Frysa in frukt

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

23
16
Unknown:
Hej! Jag undrar om man kan frysa in frukter så som mango, papaya och olika typer av meloner och sedan ge till sina djur?

Medlem i SkHF
365
436
AlexGustavsson:
Det går jättebra! Om det ligegr för länge kan dock viss näring gå förlorad då vissa vitaminer kan vara känsliga för kyla! Men det är oftast inget problem som en del i en varierad kost! 

Medlem i DHF
263
355
McPede:
Har du möjlighet att vakuumpacka frukterna förlänger du hållbarenheten.

23
16
Unknown:
Så frukten försörs inte när den tinas upp? Skär mango i småbitar och sedan fryser in det, när jag ska tina det så lägger jag det i en skål och låter det tina i rumstemperaur.

Medlem i SkHF
365
436
AlexGustavsson:
Unknown skrev:
Så frukten försörs inte när den tinas upp? Skär mango i småbitar och sedan fryser in det, när jag ska tina det så lägger jag det i en skål och låter det tina i rumstemperaur.


Det fungerar! De blir ju lite mer mosiga, men det brukar ju oftast bara vara en fördel! 

23
16
Unknown:
Tack för all hjälp :)

2048
773
psyjoh:
Finns ju fryst frukt att köpa så visst gpår det att frysa in. 

1229
464
leedragon:
psyjoh skrev:
Finns ju fryst frukt att köpa så visst gpår det att frysa in. 

yepp men många gångerär de inte mogna nog, vet ej om det gör nåt för djuren dock.

2048
773
psyjoh:
leedragon skrev:

yepp men många gångerär de inte mogna nog, vet ej om det gör nåt för djuren dock.

Nej oftast fryser man in direkt när det fått rätt färg och innan sockerfällningen börjar. Det är bl.a. för det ska hålla konsistens och många ggr så tillagar man även den frysta frukten. Men näringen bör ju finnas där men med mindre socker tycker man. 

Jag vet på mitt gamla jobb fick vi ibland mango i retur för det var för "mosigt" när det tinat. Men inom eu har de inga kvalitetsdirektiv på fryst frukt o grönt vad gäller kvaliten på det viset. Utan det är mest mot bakterier och liknande när det gäller kvaliten för fryst. Det är upp till förpackaren att avgöra om det är för dåligt eller ej. 
Eller rättare sagt det är inte samma kvalitetskrav som för färskt. 
Så när jag gick min kvalitetstkurs hos jordbruksverket så gällde det bara för färskvaror. 
Lite off topic. 

Vad gäller frågan i tråden så visst funkar det att frysa och sedan ge ödlan. Har sett på youtube folk som kör olika i mixern och fryser in som iskuber. Sen tar man bara fram en och tinar. 

66
9
Panosz:
Hm en snabb fråga när man ska tina upp köt/frukter m.m är det då rumstempratur som gäller eller går det bra med varm vatten ?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild