Överdriver norrmännen inte lite väl mycket?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

456
200
isdrake:

www.dagbladet.no/2013/02/06/nyheter/salmonella/dyr/krypdyr/25604694/


Stackars våra reptilintresserade grannar.


340
91
Copa:

Norrmänn.. vad säger man =)


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Uppståndelsen har väl att göra med att de tagit fram ett förslag om att tillåta vissa arter av herptiler i Norge. Får hoppas att det går igenom. Att massor med folk blir smittade och dör av salmonella för att man gör det lagligt att ha dessa djur känns inte så troligt.

www.dn.se/nyheter/varlden/ormar-kan-tillatas-som-husdjur-i-norge
www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10046938


Medlem i DHF
1081
772
Westman:

vem bryr sig va dom gör??


309
239
Gogs:

Var bara tvungen att kommentera på den norska tidningen...

"Det är ju allmänt känt att vi svenskar som får ha vilka reptiler vi vill är drabbade av extrema fall av salmonella. Här i Sverige så dör det minst 5000 personer om dagen bara för att vi får ha reptiler... (OBS IRONI) Visst det finns en LITEN risk att åka på salmonella via reptiler... Men chansen är många gånger större med dåligt tillagad kyckling. Själv har jag kameleont, taggsvansvaran, rosatungad skink, långsvansödla samt en kalifornisk kungssnok hemma så enligt de norska "experterna" borde jag vara död sedan länge =P Nej jag hoppas verkligen för mina grannar i väst som gillar reptiler att ni nu äntligen kommer få en chans att få ha dessa härliga djur lagligt."


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

westman, det kan väl ligga i ens egna intresse att andra personer och länder har en accepterande syn på hållande av herptiler. Dels för att gynna försäljningen men även för att skapa intresset och få anledningar och förståelser till att hjälpa och skydda inhemska herptiler samt se till att våra egna lagar inte begränsas på grund utav andra länders åsikter och lagar.


Medlem i DHF
1081
772
Westman:

hade inget emot N förens jag va där å jobba. nog en jäkla tur att dom har oljan


150
13
Hillmans:

Är det någon som känner nån som har fått salmonella utav reptiler?

Det står att reptiler har det i sitt tarmsystem, men jag vet ingen som har drabbats utav salmonella som håller rent sina terrarier.


309
239
Gogs:

Med tanke på att sköldisar är kända för att ha det i sin tarmflora och jag hade rödörade vattensköldpaddor bra länge och jag vet inte hur många liter av deras skitiga vatten man fått i sig när man skulle göra rent hos dem (suga i en slang för att tömma vattnet) och jag åkte aldrig på salmonella. Så jag tror nog att chansen att åka på det är kanska minimal. Däremot så har jag fått TBC från mina fiskar som satte sig längs lymfkörtlarna så jag har fina ärr kvar efter det på min högra arm....


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Om salmonella:
"I Sverige rapporteras cirka 4 000 fall per år, varav cirka 85 procent är utlandssmittade. Normalt rapporteras fyra till åtta utbrott per år."

"Den vanligaste orsaken till salmonellautbrott är kontaminerade livsmedel."

Källa: www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/salmonellainfektion/


Nu kan ju statistiken vara missvisande med tanke på att alla svenskar inte har reptiler, men tror nog att det är minst lika viktigt att se till att tillaga t.ex. kyckling ordentligt.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild