Gromphadorhina portentosa och oblogonata, skillnad?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Hej. För ett tag sedan köpte jag väsare av arterna Elliptorhina javanica och gromphadorhina portentosa. Men min portentosahane är 8,5cm lång och jag tycker att det är stort för portentosa så jag funderar på om det är en oblogonata.

Så jag undrar hur man skiljer portentosa och oblogonata förutom att oblogonata är större?

/Emanuel

Medlem i SkHF
365
436
AlexGustavsson:
EmanuelKarl skrev:
Hej. För ett tag sedan köpte jag väsare av arterna Elliptorhina javanica och gromphadorhina portentosa. Men min portentosahane är 8,5cm lång och jag tycker att det är stort för portentosa så jag funderar på om det är en oblogonata.

Så jag undrar hur man skiljer portentosa och oblogonata förutom att oblogonata är större?

/Emanuel

8,5 cm är ju generellt oftast lite stort för att vara portentosa, de största kan ju nå dit ibland, men jag har bara varit med om det några gånger på ett antal år!

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
AlexGustavsson skrev:

8,5 cm är ju generellt oftast lite stort för att vara portentosa, de största kan ju nå dit ibland, men jag har bara varit med om det några gånger på ett antal år!

ok. Men finns det något annat sätt än storleken för att vara säker på art. För det kan ju hända att det är en oblogonata och jag vill vara säker.

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Förnyar tråden.

459
138
Pakke:
Gromphadorhina Oblongata har jag hemma. Även du kan kika på hur de ser ut när dessa 3 st satt på min hand finns i min galleri.

Har en hane som är 10 cm.

Det beror på hur de växer och varmt de har i box. Har märkt att det är kallare, då växer de långsammare och bli något lite mindre än normal i längd.

EDIT: Du kan kolla även galleri på Gromphadorhina Portentosa "Black". Så du ser skillnad hur stor de är som vuxna mellan Portentosa och Oblongata.

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Pakke skrev:
Gromphadorhina Oblongata har jag hemma. Även du kan kika på hur de ser ut när dessa 3 st satt på min hand finns i min galleri.

Har en hane som är 10 cm.

Det beror på hur de växer och varmt de har i box. Har märkt att det är kallare, då växer de långsammare och bli något lite mindre än normal i längd.

EDIT: Du kan kolla även galleri på Gromphadorhina Portentosa "Black". Så du ser skillnad hur stor de är som vuxna mellan Portentosa och Oblongata.

Ok. Det är ju dock olika bilder från olika vinklar, kan du ta en bild på när dom olika arterna ligger bredvid varandra (en hona och en hana av varje art) på samma bild så det blir samma vinklar?. Jag sitter här med mobilen och ser inte skillnaderna från så olika vinklar, kan du säga hur kroppsformen skiljer?

/Emanuel

459
138
Pakke:
Jag slänger en bild att jämföra. uppe till vänster är oblongata hanen 10 cm. nere till höger portentosa hanen är knappt 7 cm.

Du har frågat säljare som du köpte av, har hon/han oblongata hemma eller inte? Om hon/han säger nej dä är det portentosa som uppnått större storlek vilket är ganska ovanligt.

459
138
Pakke:
Om du är nogranna och nöjer inte svaret från mig så överlåter jag andra att svara på din fråga. Dock bilden som jag lade på är helt tydligen skillnad. :)


Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Det var precis något sånt jag eftersökte. Den ser verkligen ut som oblogonata. Agam var säljaren och när jag hälsade på henne hade hon bara javanicor och portentosor men om jag har uppfattat det som att ibland bildar arterna hybrider och ibland säljs dom som arten det inte är, vem vet, hon kanske har haft båda arter och blandat ihop dom. Just nu är jag inte hemma och ser inte honom framför mig så får kolla noggrannare när jag är hemma och har tillgång till både dator och kackisen. Lägg gärna ut en bild på en hona av varje art också, för även om honorna inte är gigantiska så kanske dom också är små oblogonator=)

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Detta var lite svårt för mig som inte är van vid att se arterna bredvid varandra och det var ganska dålig skärpa på pakkes bild, så jag låter er kunniga avgöra =)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild