Syrsor vs dubia

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

95
35
uzaan:
Min Leo får för närvarande syrsor. Hon gillar dem och jagar glatt. Nu har jag funderingar på att odla egna. Läste dock att dubia är mer lättodlade.. Tänkte höra med er som har mer erfarenhet vilket ni tycker bäst om. syrsor eller dubia?
Nu är jag ju en sån som tycker att kackerläckor är äckliga varelser men.. man kanske kan vänja sig...

Medlem i SHF
943
1177
Flyers90:
Dubia, alla dagar i veckan!

Största fördelarna är att de inte låter, de äter inte upp varandra och de luktar inte alls lika illa om dem.

Medlem i SkHF
365
436
AlexGustavsson:
Du komemr älska Dubior när du märker hur mycket mindre bekymmer du får med dom jämfört med syrsor ;) Dubiorna är stora favoriter hos mig som rena personligeter! Mysiga helt enkelt ;) Dock är det ju som alltid viktigt att inte snöa in på endast en sorts foderdjur utan erbjuda variation så du kommer kanske i slutändan inte komma ifrån syrsor helt, men då behöver du inte föda upp dem iaf ;)

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
uzaan skrev:
Min Leo får för närvarande syrsor. Hon gillar dem och jagar glatt. Nu har jag funderingar på att odla egna. Läste dock att dubia är mer lättodlade.. Tänkte höra med er som har mer erfarenhet vilket ni tycker bäst om. syrsor eller dubia?
Nu är jag ju en sån som tycker att kackerläckor är äckliga varelser men.. man kanske kan vänja sig...

Läste du länkarna jag skickade i en annan tråd?=D
Men dubia varken låter, luktar, biter ödlan eller är kannibaler medans syrsor gör allt detta jag nämnde att dubior inte gör. Så jag säger dubia. Dubia är även mer näringsrikt. Syrsor behver även någon slags svamp att lägga ägg i (fråga mig inte exakt då jag inte har någon aning om vilken svamp eller hur man fixar svampen m.m.) medans dubior föder levande ungar och inte behöver svamp.

Medlem i SHF
943
1177
Flyers90:
EmanuelKarl skrev:

Läste du länkarna jag skickade i en annan tråd?=D
Men dubia varken låter, luktar, biter ödlan eller är kannibaler medans syrsor gör allt detta jag nämnde att dubior inte gör. Så jag säger dubia. Dubia är även mer näringsrikt. Syrsor behver även någon slags svamp att lägga ägg i (fråga mig inte exakt då jag inte har någon aning om vilken svamp eller hur man fixar svampen m.m.) medans dubior föder levande ungar och inte behöver svamp.



Varför skulle de behöva en svamp för att lägga ägg? Det har jag aldrig hört förr! =P
Räcker med en liten bytta med jord som håller sej lite småfuktig bara och inte får torka ut.

Medlem i SkHF
365
436
AlexGustavsson:
Svamp lät ju lite overkill :p Jag har alltid låtit dem sköta sig som i naturen ;)

1275
1724
Falk:

Svamp behövs inte utan ett fuktigt substrat.

 

Men variation är viktigt så att enbart mata med B. dubia är inte bra i längden.


Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Falk skrev:
Svamp behövs inte utan ett fuktigt substrat.

 

Men variation är viktigt så att enbart mata med B. dubia är inte bra i längden.


AlexGustavsson skrev:
Svamp lät ju lite overkill :p Jag har alltid låtit dem sköta sig som i naturen ;)

Flyers90 skrev:



Varför skulle de behöva en svamp för att lägga ägg? Det har jag aldrig hört förr! =P
Räcker med en liten bytta med jord som håller sej lite småfuktig bara och inte får torka ut.

Okej. Jag har hört om att de behöver svamp men det kanske är fel.

459
138
Pakke:
EmanuelKarl skrev:



Okej. Jag har hört om att de behöver svamp men det kanske är fel.


Har haft syrsor förut och de lägger bara äggen i fuktiga jord. Men svamp har jag aldrig heller hört förut. :)

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Pakke skrev:


Har haft syrsor förut och de lägger bara äggen i fuktiga jord. Men svamp har jag aldrig heller hört förut. :)

Ok.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild