anders skrev:
En bönsyrsa kanske? :)
EmanuelKarl skrev:
bra ide. bönsyrsor är riktigt roliga. jag hade en hierodula grandis för ett tag sedan och ska skaffa en ny någon gång när jag får tid. hierodula släktet är bra för nybörjare på bönsyrsor. finns ett gäng till men vissa av dom tar dock bara flygande insekter (föder du upp eller orkar fånga flugor själv är det ju inget problem. jag har även läst att sphodromantis släktet är bra för nybörjare och dom behöver ej ha flygande insekter). du kan nog också förvara nymfer av dina vandrande pinnar/vandrande blad i (?). jag har dock ingen erfarenhet av vandrande pinnar och vandrande blad men jag har lite erfarenhet av extatosoma tiaratum men jag har bara haft mina två i några dagar, extatooma tiaratum behöver (likt vandrande pinnar och blad) dock ett stort terrarie när den blir större.
Bönsyrsa har jag funderat lite på sen tidigare men bara fått upp information om att dom äter flugor, vilket jag avskyr. Vad äter dom om dom ej behöver ha flygande insekter? Slipper jag köpa/odla/fånga flugor så hade en bönsyrsa varit riktigt roligt att ha.
Vill helst inte ha pinnar/nymfer i terrarie med den sortens öppning på terrariet. Har lite nymfer från mina Medauroidea Extradentata i ett spindelterrarie vilket fungerar riktigt bra, så länge dom inte sitter på "luckan" när man ska öppna för då riskeras deras ben att skadas (Dom växer ut igen men dom ska inte skadas pga att dom är i fel sorts terrarie)
Är där någon annan insekt eller eventuellt någon liten groda/ödla kanske som inte behöver så mycket markyta utan bara vill klättra lite?