Senaste uppdateringen

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

MartinJ skrev:


Om jag förståt det hela rätt så är det påväg en mobilapplikation för hemsidan (även om den fortfarande förmodligen är en bit bort). Om så är fallet, varför då lägga tid och resurser på att göra hela hemsidan mer mobilanpassad? Det känns som att man antingen gör hela hemsidan mer mobilanpassad, eller så låter man den vara som den var innan och dessutom släpper en app. Att göra båda sakerna känns, om jag inte missar något, lite överflödigt (och lite avskräckande för de som framförallt använder en dator, även om det nu är få). Som framförallt datoranvändare är denna nya design inte att föredra (framförallt då de mesta är onöigt stort, som tidigare påpekats), men jag förstår såklart argumentet att göra stört antal användare tillfreds.


Kortfattat så är mobilapplikationen lagd på is. Även om designen är det som syns som ändrat så har jag varit tvungen att göra stora förändringar till allt övrigt i bakgrunden då det är en ny server, nytt operativsystem, databas, versionshanteringsystem, version av php, mailhanteringssystem och diverse libs som är utbytta.

Att mobilanpassa sidan är en skala, sidan har varit responsiv i flera år men just dessa designförändringarna i uppdateringen var till för att göra det lättare för mig att kunna kontrollera i vilka storlekar saker ska visas/döljas/ändra storlek m.m. Jag försöker alltså effektivisera så att jag snabbare kan få ut uppdateringar med förbättringar istället för att det ska ta månader mellan varje uppdatering.
Jag själv använder mer eller mindre enbart dator för att kolla sidan, men även på datorfronten krävs responsivitet (anpassning) eftersom det skiljer sig kraftigt mellan olika upplösningar och faktisk skärmyta jämfört med några år sedan. Vanligtvis sitter jag med 15tum 4k-skärm och det kanske långt ifrån alla gör.

Med andra ord vill jag inte att du ska tro att jag tar mobilanvändarnas parti eller liknande. 

För att få ner lite mer konkret vad som är avskräckande; är det framförallt teckenstorleken som gör att det ser för stort ut? Jag kan göra ett par tester med att minska storlek på teckensnittet och se om det blir bättre. Finns det andra saker som upplevs avskräckande?
Om det är möjligt får ni jättegärna även bifoga skärmdumpar på hur det ser ut för er.





 

 


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Jonas_ skrev:
Är den gröna pilen som fanns längst ner på sidorna borttagen? Tråkigt isf då det var en grym funktion! Man kom längst upp på sidan om man petade på pilen :) Du vet alldeles säkert vad jag menar.


Har skapat en ny grön pil som ska funka likt den tidigare nu, du bör se den när du skrollar längst ner i footern likt innan!


Jag har ändrat teckenstorleken så att den är mindre.

leedragon skrev:

det ser hemsk ut. bokstäverna ser helt galna ut och  väldigt hård för ögonen att läsa.

personligt är alldelest förmycket vit för att mitt ljuskänslighet ska tåla det. kör en app för mobilen istället. eller  gör som andra hemsidor som har sitt vanliga hemsida och en mobilanpassad vertion av sidan



Det kanske går att ställa in ljusstyrka och kontrast på din skärm om du tycker att det är alldeles för starkt.
Att ha olika sidor för mobil eller vanlig hemsida är inget man gör numera, just på grund av att det finns så många olika enheter, upplösningar och storlekar som används och det blir mer och mer sammanflytande vad som räknas som det ena eller det andra. En app för mobilen vore såklart bra, men det är en väldig tidsgrop så jag behöver iterera mer på sidan innan det går att fortsätta.

Medlem i SHF
4001
5022
Jonas_:

anders skrev:


Har skapat en ny grön pil som ska funka likt den tidigare nu, du bör se den när du skrollar längst ner i footern likt innan!


Jag har ändrat teckenstorleken så att den är mindre.


Kanonbra anders! Nu kan jag sova lugnt inatt :)

Ska kika runt lite mer på sidan innan jag ger mitt slutgiltiga betyg för uppdateringen.


214
333
MartinJ:
anders skrev:


Kortfattat så är mobilapplikationen lagd på is. Även om designen är det som syns som ändrat så har jag varit tvungen att göra stora förändringar till allt övrigt i bakgrunden då det är en ny server, nytt operativsystem, databas, versionshanteringsystem, version av php, mailhanteringssystem och diverse libs som är utbytta. 


Att mobilanpassa sidan är en skala, sidan har varit responsiv i flera år men just dessa designförändringarna i uppdateringen var till för att göra det lättare för mig att kunna kontrollera i vilka storlekar saker ska visas/döljas/ändra storlek m.m. Jag försöker alltså effektivisera så att jag snabbare kan få ut uppdateringar med förbättringar istället för att det ska ta månader mellan varje uppdatering.
Jag själv använder mer eller mindre enbart dator för att kolla sidan, men även på datorfronten krävs responsivitet (anpassning) eftersom det skiljer sig kraftigt mellan olika upplösningar och faktisk skärmyta jämfört med några år sedan. Vanligtvis sitter jag med 15tum 4k-skärm och det kanske långt ifrån alla gör.

Med andra ord vill jag inte att du ska tro att jag tar mobilanvändarnas parti eller liknande.

Tack för ett bra, utförligt svar!
Om appen är lagd på is så ser jag helt klart varför man vill gå denna väg, framförallt om en stor andel av alla besök är just via icke-datorer.



anders skrev:
För att få ner lite mer konkret vad som är avskräckande; är det framförallt teckenstorleken som gör att det ser för stort ut? Jag kan göra ett par tester med att minska storlek på teckensnittet och se om det blir bättre. Finns det andra saker som upplevs avskräckande?
Om det är möjligt får ni jättegärna även bifoga skärmdumpar på hur det ser ut för er.


Dels teckenstorleken, även om den nu är mindre. Fonten känns dock fortfarande skum att läsa, är det ett annat typsnitt än förut? Det kan såklart bara vara min hjärna som spökar.
Framsidan känns onödigt plottrig och svåröverskådlig. Istället för att få all information kort och koncist (som förut), måste man nu istället skrolla ner för att komma åt allt, samtidigt som det är väldigt mycket (tillsynes) oanvänt utrymmet / tomrum. Om jag skall vara ärlig tycker jag detsamma även gäller via mobiltelefonen, dvs. väldigt mycket skrollande som följd av att det helt enkelt är väldigt mycket utrymme som bara är (till synes) tomt. Bifogar en bild som du bad om, använder Firefox på en 22" 1920*1080-skärm:

Medlem i SHF
943
1177
Flyers90:

Jag håller med MartinJ att det är väldigt mycket onödiga tomutrymmen. Tog och markerade lite på utrymmen jag anser borde förminskas. Det leder även till att det kommer bli mindre vitt som lyser från skärmen och hela hemsidan upplevs mindre/smalare som jag tror blir till det bättre.
Även menyraden osv kan man trycka ihop lite så den inte är lite hög med utymmet ovanför och under själva rubrikerna.

Typsnittet vet jag inte om det har ändrats, men jag upplever att de har det. Jag ser inge problem med de dock, mer en vane sak bara.
Annars känns det väldigt nytt, modernt och fräscht, så en tumme upp för det. 


Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Senaste uppdateringen tycker jag är bra. En liten bug eller nåt bara, när man får en notis pekar pilen (som pekar på pm, övervakad tråd eller vanlig notis) inte riktigt på symbolerna. Lägger upp en bild när jag får en notis då det är lite svårt att förklara

99
86
murbo:

haha jag igen ;-)

 

Upptäckte att det ser helt olika ut på chrome och edge. Jag skulle vilja ha "menyraden" på chome som den är på edge då jag tycker att som det är nu på chrome blir det bökigt och mycket besvärligare än det behöver vara att gå mellan de olika delarna av sidan ;-) 

Chrome: 


Edge: 


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
murbo skrev:
haha jag igen ;-)

Upptäckte att det ser helt olika ut på chrome och edge. Jag skulle vilja ha "menyraden" på chome som den är på edge då jag tycker att som det är nu på chrome blir det bökigt och mycket besvärligare än det behöver vara att gå mellan de olika delarna av sidan ;-)  



Vet du ifall du har det inzoomat/utzoomat i någon av webbläsarna?

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
EmanuelKarl skrev:
Senaste uppdateringen tycker jag är bra. En liten bug eller nåt bara, när man får en notis pekar pilen (som pekar på pm, övervakad tråd eller vanlig notis) inte riktigt på symbolerna. Lägger upp en bild när jag får en notis då det är lite svårt att förklara

Så här ser det ut

99
86
murbo:
anders skrev:


Vet du ifall du har det inzoomat/utzoomat i någon av webbläsarna?


Nä har 100 i båda men nu ser det likadant ut (med menyrad på båda) ;-) vet inte varför haha
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild