Hur är det bäst att tillreda frysta möss åt ormen?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

11
5
Hastanita:
Om man har frysta möss som foder. Hur ska man göra, så det är optimalt för ormen? Hur lång til har man den frysta musen i hett vatten. Hur länge innan man ger mus till ormen måste man ta musen från frysen? Orm fött 2015

14
8
Colafon:
Det beror på storleken på fodret.
Är din orm född 2015 gissar jag att du matar med möss eller små råttor.
Jag har aldrig tagit tid på hur länge jag tinat fodret men ett par timmar iallafall, minst över natten de gånger jag tinar dem i vanlig rumstemperatur.
Om du tinar de i varmt vatten kan du känna efter att musen/råttan är helt mjukt i mitten, när du tycker att de är det kan du lämna dem ytterligare en timme i varmt vatten. :) 



Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
Hastanita skrev:
Om man har frysta möss som foder. Hur ska man göra, så det är optimalt för ormen? Hur lång til har man den frysta musen i hett vatten. Hur länge innan man ger mus till ormen måste man ta musen från frysen? Orm fött 2015


Du tinar på samma sätt som annat fryst kött.

106
64
pillorita:
Jag tar ut de o lägger i rumstemperatur tills de är mjuka sen lägger jag de i varmvatten för o få upp lite värme på den innan  jag matar ... vet inte precis om man tar tid på hur länge man tinat de :P men jag vill va säker på att de är tinade helt så här stressas det inte precis :) 

Medlem i DHF
263
355
McPede:
www.svensktkott.se/aktuellt/nyheter/tina-kottet-fort-battre-kvalitet/

11
5
Hastanita:
Fredrik89 skrev:


Du tinar på samma sätt som annat fryst kött.

Har aldrig tint fryst kött... 


417
249
KANDARBA:
Hastanita skrev:
...


Hastanita om du nu aldrig har tinat kanske du borde ta tillfället och läsa tråden vår kära McPede delade med sig av. 
Tinar alltid möss på samma sätt som jag gör med vanligt kött hemma. 

// Anton


94
57
Wolhardt:
Jag lägger dom på en bit värmematta med lite toa/hushållspapper emellan så fukt kan torka bort, genomtinade på nån/några timmar beroende på storlek. 
Gör dock inte denna metod över natten. Det blir för länge.

Dom flesta har lite värmematta över nånstans eller kan fösa undan nån burk tillfälligt.

42
15
kOCKEN:
Det bästa är att tina i kyl sen snabbt värmas upp till ormen,precis som med alla frysta livsmedel som tinas bäst i kylskåp 

11
5
Hastanita:
KANDARBA skrev:


Hastanita om du nu aldrig har tinat kanske du borde ta tillfället och läsa tråden vår kära McPede delade med sig av. 
Tinar alltid möss på samma sätt som jag gör med vanligt kött hemma. 

// Anton



Javisst gjorde det! Jag har inte ätit kött sen jag var 14... Har aldrig lagat kött. Sen skulle dottern ha ormar. Så vill gärna veta hur man gör bäst! Och är tacksam för svar!!!

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild