Nybörjarorm som inte äter råttor/pälsdjur?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

3
0
Fnixan:

Hej alla kloka!
Vi skulle hemskt gärna ha en orm men jag klarar absolut inte av råttor (nej inte ens döda), möss etcetera. Och nej jag kommer inte att vänja mig.
Visst finns det ormar som äter insekter istället?

Vilka av dessa finns i fångenskap?

Vill gärna ha förslag på orm men tänk på att vi enbart har erfarenhet av grodor och ödlor så vi är absolut nybörjare på orm hela familjen.
Ytterst tacksam för förslag påarter.


Administratör
Medlem i SHF
273
291
SvitjodsReptiler:
opheodrys aestivus är den enda jag känner till som äter insekter, men det är ingen nybörjarorm. Annars kan man ge fisk till strumpebandssnok (nybörjarorm)
www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=snakes&specie=t_sirtalis

417
249
KANDARBA:
Det finns äggsnokar med. 

488
203
David:
Strumpebandssnokar, natrix maura, alltså fiskätande ormar tycker jag nog är lämpligast.


488
203
David:
Thamnophis marcianus har jag själv haft. De åt det mesta o var trevliga aktiva ormar.

Medlem i SkHF
389
501
anniemalmros:
Ska man ha orm som äter ägg så behöver du ha ett antal fåglar själv också som du kan ta ägg från.  
 Inte så lätta att få tag på heller så är nog lättare med strumpebandssnok som nämnts :)

2048
773
psyjoh:
Funkar det inte med vanliga hönsägg då?
Eller ödleägg/ormägg?

Medlem i SkHF
389
501
anniemalmros:
psyjoh skrev:
Funkar det inte med vanliga hönsägg då?
Eller ödleägg/ormägg?


Jo det skulle det väl göra till en vuxen orm....har inte forskat vidare på vilken storlek vilken orm klarar av. Men får du tag på en juvenil är det inte så lätt att förse den med små ägg....söker man djupare än vad jag gjorde så finns det kanske folk som säljer ödleägg och ormägg. Alternativt att man har några väldigt produktiva ödlor själv men då blir ju det ett projekt i sig om man nu "bara" vill ha en orm liksom! 
En uppfödare jag pratat med hade flera finkar och andra mindre fåglar som han använde som äggkälla till sina ormar. Det blev för stort projekt för mig så jag lade ner det! 

488
203
David:
psyjoh skrev:
Funkar det inte med vanliga hönsägg då?
Eller ödleägg/ormägg?

Det lilla jag läst om afrikansk äggsnok är att det behövs små ägg, typ finkägg till ungar. Sen funkar vaktelägg och ev hönsägg om ormarna är stora. 
Hönsägg är ju lätt, vaktelägg går också få tag i. Det är väl finkäggen som kan bli problem.

40
72
pelleman:
Strumpebandssnokar är trevliga och bra (som David sa). Har matat mina med fisk och hjärta (som finns att köpa i charken) och det har funkat finfint. Trevliga och vackra ormar. Smidigt med storleken också så man inte behöver något jätteterrarium.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild