Fångenskapsfödda herptiler

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Hur vanligt är det med vildfångade herptiler bland försäljning i Sverige?
De vanliga arterna som t.ex. Skäggagam har jag svårt att tro finns annat än fångenskapsfödda i Sverige, men hur är det med lite utav de mindre vanliga arterna?
Vad är det för regler som gäller, ska man få reda på ifall det är en fångenskapsfödd eller inte utav en försäljare?

Anledningen till frågorna är att MariBarita länkade ett faktablad om Kaloula pulchra i en tidigare tråd där det står att "All Asian painted frogs available in the pet trade are wild-caught. Fortunately, they are fairly abundant in most of their range and are a hardy species of frog that tolerates transportation well."
Källa: www.amphibiancare.com/frogs/caresheets/asianpaintedfrog.html

Kan det stämma?


340
91
Copa:

Om jag minns rätt så är det förbjudet att ta in och sälja viltfångade reptiler i sverige.. men kan ha fel så nån med koll får gärna rätta mig


382
36
MariBarita:

Det är ett terrariedjur men kanske ingen herptil men jag vet att Eremitkräftor som säljs i zoobutikerna är vildfångade.


333
97
leolina:

Sidan som det länkas till är inte uppdaterad sedan 2005 och det händer mycket på snart 8 år, det är också viktigt att det görs skillnad på viltfångat och farmat. Viltfångade reptiler och groddjur är inte tillåtet i sverige, farmade djur är tillåtet däremot. Eremitkräftor faller inte in under reptiler och groddjur.


733
295
markusbabs:

Jag besökte en kille för ett år sedan som hade en viltfångad Morelia viridis i sin samling. Det var en historia bakom ormen, tydligen skansen akvariet som hade tagit in den för en herrans massa år sedan.


97
93
knotan:

Det är som tidigare sagt förbjudet att hålla vildfångade ryggradsdjur. När det gäller ryggradslösa djur som spindlar, kräftdjur, insekter, mm så är det dock fritt fram att hålla och handla med vildfångade djur.

Problemet är att det är svårt att bevisa om ett djur är viltfångat eller inte. En del importörer plockar in vildfångade reptiler till sverige via något land inom EU. När djuren importeras från ett EU-land behövs nämligen ingen dokumentation som visar att de är födda i fångenskap. (Detta gäller dock inte CITES-arter).

När det gäller att avgöra om ett djur är viltfångat eller inte kan som sagt vara svårt. Om det är någon art som du inte sett tidigare, undersök på nätet om du hittar några beskrivningar om uppfödning. Är det ungar som finns till salu eller är det vuxna djur? Är djuren väldigt billiga? Om det skulle vara så att handlaren har billiga vuxna djur av en art som normalt sett inte föds upp i Sverige, så finns det naturligtvis en viss risk att djuren är viltfångade.


97
93
knotan:

Måste rätta mig själv. Såg att jag skrivit att alla vildfångade ryggradsdjur är förbjudna i sverige. Detta är inte sant, du får nämligen hålla och importera viltfångade fiskar. Förlåt :).

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild