VARNING! Vaselinklättrande kackerlackor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Mina elliptorhina javanica nymfer (som för tillfället är en dag gamla) skulle jag nyss kolla till. Och jag såg att en av pyttenymferna klättrar superbra på vaselin! Så jag ville varna för att de kan klättra på vaselin.

/Emanuel

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Mina bor i petbox och därför var det en väldigt dålig nyhet för mig då de adulta och andra arter inte kan det, och därför har jag litat på vaselin och inte brytt mig  om de stora lufthålen i locket. Så jag tog ett tunnt gardintyg och klippte ut en bit som var någon centimeter bredare en en petboxlocket på varje håll. Sedan tog jag av locket, la på gardintygbiten så det var någon cm bredare än petboxen på varje håll och tryckte på petbxlocket så tyget satt fast. Risken är att de gnager sig igenom tyget. Så detta är bara tillfälligt så ska jag försöka fixa med metallnät eller kanske en helt ny bostad någon gång.

459
138
Pakke:
Jag har petbox men nymferna kan knappast klättra för jag håller vaselin lagom varma så de stelnar inte och halt för nymfer ifrån kunna klättra över.

Har inte haft en enda på rymme så länge vaselin hålls varma nästan över 3 år.

Vaselin kan hålla nymfer ifrån att rymma bara på några dagar på normal temp så efter vaselin börjar bli stel eller sånt utan ha värme på då nymfer kan börja klättra efteråt vilket är problemet och man måste fylla vaselin på nytt regelbundet att hålla nymfer nere.

Men du kanske kan alternativ, fylla lite vaselin för mycket då nymferna inte gillar bli kladdigt av vaselin så de håller vaselin utanför och undviker de?

459
138
Pakke:
Förresten glömde att skriva om hur jag gör det...

Jag brukar ha lysröret på burk. Ganska tät vid vaselinet därför de hålls varma då nymferna kan knappast sätta fot på.

Andra alternativ, ställa petbox vid elementen där kan petbox hållas varma, så vaselinet gör det då det räcker i längden.

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Pakke skrev:
Förresten glömde att skriva om hur jag gör det...

Jag brukar ha lysröret på burk. Ganska tät vid vaselinet därför de hålls varma då nymferna kan knappast sätta fot på.

Andra alternativ, ställa petbox vid elementen där kan petbox hållas varma, så vaselinet gör det då det räcker i längden.

Jag kommer bygga tätt i vilket fall då jag inte kommer hinna fixa med nytt vaselin var 3dag då jag ibland åker bort. Nu är mitt terrarium tätt tills vidare. Så får jag komma på en snyggare lösning sedan...

Medlem i SkHF
365
436
AlexGustavsson:
Detta händer med jämna mellanrum när man håller glasklättrare varför det gäller att hela tiden hålla koll på vaselinkantens kvalitet! Även adulta tar sig ju uppför vaselinet om det torkar till bara lite. Så det gäller att underhålla det! 

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
AlexGustavsson skrev:
Detta händer med jämna mellanrum när man håller glasklättrare varför det gäller att hela tiden hålla koll på vaselinkantens kvalitet! Även adulta tar sig ju uppför vaselinet om det torkar till bara lite. Så det gäller att underhålla det! 

Jo. Jag åke som sakt bort i 2veckor ibland och djurvkten gillar inte att öppna hos kackerlackorna förutom till att släppa i en liten apelsin så jag ska endå täta det.

2966
1645
Hoggaforfan:
Hur är det med silikonbaserade smörjmedel? Bara en tanke

Medlem i SkHF
365
436
AlexGustavsson:
Hoggaforfan skrev:
Hur är det med silikonbaserade smörjmedel? Bara en tanke


Intressant... Det bör ju funka! Det lär ju vara rätt så värmebeständigt vilket skulle vara en stor fördel i mitt varma djurrum ;)

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
AlexGustavsson skrev:


Intressant... Det bör ju funka! Det lär ju vara rätt så värmebeständigt vilket skulle vara en stor fördel i mitt varma djurrum ;)

Du som har så himla mycket terrarium kan väl prova (i ett tätt terrarium ifall det ej går).
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild