Butik vs Uppfödare vs Köp&sälj vs ...

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

276
118
Maqea:

Jag skulle vilja höra vad ni tycker om de olika alternativen att köpa reptiler.
Dvs för- och nackdelar med att köpa sitt djur i en butik eller via en uppfödare på nätet eller genom någon köp&säljsida på ett forum. Kanske finns fler alternativ som jag inte kommer på nu.
Jag själv har dålig erfarenhet av att skaffa ett nytt husdjur via en köp&säljsida så jag skulle vilja veta vad ni tycker.


MVH Maqea


102
1
dragster:

Oftast e väl o köpa via köp & sälj eller via privat uppfödare billigaste o bästa sättet o få tag i friska djur för humana priser.

I många butiker e ju priserna hutlösa o kvaliten på djuren inte den bästa.

Tråkigt att du har dålig erfarenhet av köp & sälj..


269
60
Jonas:

som dragster skrev. en bra uppfödare slår allt annat direkt.

 


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Jag har bra erfarenheter av köp & säljsidor faktiskt. Det handlar ju trots allt om vad för personer man kommer i kontakt med. En del utav de som säljer är ju uppfödare.
Men man ska alltid vara kritisk. Det finns oseriösa säljare var man än letar, och jag tror därför det är extra viktigt att man frågar säljaren en massa frågor så att man vet att personen är kunnig samt även kollar på djuret innan man bestämmer sig helt för om man tänker köpa det eller inte.

Fördelarna att köpa ett djur från en uppfödare jämfört med en butik är att man oftare kan få reda på t.ex. när djuret är fött och vad det fått för foder och skötsel som unga.
Butiker kan självfallet även i vissa fall ha koll på detta då en del köper in utav privata uppfödare eller är uppfödare själva.


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Tänkte bara påpeka en sak angående butiker med:
Butikers nackdel är att de oftast har många olika djurarter, och de som jobbar i butiken är alltid mer kunniga om en specifik djurgrupp. Det är mindre marknad för terrariedjur, och terrariedjursarter behöver ofta väldigt olika skötsel från art till art. Detta medför alltför ofta att de inte sköts på ett optimalt sätt i butikerna.
Så vill man köpa ifrån en butik tycker jag det bästa är att hitta en butik som är nischad för den djurgruppen man vill köpa.

Maqea, vad var det som var värst med din dåliga erfarenhet?
Var djuret misskött, och hur mår det idag?


En ytterliggare "vs" skulle väl kunna vara att köpa djur på mässa. Det är någon slags blandning mellan butik/uppfödare.
Jag tycker det är helt okej att köpa på mässa med, och inget jag själv haft problem med. Man har ju tid till att kolla på djuren, men samtidigt känns det lite mer "stressigt" att behöva bestämma sig. Jag föredrar att ha kontakt med säljare innan, och eventuellt boka köpen till en mässa. Men visst kan det vara kul med spontanköp :)

Problemen jag haft på mässor har varit med produkter som behövts reklameras. Det har löst sig bra (Herpers choise är awesome!), men det blir problem för bägge parter då det måste skickas eller tas med till nästa mässor om man inte bor i närheten.


51
152
herperschoise:

Tackar för de orden Anders !

MVH

Magnus


269
60
Jonas:

mässa är ett jättebra sätt precis som du skriver anders.

 

sen ska man ju skilja lite på butiker och butiker också. vi har ju dom butikerna som faktiskt är riktade mot våran hobby och där med också har en högre standard.

 

sen har vi dom djurbutiker som har hund katt fågel ödlor ormar och allt mellan det också. det är väll just dessa som jag tar här sist som brukar ha sämre kontroll och sämre standard.

 

för butiker (sry för reklam) som tex herperschoise här har ju en spetsad inriktning mot just våran hobby.

detta gör ju att dom har bättre erfarenhet och ett bättre sortiment på just saker man behöver som reptil/kryp/medmer kräver. och då kan hitta också.

 

nu missar jag säkert något men aja det var en liten förklaring.


276
118
Maqea:

Tack så jättemycket för era åsikter. De hjälper mig i mina funderingar att bli med skäggagam igen.


Anders
Skäggisen jag köpte via köp&sälj visade sig ha så svår MBD att jag valde att avliva stackaren efter bara tre månader. Han hade rejält ont men det syntes ju inte vid köpet utan det upptäckte jag så sakteliga efter att ha haft honom hemma ett tag. Den lilla kraken mådde inte bra och det snällaste var att låta honom somna in.

 

 


102
1
dragster:

Finns ju bra uppfödare av skäggisar. Kontakta Henriette här på sidan. Hon har bebisar:)


276
118
Maqea:

Tack, det ska jag när det blir dags för en ny liten kompis. Kanske har hon några kvar då, kanske inte.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild