Stäppsköldpaddor far illa?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

11
5
Exy:

Hej alla!

Ska gå rakt på sak va i en djurbutik idag och såg ett par stäppsköldpadda dom verkade vara av arten Rysk stäppsköldpadda (Testudo horsfieldii). Dom bo på en väldigt liten yta ( i min åsikt ) utan möjlighet att kunna göma eller gräva ner sig. De hade heller inget vatten som dom kunde bada i eller dricka av när de ville. Botten Substratet bestog bara av sand och inte jord/sand blandat som dom ska ha. Paret bodde tillsammans vilket jag kan förstå om vill ha ungar men så vitt jag vet så födder inte denna butiken upp djur (fast jag kan ju ha fel). Så honan har ingen möjlighet att undvika den på stridiga hanen vilket måste vara väldigt stressigt för honan. Så hur ska man göra ska man anmäla dom eller själv säga tilldom? tackar för svar!


2966
1645
Hoggaforfan:
Inte alltid lätt att ha djuraffär med en massa arter som ändras med jämna mellanrum, ingen kan ju allt. Nu kan jag inget om arten så kan inte säga något om den men är det en bra djuraffär i övrigt så hade jag sagt till först och gett dem lite tid att ändra det innan eventuell anmälan.
Det går oftast snabbare med än en anmälan.

72
15
Linnea:

Börja med att prata med butiksföreståndare - men se till att presentera informationen väl så att de kan göra något åt det. Dvs, ha ett papper förberett som du kan referera din information till så det inte låter som om du tar saker ur luften.

Skulle rekommendera att kolla L80 burlagar, varefter du letar information om huruvda arten i övrigt ska skötas. Har för mig att det finns en lag om vattenskål de kan doppa sig i med...

Det är ingen ovanlig situation, så de flesta butiker har helt enkelt slutat sälja reptiler om de inte kan sköta dem.


Medlem i SkHF
365
436
AlexGustavsson:
Om det är ett par så får butiken inte bedriva uppfödning där kunder har tillträde enligt jordbruksverket. 

196
268
NickeJ89:
AlexGustavsson skrev:
Om det är ett par så får butiken inte bedriva uppfödning där kunder har tillträde enligt jordbruksverket. 


Var har du hittat det? Misstror dig inte alltså, men är kul att läsa det med egna ögon.

155
39
kosinuss:
NickeJ89 skrev:


Var har du hittat det? Misstror dig inte alltså, men är kul att läsa det med egna ögon.



kap 5
4 § Avel och uppfödning av djur får inte ske i en butikslokal eller annan lokal till vilken kunder har tillträde

Medlem i SkHF
365
436
AlexGustavsson:
NickeJ89 skrev:


Var har du hittat det? Misstror dig inte alltså, men är kul att läsa det med egna ögon.


Här finns hela föreskriften från jordbruksverket angående Zoohandel! 

www.jordbruksverket.se/download/18.37e9ac46144f41921cd16327/1401795414737/2014-017.pdf

Tror att många butiker som framförallt tillhör våra större kedjor skulle behöva läsa dessa försekrifter då de ofta tycker att man mest är jobbig om man påpekar att de inte håller djuren på ett legalt vis! 

196
268
NickeJ89:
AlexGustavsson skrev:


Här finns hela föreskriften från jordbruksverket angående Zoohandel! 

www.jordbruksverket.se/download/18.37e9ac46144f41921cd16327/1401795414737/2014-017.pdf

Tror att många butiker som framförallt tillhör våra större kedjor skulle behöva läsa dessa försekrifter då de ofta tycker att man mest är jobbig om man påpekar att de inte håller djuren på ett legalt vis! 


kosinuss skrev:



kap 5
4 § Avel och uppfödning av djur får inte ske i en butikslokal eller annan lokal till vilken kunder har tillträde


Tack.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild