Lämpliga pellets till en FRT?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

8
1
AwesomeTurtle:
Jag skulle behöva tips på lämpliga pellets till min fly river turtle. Idag äter den grönsaker och fiskpellets, men jag antar att det finns pellets som är mer lämpade för den?
Funkar det med pellets för vanliga vattensköldpaddor?

593
551
Redfoot:
Är du säker på art, med tanke på vilken storlek denna sköldpadda kommer att ha som vuxen?
/R

8
1
AwesomeTurtle:
Jag är säker på arten.

8
1
AwesomeTurtle:
Ingen som har några tips på pellets?

72
15
Linnea:

Googlade, fanns svar som tredje alternativ:

Noted to thrive on a diverse diet of figs, apples, other fruits, eel weed (Vallisneria sp.), whitebait (Pisces) and shrimp per one source2. I recommend inclusion of a strong brand name commercial tortoise or box turtle food (Mazuri, ZooMed, etc…) with Vit. D3 content. Given that UV-B penetration of water is sub-optimal & they generally don’t bask, dietary Vit. D3 is necessary so consider a quality Vit. D3 supplement. Flavia said her's like aquatic plants (like water lettuce), and she recommended they be part of the diet. Menikos suggested Spirulina algae wafers.

Som tur är behöver du bara tre eller tio hinkar till att börja med. Jag har använt mazuri till ödlor och western painted som supplement till en i övrigt rolig kost. Även sett sniglar och insekter på ungdjurens kostlista till pig nosed turtle, men den biten kan vara helt knasig och jag citerar inte källan korrekt.

 Min erfarenhet av arten är enbart intresseläsning, och min western painted är inte alls på samma nivå, men han äter sina pellets och grönsaker och är 17 år nu iaf.

 


8
1
AwesomeTurtle:
Linnea skrev:
Googlade, fanns svar som tredje alternativ:

Noted to thrive on a diverse diet of figs, apples, other fruits, eel weed (Vallisneria sp.), whitebait (Pisces) and shrimp per one source2. I recommend inclusion of a strong brand name commercial tortoise or box turtle food (Mazuri, ZooMed, etc…) with Vit. D3 content. Given that UV-B penetration of water is sub-optimal & they generally don’t bask, dietary Vit. D3 is necessary so consider a quality Vit. D3 supplement. Flavia said her's like aquatic plants (like water lettuce), and she recommended they be part of the diet. Menikos suggested Spirulina algae wafers.

Som tur är behöver du bara tre eller tio hinkar till att börja med. Jag har använt mazuri till ödlor och western painted som supplement till en i övrigt rolig kost. Även sett sniglar och insekter på ungdjurens kostlista till pig nosed turtle, men den biten kan vara helt knasig och jag citerar inte källan korrekt.

 Min erfarenhet av arten är enbart intresseläsning, och min western painted är inte alls på samma nivå, men han äter sina pellets och grönsaker och är 17 år nu iaf.

 


Ska prova att köpa Mazuri. Men det verkar som att D3 är det viktiga? Det ger jag sköldpaddan redan idag i form av vitamin som jag sprutar på maten.

Medlem i SkHF
365
436
AlexGustavsson:
AwesomeTurtle skrev:

Ska prova att köpa Mazuri. Men det verkar som att D3 är det viktiga? Det ger jag sköldpaddan redan idag i form av vitamin som jag sprutar på maten.


Vad menar du med att du sprutar vitaminer på maten? Blir inte det knepigt med fällningar i vattnet? För det är väl en C.insculptata du menar? 

8
1
AwesomeTurtle:
AlexGustavsson skrev:


Vad menar du med att du sprutar vitaminer på maten? Blir inte det knepigt med fällningar i vattnet? För det är väl en C.insculptata du menar? 

Jag låter pellets suga i sig det och matar sen dom till sköldpaddan.

8
1
AwesomeTurtle:
www.zoo.se/produkter/reptil/reptilfoder-reptilmat/pellets-for-reptiler/aquatic-turtle-adult-exoterra-vattenskoldpaddsfoder-250-g.html

Skulle det vara ett lämpligt foder?

Medlem i SkHF
365
436
AlexGustavsson:
Får man vara nyfiken och få reda på varifrån den kommer? Inte den vanligaste arten direkt! 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild