Försäljning av rödörad - och gulbukad vattensköldpadda

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

97
93
knotan:
Hej! Har sett ett par annonser med rödörade vattensköldpaddor till salu/skänkes. Vill bara påpeka, eftersom någon kan ha missat det, att handel med dessa sköldpaddor har förbjudits inom EU. Du får fortsätta att ha kvar din sköldpadda tills den dör men du får inte avla på den, sälja den, ge bort den, osv. Så tänk på om du tar emot en sådan sköldpadda att du lär få behålla den en lång tid framöver eller bli tvungen att avliva den om du inte har möjlighet att ha den kvar. Mvh Daniel

Medlem i GHF
636
410
Jimmy:
Finns det någon trovärdig länk där man kan läsa att detta är officiellt och gäller även Sverige?  Kammar noll på google.

155
39
kosinuss:
naturstyrelsen.dk/naturbeskyttelse/invasive-arter/invasive-arter-i-eu/
Så skriver danskene.

97
93
knotan:
Jimmy skrev:
Finns det någon trovärdig länk där man kan läsa att detta är officiellt och gäller även Sverige?  Kammar noll på google.


Hej! Här hittar du information och en länk till förordningen. 
ec.europa.eu/environment/nature/invasivealien/index_en.hem

97
93
knotan:
Jimmy skrev:
Finns det någon trovärdig länk där man kan läsa att detta är officiellt och gäller även Sverige?  Kammar noll på google.


Här är en länk som kan vara intressant. www.zoopet.com/index.php?option=com_content&view=article&id=586

Det finns ingen färdig svensk förordning, så vitt jag vet, men det lär ju komma en. Bråttom att placera om oönskade sköldpaddor alltså. Vet inte riktigt hur EU-förordningen gäller innan den svenska är på plats?

5102
3878
Tropfrog:
Det förekom en tråd om omplacering av sköldpaddor som togs bort. Jag blev nyfiken på det juridiska läget och ställde en fråga till Naturvårdsverket. Såhär lyder svaret:

EU-förordningen är direkt gällande lag i Sverige. I förordningens artikel 7 finns restriktioner som beskriver vad man inte får göra. Bland annat är det förbjudet att importera, sälja, odla, föda upp, transportera, använda, byta, släppa ut i naturen eller hålla levande exemplar av de arter som finns upptagna på den s.k. unionsförteckningen över invasiva främmande arter. Och i förteckningen ingår Trachemys scripta och de tre underarterna gulbukig-, rödörad- och gulörad vattensköldpadda.
 

Det finns ett undantag för sällskapsdjur i artikel 31 i EU-förordningen, med övergångsbestämmelser för icke-kommersiella ägare. Ägare till sällskapsdjur, vilka inte hålls för kommersiella ändamål, får behålla djuret till dess djuret dör en naturlig död.
 

I dagsläget finns inte några påföljder eftersom den svenska lagstiftningen som kompletterar EU-förordningen inte är på plats. Vår slutsats just nu är att man kan omplacera ett exemplar av Trachemys scripta utan att det är att betrakta som ett brott. Exemplaren får inte tillåtas att reproducera sig eller ges möjlighet att rymma. Naturvårdsverket undersöker även möjligheterna att också i fortsättningen, efter att den svenska förordningen är på plats, kunna överlåta en vattensköldpadda av arten Trachemys scripta när den hålls som ett sällskapsdjur utan kommersiellt syfte.
 

Att annonsera på Blocket och liknande platser ser vi inte som tillåtet då det är att betrakta som ett kommersiellt ändamål och alltså inte ingår i undantaget för sällskapsdjur i EU-förordningen.
 

Mvh
Magnus 

40
36
baggi:
Tropfrog skrev:
Det förekom en tråd om omplacering av sköldpaddor som togs bort. Jag blev nyfiken på det juridiska läget och ställde en fråga till Naturvårdsverket. Såhär lyder svaret:

EU-förordningen är direkt gällande lag i Sverige. I förordningens artikel 7 finns restriktioner som beskriver vad man inte får göra. Bland annat är det förbjudet att importera, sälja, odla, föda upp, transportera, använda, byta, släppa ut i naturen eller hålla levande exemplar av de arter som finns upptagna på den s.k. unionsförteckningen över invasiva främmande arter. Och i förteckningen ingår Trachemys scripta och de tre underarterna gulbukig-, rödörad- och gulörad vattensköldpadda.
 

Det finns ett undantag för sällskapsdjur i artikel 31 i EU-förordningen, med övergångsbestämmelser för icke-kommersiella ägare. Ägare till sällskapsdjur, vilka inte hålls för kommersiella ändamål, får behålla djuret till dess djuret dör en naturlig död.
 

I dagsläget finns inte några påföljder eftersom den svenska lagstiftningen som kompletterar EU-förordningen inte är på plats. Vår slutsats just nu är att man kan omplacera ett exemplar av Trachemys scripta utan att det är att betrakta som ett brott. Exemplaren får inte tillåtas att reproducera sig eller ges möjlighet att rymma. Naturvårdsverket undersöker även möjligheterna att också i fortsättningen, efter att den svenska förordningen är på plats, kunna överlåta en vattensköldpadda av arten Trachemys scripta när den hålls som ett sällskapsdjur utan kommersiellt syfte.
 

Att annonsera på Blocket och liknande platser ser vi inte som tillåtet då det är att betrakta som ett kommersiellt ändamål och alltså inte ingår i undantaget för sällskapsdjur i EU-förordningen.
 

Mvh
Magnus 



När jag läser det så borde det finnas ett hål i lagarna om man ändå vill "sälja" sin sköldpadda.

Du kan låta någon ta över din sköldpadda som fodervärd eller bara ta hand om djuret åt den personen som äger det.

Sen om pengar kommer emellan svart och båda parter är överens om det kan man sälja den vidare men utan att djuret skrivs över till den som egentligen håller djuret?

istället för att dom ska avlivas för att dom som innehar dom ska behöva avliva dom istället för att få den att gå vidare till någon annan som är interisserad av dom.

rent teoretiskt tänker jag fel?

1228
464
leedragon:
baggi skrev:



När jag läser det så borde det finnas ett hål i lagarna om man ändå vill "sälja" sin sköldpadda.

Du kan låta någon ta över din sköldpadda som fodervärd eller bara ta hand om djuret åt den personen som äger det.

Sen om pengar kommer emellan svart och båda parter är överens om det kan man sälja den vidare men utan att djuret skrivs över till den som egentligen håller djuret?

istället för att dom ska avlivas för att dom som innehar dom ska behöva avliva dom istället för att få den att gå vidare till någon annan som är interisserad av dom.

rent teoretiskt tänker jag fel?


Det känns som man försöker göra nåt olagligt och på nåt sätt försöka smitta från det lol

40
36
baggi:
leedragon skrev:


Det känns som man försöker göra nåt olagligt och på nåt sätt försöka smitta från det lol


Jag hade rödörade sköldpaddor när jag var 10 år. och det är 20 år sen snart.

så jag menar bara att vad man kan läsa ur dom lagarna som han skrev kan man krypa igenom dom ganska lätt ändå om man vill.

5102
3878
Tropfrog:
Nej, försäljning är olagligt, likaså annonsering om att sälja. I förlängningen kan det också vara olagligt för terrariedjur.se att tillåta sådana annonser.

Men jag har ställt en kompletterande fråga om man får lov att annonsera efter ett nytt hem för omplacering.Jag är mycket nyfiken och spänd på det svaret. Det är nog garanterat en het potatis just nu, med tanke på det juridiska läget. Jag vågar inte ens gissa vad svaret blir.

Efter att ha läst EU rätt på universitetet blev jag mycket intresserad av juridiken som följer EU direktiv generellt. Bryr mig mindre om sköldpaddor som husdjur. Varken har eller vill ha. Men kan ju tycka att det är synd att döda friska djur om omplacering är ett alternativ.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild