Växter/odla i snigelterrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
3
Wouv:
Hej! Fick tips av en vän att fågelfrön (i detta fallet frön till undulater) är bra att plantera som inredning hos sniglar (mina är Achatina Achatina). Köpte en påse och planterade lite förra söndagen, de grodde direkt och är nu ca 5 cm långa. Märkte dock att i en av lådorna (den som det inte bor några djur i) så började det mögla och växa ludd. Är det farligt för sniglarna, och i så fall hur undviker man detta? (Förutom att ta bort växterna helt då). Finns det något alternativ på växt som är bra i mörka fuktiga miljöer? Eller är det helt enkelt en dålig idé att odla i sniglarnas låda? 

Hoppas att detta är rätt forum att fråga på
Tacksam för svar! 

Medlem i SkHF
365
436
AlexGustavsson:
Wouv skrev:
Hej! Fick tips av en vän att fågelfrön (i detta fallet frön till undulater) är bra att plantera som inredning hos sniglar (mina är Achatina Achatina). Köpte en påse och planterade lite förra söndagen, de grodde direkt och är nu ca 5 cm långa. Märkte dock att i en av lådorna (den som det inte bor några djur i) så började det mögla och växa ludd. Är det farligt för sniglarna, och i så fall hur undviker man detta? (Förutom att ta bort växterna helt då). Finns det något alternativ på växt som är bra i mörka fuktiga miljöer? Eller är det helt enkelt en dålig idé att odla i sniglarnas låda? 

Hoppas att detta är rätt forum att fråga på
Tacksam för svar! 


Om det möglar så är ventilationen för dålig! Detta är skadligt för snäckorna och bör åtgärdas! I ett terrarium med rätt ventilation uppstår inte mögel helt enkelt. Så problemet är lätt åtgärdat! Jag rekommenderar även att du tillför hoppstjärtar som käkar upp både avföring och begynnande mögel. Gräs som undulatblandningar innehåller kräver ljus för att utvecklas normalt men det är bara att testa sig fram vad det klarar av! Sniglarna mår ju även de bra av att ha en dygnsrytm.

Att ha (ätliga) växter i terraret är jättebra stimulans för snäckorna! men du får räkna med att de antagligen kommer gå hårt åt växterna ;) men bara att så nytt! 

2966
1645
Hoggaforfan:
AlexGustavsson skrev:


Om det möglar så är ventilationen för dålig! Detta är skadligt för snäckorna och bör åtgärdas! I ett terrarium med rätt ventilation uppstår inte mögel helt enkelt. Så problemet är lätt åtgärdat! Jag rekommenderar även att du tillför hoppstjärtar som käkar upp både avföring och begynnande mögel. Gräs som undulatblandningar innehåller kräver ljus för att utvecklas normalt men det är bara att testa sig fram vad det klarar av! Sniglarna mår ju även de bra av att ha en dygnsrytm.

Att ha (ätliga) växter i terraret är jättebra stimulans för snäckorna! men du får räkna med att de antagligen kommer gå hårt åt växterna ;) men bara att så nytt! 

Sanning med modifikation, luddigt mögel uppstår ganska lätt i nyändrade terrarium och försvinner ganska fort igen om ventilationen är ok. Det luddiga möglet är helt ofarligt och med lite hoppstjärtar (trivs inte bland våra afrikanska snäckorna) eller gråsuggor löser den saken. Om nu inte snäckorna själva äter det.

Svartmögel däremot är farligt och då behöver hela burken rensas samt ventilation utökas.

Ormbunkar kan kanske trivas?

Medlem i SkHF
389
501
anniemalmros:
Hoggaforfan skrev:

Sanning med modifikation, luddigt mögel uppstår ganska lätt i nyändrade terrarium och försvinner ganska fort igen om ventilationen är ok. Det luddiga möglet är helt ofarligt och med lite hoppstjärtar (trivs inte bland våra afrikanska snäckorna) eller gråsuggor löser den saken.



Vilket är det du menar som inte trivs? Jag kanske läser inlägget dåligt men tänker att du menar hoppstjärtarna?

Medlem i SkHF
365
436
AlexGustavsson:
anniemalmros skrev:



Vilket är det du menar som inte trivs? Jag kanske läser inlägget dåligt men tänker att du menar hoppstjärtarna?


Hoppstjärtarna verkar då minsann inte vantrivas i mina 12 terrarier med snäckor ;) 

2966
1645
Hoggaforfan:
anniemalmros skrev:



Vilket är det du menar som inte trivs? Jag kanske läser inlägget dåligt men tänker att du menar hoppstjärtarna?

Ja menar hoppstjärtarna. Släppte in hoppstjärtarna hos snäckorna men inte sett några hoppstjärtar hos snäckorna sen dess

AlexGustavsson skrev:


Hoppstjärtarna verkar då minsann inte vantrivas i mina 12 terrarier med snäckor ;) 

Ingen aning. de kanske bara trivdes bättre någon annanstans i bygget :-)

Medlem i SkHF
365
436
AlexGustavsson:
Hoggaforfan skrev:

Ja menar hoppstjärtarna. Släppte in hoppstjärtarna hos snäckorna men inte sett några hoppstjärtar hos snäckorna sen dess


Ingen aning. de kanske bara trivdes bättre någon annanstans i bygget :-)


Haha de gör lite som de vill har jag märkt ;) det gäller nog bara att ha tur med dom! 

2
3
Wouv:
Tack för alla svaren! Vädrade i lilla obebodda lådan och det lilla mögel som fanns är redan borta! :)


Medlem i SkHF
365
436
AlexGustavsson:
Wouv skrev:
Tack för alla svaren! Vädrade i lilla obebodda lådan och det lilla mögel som fanns är redan borta! :)



Härligt! 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild