Växter till pinnar?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

24
0
CrazyC87:
Jag har fram tills nu gett mina pinnar sallad och tänker samla på mig alla möjliga löv nu under sommaren men undrar om det finns någon sorts krukväxt som man kan ställa in hos dom. Har letat massor både på svenska och engelska sidor men hittar inget konkret. Någon hade frågat här om kalanchoe men inte fått svar om de va ärligt, vågar man testa? Och hur är det med jordgubbar och smultron har massor av de i trädgården?

(Pinnarna de gäller är C. Morosus)

106
64
pillorita:
CrazyC87 skrev:
Jag har fram tills nu gett mina pinnar sallad och tänker samla på mig alla möjliga löv nu under sommaren men undrar om det finns någon sorts krukväxt som man kan ställa in hos dom. Har letat massor både på svenska och engelska sidor men hittar inget konkret. Någon hade frågat här om kalanchoe men inte fått svar om de va ärligt, vågar man testa? Och hur är det med jordgubbar och smultron har massor av de i trädgården?

(Pinnarna de gäller är C. Morosus)

Jag ställer in krukor med sallad, är ju inte precis växter men blir genast lite finare :)

24
0
CrazyC87:
Ja de e ju de jag gjort nu men dom blir ju dåliga efter ett tag. Hade tänkt någon mer långlivad växt.

Medlem i SkHF
365
436
AlexGustavsson:
Salal som du köper som snittblomma i blomsteraffärer eller Citronmeliss på kruka är det bästa! Till C.morusus har alltid murgrna fungerat! Vintergrön! 

24
0
CrazyC87:

Vågar man köpa en vanlig i affären? Typ som på Ica? Äter dom möjligen gullrips (en sorts vinbär) de har vi en hel häck med hemma. Har bara 4 pinnar så vågar inte testa något innan dom lagt ägg.

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
CrazyC87 skrev:

Vågar man köpa en vanlig i affären? Typ som på Ica? Äter dom möjligen gullrips (en sorts vinbär) de har vi en hel häck med hemma. Har bara 4 pinnar så vågar inte testa något innan dom lagt ägg.

Ja du kan använda ekologisk citronmeliss från vilken mataffär som helst.
Annars så äter de Hallonblad, Björnbärsblad, havtornsblad, murgröna, ros, liguster och zebrablad.

40
72
pelleman:
Jag har iofs inte samma art men mina är glada i liguster och den är ju ibland vintergrön så om du hittar en sådan häck i bostadsområdet (förvånandsvärt många har ligusterhäckar har jag upptäckt) så kan du stjäla kvistar där året om. Annars kör jag syrén till mina pinnar och de går bra att frysa in. Stora och praktiskt blad dessutom.


89
12
amanda03:
pelleman skrev:
Jag har iofs inte samma art men mina är glada i liguster och den är ju ibland vintergrön så om du hittar en sådan häck i bostadsområdet (förvånandsvärt många har ligusterhäckar har jag upptäckt) så kan du stjäla kvistar där året om. Annars kör jag syrén till mina pinnar och de går bra att frysa in. Stora och praktiskt blad dessutom.



skulle inte remokommendera att stjäla kvistar, köp en buske för typ 50 spänn ist:)

194
165
JoakimLundgren:
Jag ger salal och citronmeliss till mina trachyaretaon carmelae och sungaya inexpectata. Salalen har längre hållbarhet och mjuknar inte såsom melissen gör. 

24
0
CrazyC87:
Har testat lite olika saker nu men sallad och basilika är det som håller bäst. Hade murgröna hos dom men de åt dom upp jättesnabbt. Syren och jordgubbsblad åt dom bara lite av så de va nog ingen höjdare. Letar fortfarande efter en sorts krukväxt som håller länge. Vårt utbud i butikerna här är inte de bästa tyvärr. Funderar på hur det är med typ kalanchoe för den växer som ogräs här hemma.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild