Värmematta & belysning majsorm

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

1697
804
fluffis:
tobiias skrev:

Tyker de funkar kanon om man köper sånt som de har i lagret iaf =)    vet du hur man kan fästa värmekablar på något bra sätt ? = O 

Jag är ingen expert på detta men kom att tänka på att man kan gjuta in värmekabeln i betong så att hela betongklumpen blir varm. Jag har testat det och det fungerar bra. Här är en tråd om hur det funkar. www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=3288

1697
804
fluffis:
Ser nu att Jonas_ redan nämnt värmepaneler (eller element som jag skrev) :)

78
34
Kullabo:
Hejsan!
Min sons majsorm fick problem med ögat och då man ger småbarn D-vitamin för just ögenen och skellettet sökte jag på internet och fann hemsidor med  sådana som förespråkar UV-lampor till majsormar och sådana som tyckte att det inte behövs och det var där jag bland annat hittade denna diskution.

Sökresultat:

Ja, en majsorm behöver UVB-ljus för att kunna bilda D3-vitamin, vilket är viktigt för kalciumupptaget och skelettets uppbyggnad. Ett UV-lysrör som ger 6% UVB är ett bra val och bör placeras cirka 40-50 cm ovanför solplatsen för att ge en lämplig UV-nivå i terrariet.

While corn snakes can survive without UVB light, it is highly recommended for their overall health and well-being. Providing a UVB light source mimics natural sun exposure and can improve immune function, bone development, and overall activity levels. You should offer hiding spots so the snake can control its exposure to the UVB light, creating a gradient alongside the heat gradient in the enclosure.

Jag har ingen majsorm själv (bara min son som undrar) så jag varken förespråkar UV-ljus eller förnekar, det är upp till var och en att tycka vad som är logiskt, något UV-ljus tränger ju ändå genom buskaget då synligt ljus gör det.
Min son har inget UV-ljus då någon har sagt att det inte behövs, om det var en riktig expert eller självutnämnd vet jag ej, jag är inget av det utan jag försöker bara hjälpa min son.
Man kan få flera majsormar för priset av en operation som inte garanterat hjälper.

MVH!
石丹

5898
4525
Tropfrog:
Så här har jag tolkat det utan att vara expert: både källor som säger att det inte behövs och källor som säger att det är bra/rekomenderat har rätt.

Altså, medans det inte är nödvändigt för ett lång och hälsosamt liv så är det ändå troligt att UV ljus ger något bättre hälsa och något längre liv. Allt annat lika.

Det bästa argumenten för är att de faktiskt får UV i naturen och att de faktiskt kan utnyttja UV strålar för att skapa D3. Det enda argumentet mot borde vara att det kostar pengar och att kvalitén på UV belysningar är väldigt varierande. Mot de argumenten så är jag för UV ljus till alla reptiler.

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
1288
1505
NellyNiklas:

Historiskt har argumentet mot behovet av UV källor varit pga att ormarna äter hela bytesdjur, inklusive skelettet och därigenom upptar de vitaminer och mineraler som djuret behöver. Det är dennhuvudsakliga förklaringen jag brukar få när jag ifrågasätter ämnet. Efter en lång tid av avel på ormar i enorma rack över väldigt  utan UV källor, utan att stöta på "problem", så finns det belägg för argumentet. 

Mycket hänger på personers definitioner av "behöver". Bevisligen överlever ormar en lång tid utan UV källor, men om gränsen för djurens välfärd dras vid "överlever", ja då ska vi inte ha djur i bur över huvudtaget.

Ormar, likt majoriteten av övriga reptiler och amfibier har sedan fisken lämnade vattnet, utvecklats med just solljus som huvudsaklig källa för liv.

Detta blev ett långt och krångligt sätt att skriva att jag är (som Magnus) för användandet av UV källor för alla reptiler. Det finns mycket information kring ämnet idag som hjälper dig att välja lämpliga lampor och effekt på lampor.

Mvh
Niklas

1697
804
fluffis:
Oj, det här var en gammal tråd :)
Ser att jag har skrivit en del saker 2016 som jag med åren omvärderat i takt med att forskning och utveckling gått framåt. Jag är lite kluven eftersom det inte är helt självklart. Jag har bara haft en majsorm i hela dens liv och den blev 16 år gammal vilket väl är hyfsat. Jag har även haft gul/orange råttsnok respektive svart råttsnok vilka är mycket närbesläktade med majsorm, och de blev 26 respektive 28 år gamla. Alla utan UV-ljus. Därmed kan uppenbarligen dessa ormar leva långa liv utan UV-ljus.

Nuförtiden när jag har haft andra sorters djur som behöver UV-ljus har jag lärt mig att uppskatta UV-ljus. Bland annat en sak som gjort intryck på mig är en av Cyberzoos videor där de menar att de nattaktiva ögonfransgeckorna ligger och sover på dagarna ofta med någon del av kroppen utanför gömstället vilket innebär att de får ljus på sig. Det känns orimligt att tro att ett nattaktivt eller skymnings-/gryningsaktivt djur i naturen aldrig får sol på sig, även om de inte ligger aktivt och solar (hela kroppen) öppet.

Min nuvarande slutsats är att jag inte riktigt lutar åt något håll egentligen utan om jag hade skaffat mig en sådan typ av snok igen så hade jag förmodligen lagt mig mittemellan, kanske med ett ett år gammalt "avdankat" lysrör som jag hade återanvänt, eller UV-ljus av en mindre starkare typ.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild