tack på förhand. Mvh Emanuel.

Jag går efter vad Room17 berättat

1. B smithi eller rosea brukar vara de två som rekommenderas som nybörjare. Båda arterna ska vara lugna i humöret och milt gift.

2. Nej, det räcker med dubia

3. Ganska torrt med någon dusch i veckan eller varannan vecka 

1275
1724
Falk:
.Variation på foderdjur rekomenderar många så jag skulle aldrig hålla mej enbart till B. dubia.

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
anniemalmros skrev:
kryp.forum24.se/kryp-about3617.html



Fick hem den från mässan i lördags men ligger med hög feber sen dess så har inget att säga om den nu direkt, har inte lyckats få in den i terrat ännu! 

Har läst det skötselrådet. Jag menade om du har den på lite annurlunda sätt.
Falk skrev:
.Variation på foderdjur rekomenderar många så jag skulle aldrig hålla mej enbart till B. dubia.

Okej. I fratiden kommer jag förhoppningsvis få igång min E.javanica koloni och kanske G.portentosa. Skulle det funka som variation eller menar du att ha andra djur som ej är kackerlackor. Ska även eventuelt dra igång en koloni med mjölmask eller zophobas. Funkar de som variation ibland (jag vet, man ska inte mata med det ofta).
Hoggaforfan skrev:

Jag går efter vad Room17 berättat

1. B smithi eller rosea brukar vara de två som rekommenderas som nybörjare. Båda arterna ska vara lugna i humöret och milt gift.

2. Nej, det räcker med dubia

3. Ganska torrt med någon dusch i veckan eller varannan vecka 

Okej. Vad jag hört så rekomenderas de två arterna för de är lätta att få tag på, och vissa släktingar är ännu lugnare och vissa är något argare. Men det är inte många som berättar om hur vagans och pulchuripes är i humör så jag vill gärna veta hur dessa två är då jag inte hört så mycket om deras beteende. Och veta om de är lugnare eller värre än t.ex smithi och rosea.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 7
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild