Döda insekter

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

109
25
Dark_Shadow:
jag bara undrar vad alla ni som håller insekter, skalbaggar,syrsor, fjärrilar m.m gör med dem då de har dött. slänger ni dem bara eller tar ni vara på dem på nåt sett?
Undrar då jag har fått en ide om att slänga upp en annons här för att ta tillvara på insekterna, torka och montera eller gjuta in i resin. De flesta är ju ändå rätt så fina, annars skulle man ju inte hålla dem.
Vad har ens en död insekt för värde, om någon nu vet det?
Nån här som provat ta tillvara på sina insekter och monterat?
Samt finns det nånstans förutom ebay där man kan få tag i insekter? ja förutom här i sverige på sommarn förståss.

Kom också gärna med synpunkter på vad ni ser det hela med bevarande av döda insekter :)

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Hej Dark_shadow!

Jag håller på att samla svenska kryp (acliva och sedan sätta på nålar) och funderar på att börja montera döda insekter. Men jag berättar om mina erfarenheter:
Att samla svenska kryp på nålr var för längesedan en stor hobby. Nu är den något mindre men det finns fortfarande eldskälar som sliter med det, och det kommer även nya till den hobbyn. Men hursomhelst. Det börjar med att insekterna avlivas, detta görs genom att man tar en syltburk eller annan glasburk och stoppar ner lite hushållspapper. Sedan tar man på en droppe aceton (nagellacksborttaningsmedel) och sedan placerar insekten/insekterna i burken och sätter på locket. Då dör insekterna såsmåning om. Man bör låta burken med insekterna, hushållspappret och acetonet i kylen minst en vecka. Den kan stå i kylen max ett år. Anledningen till att dom inte bara ska vara i acetonet tills dom dör utan även lite längre är pga att de inte ska  vara hårda som döda insekter är, det ska ju fungera att montera dom, utan lite mjukare så nålen kommer igenom. Det skulle kanske gå att stoppa redan döda insekter i aceton så att de mjuknar endå. Sedan är det dags för montering. Den genomförs genom att man lägger den döda insekten (nyupptagen ur acetonet) på mage på en birt frigolit eller skumplast och försiktigt sticker igenom nålen. Om det är en skalagge så ska man inte göra det mellan vingarna då vissa av artens kännetecket kn bli svåra att se (de flesta samlingar lämmnas förr eller senare till museer och dom kanske gör en omidentifiering och gör någon upptäckt att det är två underarter eller att de har sålts som fel art eller annat) och därför brukar man sätta den igenom höger täckvinge. Om den är mindre än en centimeter gör man på ett annat sätt som är svåt att förklara, jag kan lägga upp bilder på de olika stegen om så önskas. Om den är större än en rosenbagge så bör de öppnas för att det ska stoppas bommul m.m. men det har jag ej vågat mig på, anledningen till bomullen är att de inte ska skrumpna ihop. Om den är smal (typ vandrande pinne eller bönsyrsa) eller platt (som typ ett vandrande blad) ska man dock inte stoppa i bommull. En VÄLDIGT viktig sak är att sätta en ettikett på samma nål som insekten under insekten. På ettiketten ska det stå vem som fångat/fött upp den, vart den hittades (eller skriva "från egen uppfödning") samt vilket datum den dog/avlivades. Art är ointressant för det kan man identifiera om. Anledningen till ettiketten är att ifall museum får samlingen och den går till forskining om arten m.m. så är dessa saker på ettiketten viktiga (om ettiketten saknas så är dom helt värdelösa för forskningen, hur sällsynta dom än är, )

273
148
Flosker:
Brukar montera mina som som dör. Men måna saknar både se ena och andra när man hittar dem. Och torra insekter är ibland mycket svåra att mjuka upp för montering 

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Flosker skrev:
Brukar montera mina som som dör. Men måna saknar både se ena och andra när man hittar dem. Och torra insekter är ibland mycket svåra att mjuka upp för montering 

Snygga samlingar du har där. Stora och vackra. Men om du vill mjuka upp dom så ta en glasburk, lägg i lite hushållspapper och droppa en droppe aceton. Aceton dödar inte bara, det mjukar upp även om insekten redan är död.

Medlem i SkHF
389
501
anniemalmros:
Finns det något sätt att bevara färgen på vandrande pinnar efter de dött? Har försökt googla det men hittar ingenting om färgbevarande. Alla mina som dött tappar färgen efter några dagar och blir svarta..... Alla skalbaggar har ju sina fina färger kvar, gör ni något med dem eller är de bara skillnad på dem liksom? 

273
148
Flosker:
Hej

Jag gör inget med mina skalbaggar eller fjärilar, de behåller bara färgen ändå. Gräshoppor vandrande pinnar och bönsyrsor gör det inte. Vet inte varför men går säkert att gogla på det.  

Mvh Micke

Medlem i SkHF
365
436
AlexGustavsson:
anniemalmros skrev:
Finns det något sätt att bevara färgen på vandrande pinnar efter de dött? Har försökt googla det men hittar ingenting om färgbevarande. Alla mina som dött tappar färgen efter några dagar och blir svarta..... Alla skalbaggar har ju sina fina färger kvar, gör ni något med dem eller är de bara skillnad på dem liksom? 


Det finns inte så mycket att göra åt tyvärr... anledningen till att "färgen" stannar kvar hos skalbaggar etc. är att deras färger är en optisk illussion i form av reflektioner av ljus mot dem. 

Medlem i SkHF
389
501
anniemalmros:
Åh vad synd :( men men.... känns så trist att slänga iväg så fina insekter liksom! 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild