Utbildningar för zoohandlare?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

293
354
Dynamitella:

Jag sitter nästan och blir gråhårig nu, då jag inte lyckas få in en fot på någon arbetsplats som har med djur att göra. Det finns till att börja med väldigt få företag här i närheten (Jag befinner mig i Skåne, Lund.), och därefter verkar jag helt ointressant att anställa, trots brinnande intresse, kunskap och ett stort leende. 

Jag tänker därför att det kanske vore bra att fixa lite utbildningar att ha bakom sig. Tänker nu exempelvis på "Utbildningar för zoohandlare" som jordbruksverket kräver att man har. (burfåglar, tama illrar, kaniner och gnagare, reptiler, fiskar och groddjur). 

Har någon annan Skåning genomfört denna utbildning? Var? Vilken kompetens och utbildningsgrad hade du före?

Enligt info ska Svalövs Gymnasium erbjuda kurserna, men deras hemsida är en mardröm att försöka navigera på. Därför slänger jag in en forumtråd här för att se om här är någon i egen person att tala med om saken.

Mvh Daniella


333
97
leolina:
De utbildningarna har du ju bara nytta av om du tänker starta eget, annars har du ingen nytta av dem :-)

293
354
Dynamitella:

leolina skrev:
De utbildningarna har du ju bara nytta av om du tänker starta eget, annars har du ingen nytta av dem :-)


Så som jag uppfattade det kunde dessa utbildningar hjälpa även åt att landa jobb. Intresset av att starta eget finns, men då kapital helt saknas finns det inte på kartan.

Så du tycker att det är lika bra att släppa tanken på utbildningarna?


333
97
leolina:
Jag gick reptildelen för 6 år sedan för att det dillades en del om att man skulle behöva det när man sålde djur på mässor men det var inte inte riktigt sant. Att det skulle ses som en merit när man söker jobb kan jag inte heller tänka mig, det är ju utbildningar som krävs om man ska bedriva handel. Utbildningsdelarna är dessutom ganska dyra. Att gå en djurinriktad gymnasieutbildning borde löna sig bättre. Zoobranschen är ju inte speciellt stor så att få jobb inom den kan inte vara lätt. 

11
5
Exy:
Hoppar in lite här! om du vill arbeta med djur kan du ju utbilda dej till Djurvådare/ Djurskötare (vilket jag är) då kan du få hålla på med alla möjliga djur vilket ger en en ganska stor arbets marknad att söka på och vill man rikta inn sig på en specifik del  senare finns det tester man kan göra för en slant ( i alla fall på min skola kunde man) om man inte söker vidare till SLU (Sveriges lantbruksuniversitet)

293
354
Dynamitella:
Tack för svar!

Medlem i GHF
167
344
Fredriko:
Hej.

Det är mycket troligt att du redan läst detta men jag skriver ändå eftersom andra som är intresserade då kan ta del av det.

Följande länk är bra:

www.jordbruksverket.se/amnesomraden/handelmarknad/levandedjur/zoohandel.4.5aec661121e261385280002797.html

Där kan man läsa lite olika saker som:

”Om du vill driva en zoobutik eller annan handel med djur i större omfattning måste du ha gått grundutbildning för zoohandlare och utbildning för de djurslag som du planerar att sälja.”

”Jordbruksverkets tolkning av föreskriftens krav på utbildning är att det gäller den som ansvarar för den dagliga skötseln, hanteringen och försäljningen av djuren. Det är givetvis bra ifall övriga som arbetar i butiken går utbildningarna också, men det är inget krav.”

Det sista citatet tolkar jag som att den som äger och driver en butik inte behöver utbildning, men i så fall måste ha en anställd som har det (den person som ansvarar för skötseln av djuren). I mina öron låter det också rimligt (såsom ägarförhållandena i Sveriges största djuraffärskoncern ser ut vore det orimligt att kräva att ägarna skulle behöva utbildning inom djurskötsel) .

I L80 (kapitel 2) kan man läsa mer detaljerat om dessa krav (www.jordbruksverket.se/download/18.1634dca615036416d891a056/1444025871136/2015-034.pdf).

Här står det bland annat: Den som yrkesmässigt eller i större omfattning driver handel med djur ska, med godkänt resultat, ha genomgått en grundutbildning samt en eller flera särskilda utbildningar med inriktning på de djurslag som omfattas av handeln.

Med andra ord behöver man först ha en grundutbildning, inte specificerat på något djurslag, och sen en mer specifik utbildning för de djurslag man ska arbeta med. Minst två utbildningar för att jobba med tex reptiler med andra ord.

Hur attraktiv blir man på arbetsmarknaden med dessa utbildningar? Jag har jag inte en aning. Men vill man jobba samt ha ansvar för djurskötsel så måste man ha någon form av utbildning.

Nedan länk listar olika utbildningar för zoohandlare.

www.jordbruksverket.se/amnesomraden/handelmarknad/levandedjur/zoohandel/utbildningarforzoohandlare.4.5aec661121e261385280003237.html


MVH

53
26
Findus:

Fredriko skrev:
Hej.

Det är mycket troligt att du redan läst detta men jag skriver ändå eftersom andra som är intresserade då kan ta del av det.

Följande länk är bra:

www.jordbruksverket.se/amnesomraden/handelmarknad/levandedjur/zoohandel.4.5aec661121e261385280002797.html

Där kan man läsa lite olika saker som:

”Om du vill driva en zoobutik eller annan handel med djur i större omfattning måste du ha gått grundutbildning för zoohandlare och utbildning för de djurslag som du planerar att sälja.”

”Jordbruksverkets tolkning av föreskriftens krav på utbildning är att det gäller den som ansvarar för den dagliga skötseln, hanteringen och försäljningen av djuren. Det är givetvis bra ifall övriga som arbetar i butiken går utbildningarna också, men det är inget krav.”

Det sista citatet tolkar jag som att den som äger och driver en butik inte behöver utbildning, men i så fall måste ha en anställd som har det (den person som ansvarar för skötseln av djuren). I mina öron låter det också rimligt (såsom ägarförhållandena i Sveriges största djuraffärskoncern ser ut vore det orimligt att kräva att ägarna skulle behöva utbildning inom djurskötsel) .

I L80 (kapitel 2) kan man läsa mer detaljerat om dessa krav (www.jordbruksverket.se/download/18.1634dca615036416d891a056/1444025871136/2015-034.pdf).

Här står det bland annat: Den som yrkesmässigt eller i större omfattning driver handel med djur ska, med godkänt resultat, ha genomgått en grundutbildning samt en eller flera särskilda utbildningar med inriktning på de djurslag som omfattas av handeln.

Med andra ord behöver man först ha en grundutbildning, inte specificerat på något djurslag, och sen en mer specifik utbildning för de djurslag man ska arbeta med. Minst två utbildningar för att jobba med tex reptiler med andra ord.

Hur attraktiv blir man på arbetsmarknaden med dessa utbildningar? Jag har jag inte en aning. Men vill man jobba samt ha ansvar för djurskötsel så måste man ha någon form av utbildning.

Nedan länk listar olika utbildningar för zoohandlare.

www.jordbruksverket.se/amnesomraden/handelmarknad/levandedjur/zoohandel/utbildningarforzoohandlare.4.5aec661121e261385280003237.html


MVH


När de skriver "zoobutik" syftar de på en butik med djur i, korrekt? Jag tänker om det är så att man driver en butik som endast säljer djurtillbehör, säg reptiltillbehör. Är det någon som kanske kan definitionerna bättre än mig? :)


Medlem i GHF
167
344
Fredriko:
Så vitt jag kan se finns ingen direkt definition av zoobutik, men eftersom de hela tiden återkommer till handel, skötsel, hantering, försäljning etc. av djur, så tror jag du har rätt i att det handlar om en butik med djur i. Har du bara tillbehör kan jag absolut inte se att man skulle behöva någon form av utbildning inom djur.

Medlem i DHF
263
355
McPede:
www.zoorf.org/
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild