Vill ha tips på bra grottor/gömställen!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

89
12
amanda03:
Nästan alla reptilbutiker jag går in på och letar efter grottor till sköldpaddor så hittar jag aldrig något. Ödlor och ormar kommer ju in typ överallt, men inte sköldpaddor. Vet ni var det finns bra grottor till sköldpaddor med ordentliga ingångar? Eller finns det någon variant man kan göra själv? Skriv ner allt ni hittar och vet!

235
155
Brokensynapse:
Jag gör mina egna i trolldeg. Bränner dom i ugnen och målar sedan lackar. Har funkat än så länge. 

89
12
amanda03:
Brokensynapse skrev:
Jag gör mina egna i trolldeg. Bränner dom i ugnen och målar sedan lackar. Har funkat än så länge. 


Tack för tipset! Ska nog testa det:)

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Ett större korkrör kanske kan funka?

2966
1645
Hoggaforfan:
Stapla flata stenar fungerar med bara man tänker på vilka bulldozers sköldpaddor är så det är väldigt stadigt.


2048
773
psyjoh:
Ja att bygga själv är det bästa. Då får man det som man vill ha det. Antingen trolldeg eller så kan man ta frigolit och bygga med och sedan pensla fix färgat med pigment efteråt. Då får man en lite stenigare yta. 

10
4
MInnaSokura:
Jag har tillverkat mina grottor i finbetong. Så här går det till: Ha en hink eller bunke i lagon stor storlek, på den har du hösnät som armering (detta för att betongen ska ha något att fästa i.) Blanda betongen enligt anvisning och kladda på. Jag gör mina grottor ganska tunga för en vuxen sköldpadda kan flytta berg när de vill fram. Betongen ska torka eller brinna som det heter långsamt så att den blir hård och inte spricker, därför ska man funkta betongen i någr dagar eller ha en fuktig handduk över den.

Allternativ men detta har jag inte provat ännu ;) I stället för en hink eller bunke som mall skaffa en sånt där kokoskruka och klipp ut ingången, armra och gjut med betong. Så här får man en bonad och varm grotta för kokoskrukan blir kvar inne i grottan. Ska prova i sommar ;) 

89
12
amanda03:
Tack för alla tips:)

185
27
Felefjonken:
exo-terra.com/en/products/tortoise_cave.php

33
11
Duransson:
www.skoldpaddsgrejer.se/foderskalar-grottor/grotta-for-landskoldpaddor.html


Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild