Pseudempusa pinnapavonis, råd sökes

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

7
0
Liam:
Hejsan! Jag fick den underbara lilla iden om att skaffa mig något nytt, inte så stort, häftigt litet djur till våren som inte tar så mycket plats... Jag vet! Någon form av insekt! Jag lyckades hitta en svensk sida som man kunde beställa insekter ifrån (och det mesta andra, länk till sidan: www.herperschoise.se/product.html/pseudempusa-pinnapovanis?category_id=77) och jag hittade denna varelse vid namn pseudempusa pinnapavonis (en form av bönsyrsa) på den sidan och jag föll direkt! Ett så extremt häftigt djur! Jag har spenderat denna kvällen till att ta reda på så mycket info om dessa som jag kan! Jag fick reda på att dom ska ha mellan 18-25 grader i sitt terrarium, att luft fuktigheten ska ligga på 60 procent,att dom äter vanliga levande sysor och att dom enbart blir mellan 7-10 cm. Det jag undrar är dock hur länge dom lever? behöver dom UV ljus? och Terrariet jag tänkte ha den i är 20 cm högt, 15 cm ljupt och 25 cm långt... är det tillräckligt stort? Enligt en kille på nätet så skulle det funka bra men jag vill vara säker då jag enbart har erfarenhet av syrsor, mjölmask och zophobas inom insektsväg! Om det inte är tillräckligt stort så får den bara bo där tills sommaren så beställer jag ett större till den då :) Tack på förhand! Mvh Liam!

Medlem i SkHF
365
436
AlexGustavsson:
Kul att du vill testa lite insekter! :) Bönsyrsor tycker jag överlag är rätt så lätta att lyckas med! Inget UV-ljus behövs, normalt sett ingen tillskottsvärme och de brukar vara duktoga på att äta! De lever generellt 1-2 år ungefär som phasmider men detta kan ju variera från art till art! Det beror även på vilken temperatur du håller dem i ! Jag håller i regel mina vid 22-24 grader, håller man dem varmare så förkortas deras liv avsevärt! Terrariet fungerar helt klart hela livet, men det skadar ju inte med större! Jag höll en H. grandis i ett 45x45x60 en gång i tiden, lite overkill kanske men den utnyttjade verkligen hela volymen! ;)

7
0
Liam:
Tack så mycket! :D finns det någon annan information som är väldigt viktig att ha? T.ex någon vitamin man ska pudra maten med osv? :D

Medlem i SkHF
365
436
AlexGustavsson:
Det är inget jag har gjort utan jag ser alltid till att foderinsekterna äter en varierad kost som ser till att de har ett bra näringsvärde! Bönsyrsor ställer inte så höga krav generellt sett och de är riktigt trevliga :) Spraya terrariet någon gång per dag så att luftfuktigheten håller sig på en bra nivå! De får dock i sig all vätska de behöver från maten sålänge foderdjuren är i bra skick! 

7
0
Liam:
Aah okej, tack så mycket! :) Jag skriver antagligen nått här ifall jag kommer på nått jag undrar :)

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
Hej! Kul att fler börjar med bönsyrsor. Minimum storleken på burken  bör vara 3 gånger bönsyrsans läng högt och två gånger  djup/långt. Tänk också på att det varierar mycket mellan olika arter om de är bra på att klätra på glatta ytor. Om de inte kann klätra bra på glatta ytor så måste du ge den ycket mer grenar och liknade. De måste kuna hänga upp och ned för att kuna ömsa och fuktigheten ska höjas när de ömsar. De smutas också ned en hel del då de är slarviga när de äter.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild