Hjälp med nybörjargroda

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

3
0
FrOgMaN12:
Hej, jag hade tänkt att skaffa nån sorts av groda som första reptil men finns det nån som är mer påläst än jag som kan rekomendera en art som inte är giftig eller låter särkilt högt (om det finns nån sådan art).Jag hade inte tänkt o skaffa den på några månader iallafall så om nån rekomenderar nån art som låter bra hinner jag läsa på. mvh, Anton

417
249
KANDARBA:
Storögd trägroda lättskött och tålig. 
Det är det ända som jag har haft förutom pilgift. 

OBS alla grodor är mer eller mindre gifta


3
0
FrOgMaN12:
KANDARBA skrev:
Storögd trägroda lättskött och tålig. 
Det är det ända som jag har haft förutom pilgift. 

OBS alla grodor är mer eller mindre gifta


så det finns ingen art som är ogiftig?

194
165
JoakimLundgren:
FrOgMaN12 skrev:
Hej, jag hade tänkt att skaffa nån sorts av groda som första reptil men finns det nån som är mer påläst än jag som kan rekomendera en art som inte är giftig eller låter särkilt högt (om det finns nån sådan art).Jag hade inte tänkt o skaffa den på några månader iallafall så om nån rekomenderar nån art som låter bra hinner jag läsa på. mvh, Anton


Undvik att slicka på grodan eller på dina fingrar efter hantering samt ät inte grodorna, då lär deras giftighet inte påverka dig alls. Som jag förstått det så låter i princip alla hangrodor, emmellertid har jag för mig att det av de vanligare pilgiftarterna finns en art som inte spelar så högljutt. Jag själv har haft ceratophrys cranwellis i omgångar och eftersom de var honor så spelade de inte alls.

2966
1645
Hoggaforfan:
Dendrobates Tinctorius hör du inte utanför terrariumet. 
Paddor är alltid giftiga men grodor inte är det i fångenskap vad jag läst. Men man bör undvika att hantera dem ändå för de har väldigt ömtåligt skinn men måste man hantera dem så är det nog inte så smart att slicka sina fingrar rena efteråt :-P

417
249
KANDARBA:
Hoggaforfan skrev:
Dendrobates Tinctorius hör du inte utanför terrariumet. 
Paddor är alltid giftiga men grodor inte är det i fångenskap vad jag läst. Men man bör undvika att hantera dem ändå för de har väldigt ömtåligt skinn men måste man hantera dem så är det nog inte så smart att slicka sina fingrar rena efteråt :-P


Jo grodorna är fortfarande giftiga i fångenskap men inte den mängd vart dom är i vilt tillstånd. Men ge dom insekter utifrån som är lite giftiga så producerar dom på med sitt gift igen. 

2966
1645
Hoggaforfan:
KANDARBA skrev:


Jo grodorna är fortfarande giftiga i fångenskap men inte den mängd vart dom är i vilt tillstånd. Men ge dom insekter utifrån som är lite giftiga så producerar dom på med sitt gift igen. 

Jo är ju just det att det är beroende på maten då de inte tillverkar gift själva. Läste att de flesta pilgiftare är giftiga i 1 vecka efter att de är infångade från det vilda medans P. terrabilis är giftig 6 mån. Ger en lite perspektiv hur giftig terrabilisen är.
Men då kanske det är mer rätt att säga att de troligtvis inte är giftiga i fångenskap med de vanliga fodersorterna?
Myror och andra insekter med kemiskt försvar bör undvikas om man tänkt hantera dem? 

Alltid intressant här på sidan, man lär sig nytt varje dag :-)


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Kortfattat så är inga grodor giftiga i fångenskap, inte ens pilgiftsgrodorna. De bör dock ej hanteras, då ens egna skinn skadar grodornas hud.

Man kan diskutera teknikaliteter, men rent praktiskt finns det inte någon grodart i fångenskap som är en fara för en människas hälsa.

Med andra ord kan du med gott samvete välja den groda du är mest intresserad av, Anton.
Personligen rekommenderar jag Korallfingergrodor (Litoria caerulea) eller Klockgrodor (Bombina orientalis) då båda är väldigt bra nybörjargrodor (Korallfingergrodor är dock högljudda!). Den storögda trädgrodan (Leptopelis vermiculatus) som nämnts fungerar den med men man bör ha i åtanke att det enbart är juveniler som är så fint gröna.
Vill man börja med pilgiftsgrodor så är Dendrobates tinctorius och Dendrobates leucomelas väldigt populära och just D.tinctorius finns i ett gäng olika färgteckningar som dessutom inte är svindyra.

Tänk även på att lövgrodor som Korallfingergrodor, Storögda trädgrodor m.m. är nattaktiva och de kommer sitta gömda under dagen. 


3
0
FrOgMaN12:
anders skrev:
Kortfattat så är inga grodor giftiga i fångenskap, inte ens pilgiftsgrodorna. De bör dock ej hanteras, då ens egna skinn skadar grodornas hud.

Man kan diskutera teknikaliteter, men rent praktiskt finns det inte någon grodart i fångenskap som är en fara för en människas hälsa.

Med andra ord kan du med gott samvete välja den groda du är mest intresserad av, Anton.
Personligen rekommenderar jag Korallfingergrodor (Litoria caerulea) eller Klockgrodor (Bombina orientalis) då båda är väldigt bra nybörjargrodor (Korallfingergrodor är dock högljudda!). Den storögda trädgrodan (Leptopelis vermiculatus) som nämnts fungerar den med men man bör ha i åtanke att det enbart är juveniler som är så fint gröna.
Vill man börja med pilgiftsgrodor så är Dendrobates tinctorius och Dendrobates leucomelas väldigt populära och just D.tinctorius finns i ett gäng olika färgteckningar som dessutom inte är svindyra.

Tänk även på att lövgrodor som Korallfingergrodor, Storögda trädgrodor m.m. är nattaktiva och de kommer sitta gömda under dagen. 


Okej tack så mycket för hjälpen.


64
67
AntonTheLizard:
Själv hade jag tänkt att skaffa grodor igen, och det blir nog antagligen Korallfingergrodor
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild