Lite nybörjarfunderingar!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

19
0
Crayvey:
Ska skaffa mig ett terrarium nu i veckan hos zoo.se. Planen är paludariumstil. Så ska införskaffa mig dimmaskin, regnmaskin osv. Vill alltså ha fuktig/regnskogsliknande miljö i mitt terrarium och undrar nu följande; 

Var får jag tag på fina växter? 
Vad för djur kan jag ha? Ödlor? Grodor? Vilka arter? 
Har hållit på mycket med akvarium i snart 12 år så har bra kunskap om vatten och bakteriefloran i vattnet, men undrar lite basic såsom vad för temp man ska ha, tips på snygga växter etc! :)

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Mitt absolut bästa tips får då bli att läsa igenom alla skötselråd ett par gånger :) 

www.terrariedjur.se/?page=caresheet


2966
1645
Hoggaforfan:
Crayvey skrev:
Ska skaffa mig ett Terrarie nu i veckan hos zoo.se. Planen är Paludarium stil. Så ska införskaffa mig dimmaskin, regnmaskin osv. Vill alltså ha ett fuktigt/regnskogsliknande miljö i mitt terrarium och undrar nu följande; 

vart får jag tag på fina växter? 
Vad för djur kan jag ha? Ödlor? Grodor? Vilka arter? 
Har hållt på mycket med akvarium i snart 12 år så har bra kunskap om vatten och bakteriefloran i vattnet, men undrar lite basic såsom vad för temp man ska ha, tips på snygga växter etc! :) 

Bestäm vad för sorts djur du vill ha där så är det lättare att tipsa :-)
Temp och luftfuktighet skiljer markant om de tex bor i berg eller dal etc

Daniel_S har en massa växter annars finns det en del i vanliga blombutiker. Sen hemsidor tex:
www.akvarieplantor.se/
bens-jungle.com/
www.herperschoise.se/

De flesta djuraffärer har mer eller mindre växter.

19
0
Crayvey:
Det är det jag har lite problem med... Men jag vet att jag vill ha en ganska fuktig miljö, vatten del, mycket växter.. Vill gärna testa någon groda, pilgiftsgrodor? Bara dom inte låter allt för mycket. Även om det finns någon ödla man kan ha tillsammans? 
Fiskar kommer finnas också i nederdelen av paludariumet. 

Har ni nått tips på grodor/ödlor? Kan man ha dom tillsammans? 

Medlem i SkHF
365
436
AlexGustavsson:

Jag rekommenderar att ta en tripp till Herpers Choise! Personligen har jag bättre erfarenhet av dem än av Zoo.se både vad gäller kunskap, skötsel av reptilerna samt priser men vill pointera att detta endast är mina erfarenheter och det behöver verkligen inte spegla sanningen! 

Grodor låter, mer eller mindre! Om detta är ditt första terrarium så skulle jag åtminstonde inte rekommendera pilgift... Rekommenderar inte heller att ha flera arter tillsammans, speciellt inte om man inte har många års erfarenhet av vardera art! Bättre att satsa på en lite mer lättskött ödla eller groda! 

Arter som kan passa:

Bombina orientalis
Hyla cinerea
Gecko vittatus
Correlophus ciliatus

etc. 


2966
1645
Hoggaforfan:
Crayvey skrev:
Det är det jag har lite problem med... Men jag vet att jag vill ha en ganska fuktig miljö, vatten del, mycket växter.. Vill gärna testa någon groda, pilgiftsgrodor? Bara dom inte låter allt för mycket. Även om det finns någon ödla man kan ha tillsammans? 
Fiskar kommer finnas också i nederdelen av paludariumet. 

Har ni nått tips på grodor/ödlor? Kan man ha dom tillsammans? 

De kan låta från ohörbart till väldigt högt tex Dendrobates tinctorius hör du inte utanför terrariumet

Blanda går men det krävs mycket mer av både terrariumet och kunskap då en del pilgift kan para sig över arterna. Man kan tex ha en art som klättrar och en som är mer marklevande. Sen måste man också tänka på vilken storlek så man inte har en större art oich en mindre art då kan det sluta med att man bara har en större men mätt art.
Så inget att rekommendera att börja med. 

90
38
Fredrik85:
Du bör ha i åtanke att vattendel i terrarium oftast kommer med diverse problem, pumbar som slemmar igen osv. Rekomenderar personligen inte vattendel om du ska ha pilgift då de kan drunkna eller tillockmed dränka varandra i för djupt vatten.
Rekomenderar också starkt att satsa på en art.

Skulle också rekomendera herperschoise före zoo.se (skulle inte rekomendera zoo.se överhuvudtaget till annat än hund och katt) Magnus på herperschoise har oftast mycket växter hemma som funkar i regnskogsmiljö och är dessutom duktig på så gott som alla terrariedjur.

Mvh Fredrik

19
0
Crayvey:
Okej tack för alla svar!! 

Tänkte mest zoo.se för deras bra priser på terrarium. Då får det bli en art då, lutar mest åt någon ödla. Vilken sort klarar av en regnskogsmiljö? Men inte är allt för svårt för att sköta. Gärna hur stort den vill ha det osv. 

Ska kolla in den butiken! 
Angående vattendelen så har jag en del tankar och idéer med pumpar som borde göra det lätt att rengöra. Får se hur det blir. Vill inte skynda mig in i något än! 

378
479
Svedjemo:
Kolla in dessa byggtrådar för lite tips och inspiration.

www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=3495

www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=3555

Om det är någon sorts ödla du är ute efter så hade jag kikat närmre på någon slags daggecko. Ofta hyfsat aktiva ödlor (dagaktiva) som inte är så svåra att hålla. Det finns några skötselråd här på terrariedjur som är värda att kolla på.
Om det blir en dagaktiv ödla så kommer den att behöva UVB-ljus, det bör du tänka på när du väljer terrarium så att du kan placera lysrör eller HID-lampa ovanför ventilationsgallret (UVB går ju inte igenom glas och du vill inte ha uv-lampor inne i terrariet om du ska ha ett regnskogsklimat i det)

lycka till!

19
0
Crayvey:
Tack för alla svar, hjälpt mig mycket! 

Jag har blivit väldigt nyfiken på Rhacodactylus auriculatus "Gargoyle Gecko" och funderar att skaffa en sådan. Men undrar då vad för "färger" det finns? Sett lite olika och blir lite förvirrad haha. Sen undrar jag om det fortfarande är möjligt att ha en liten vattendel? Samt ha dimmaskin och regnmaskin? 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild