Groddjur i Vindeln - mitt i vintern

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

213
323
MartinJ:
Snubblade över denna fältherpetologiskt relevant artikel på VK idag. Man vet att vintern är totalt skit när man ser detta i slutet på januari.
Extra intressant är den totala förvirringen hurvida det är en groda eller padda.
www.vk.se/1918229/tidigt-vartecken-i-vindeln

459
138
Pakke:
för två år sedan, jobbade jag på skogsområdet och upptäckte långben groda var vaken på januari. Fann den i Vallentuna.

Du som länkade är självklart en padda.

Nu är det milda vinter, så finnas några grodor/paddor som är redan vaken.

213
323
MartinJ:
Pakke skrev:
Du som länkade är självklart en padda.

Jag är tämligen övertygad om att jag de fakto inte är en padda, eller något annat svanslöst groddjur för den delen ;)

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2490
anders:
MartinJ skrev:
Snubblade över denna fältherpetologiskt relevant artikel på VK idag. Man vet att vintern är totalt skit när man ser detta i slutet på januari.
Extra intressant är den totala förvirringen hurvida det är en groda eller padda.
www.vk.se/1918229/tidigt-vartecken-i-vindeln



Av någon anledning verkar ju personers färgseende sluta fungera när de ser en groda (eller padda) också. Grön!?

213
323
MartinJ:
anders skrev:



Av någon anledning verkar ju personers färgseende sluta fungera när de ser en groda (eller padda) också. Grön!?


Javisst, förvirringen är total. Det verkar dock som det det gröna tillskottet i texten endast kommer från "reportern" på VK, och inte från personen som faktiskt såg djuret. Jag gissar att det är ett fall av "Nu skall vi smycka ut texten med några adjektiv. Får se nu, vilken färg är grodor... Klart de är gröna, det ser man ju på tv och i barnböcker mesta hela tiden."
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild