Rådfrågning ang kungsboa på rymmen!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 6

11
18
jacobejkpg:

Frågor längst ner men först lite information :)

 

Har en Boa CC på dryga två meter som försvann ur sin karantänlåda (hammarplast) igår kväll. Vilket i sin del är ett mysterim, han har luggit där i två månader och locket sitter fortfarande fast med fyra handtag/klämmor men han har lyckats pusha sig ut i vilket fall. Letat igenom hela lägenheten flera gånger om inatt utan något positivt resultat. Har dock uteslutit hans chanser att tagit sig ut ur lägenheten så är inte sååå orolig. Enda möjligheten för det skulle vara i brevinkastet som är tre cm och han är cirka 10 som tjockast, och har kollat trappuppgången och det enda han skulle kommit till isf skulle vara nån annans brevinkast men då hade jag märkt det :P Blir mest orolig för hans del, han låg i karantän för att han betett sig lite sjukligt. Spytt o bajsat något djävulskt och varit allmänt oerhört nervös. Nu bor han ju för tillfället i karantän så klart han inte trivs men han har varit extra konstig.. 

 

Har kommit fram till att han med högsta sannolikhet är inuti en soffa eller inuti en säng. Ser inga tecken på att han skulle vara där men det är det enda jag inte kan utesluta. Och toaletten då men med tanke på hur kallt det är där i nu så ser jag det som osannolikt.. Tänker att jag ska vänta inatt och se om han kommer fram något, har placerat ut mjöl osådär och tänker ställa fram en råtta till kvällen. 

 

Kommer i vilket fall sova för har varit sömnlös i två dygn och måste kunna jobba och är som sagt säker på att han inte kan ta sig in i någon annans lägenhet och för min del är jag inte särskilt orolig, värsta scenariot är att jag flaxar med armarna i sömnen och han är i närheten och hugger till men då kommer jag ju iallafall vakna med en upphittad orm. 

 

MEN, nu till frågorna.. Hur länge bör/kan jag vänta innan jag måste riva sönder soffan/sängen? Och om inte detta fungerar, vem och när bör jag kontakta någon? Alltså myndighet/hyresvärd etc.. Hur länge klarar sig ormen i sitt gömställe? Är ju förmodligen ändå dålig fuktighet/värme. 

Vill ju inte riskera att med största sannolikhet bli av med lägenheten genom att ringa någon tidigare än nödvändigt. Men vill inte heller riskera att ormen blir dålig.

 

Är tacksam för hyffsad snabba svar :) 

 

 


Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Värsta scenariot i mina ögon är att någon granne får nys om att en tvåmeters orm är lös i hyreshuset, som jag gissar att du bor i :) Det drabbar ju tyvärr inte bara dig som enskild ormägare utan drabbar tyvärr hela hobbyn :/

Med det sagt, jag personligen skulle vänt ut och in på ALLT i lägenheten, en tvåmetersboa kan omöjligt försvinna! Då det är kallt ute nu (och inomhus för ormen) så skulle jag gissa att den ligger och trycker på något varmt ställe, kolla under och bakom kylskåpet! :)

Annars hade jag rivit isär både soffa, säng och alla andra möbler innan det blir känt att det är en lös orm i huset :)

Den klarar sig säkert många många veckor i sitt gömställe i lägenheten, men den kommer bli förkyld på relativt kort tid så ligger i allas intresse att ormen kommer fram fortast möjligt!

Lycka till.


11
18
jacobejkpg:
Jonas_ skrev:
Värsta scenariot i mina ögon är att någon granne får nys om att en tvåmeters orm är lös i hyreshuset, som jag gissar att du bor i :) Det drabbar ju tyvärr inte bara dig som enskild ormägare utan drabbar tyvärr hela hobbyn :/

Med det sagt, jag personligen skulle vänt ut och in på ALLT i lägenheten, en tvåmetersboa kan omöjligt försvinna! Då det är kallt ute nu (och inomhus för ormen) så skulle jag gissa att den ligger och trycker på något varmt ställe, kolla under och bakom kylskåpet! :)

Annars hade jag rivit isär både soffa, säng och alla andra möbler innan det blir känt att det är en lös orm i huset :)

Den klarar sig säkert många många veckor i sitt gömställe i lägenheten, men den kommer bli förkyld på relativt kort tid så ligger i allas intresse att ormen kommer fram fortast möjligt!

Lycka till.



Tack för snabbt svar!

Ja en sådan här sak kan ju eskalera något hysteriskt i mediaväg. Även om vi talar om en ofarlig orm som inte gör något utan anledning så skapar det ju panik för ovetande människor vilket man ändå måste respektera. Och förstår att det ligger i allas intressen att ormen kommer fram. 

 

För att ta sig till kylskåpet så behöver han tränga sig igenom en två cm glipa med hela kroppen, kan ju inte utesluta det men känns osannolikt. Får dra den kylskåpet så fort jag har någon som hjälper mig, fick den spisen och där var han inte. Även under diskhon, bakom alla luckor på marken fanns det gott om bra utrymmen men där var han inte. 

 

Vill inte göra stackarn förkyld :/ har "gömt" en värmematta i ett hörn och placerat en värmelampa bredvid. Kan ju hoppas att han söker sig till just det gömstället. Kommer iallafall vänta ut honom denna natten tills jag har någon imorgon som kan hjälpa mig att flytta kylskåp och riva upp div möbler.. 

Tack iallafall:)


Medlem i SkHF
365
436
AlexGustavsson:
Men om den lyckades pressa sig ur hammarplastlådan så är kanske inte brevinkastet eller kylskåpet bör förkastas helt! ;)

11
18
jacobejkpg:

AlexGustavsson skrev:
Men om den lyckades pressa sig ur hammarplastlådan så är kanske inte brevinkastet eller kylskåpet bör förkastas helt! ;)


Njae fast plastlådan är ju ändå flexibel så sätt bara att det krävs väldigt bra med tryck :P


Medlem i SkHF
365
436
AlexGustavsson:
jacobejkpg skrev:


 

Njae fast plastlådan är ju ändå flexibel så sätt bara att det krävs väldigt bra med tryck :P



Jo visserligen... haha men av egna erfarenheter så kan reptiler göra de mest fantastiska prestationer när de kommer på rymmen ;) 

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:
jacobejkpg skrev:

 För att ta sig till kylskåpet så behöver han tränga sig igenom en två cm glipa med hela kroppen, kan ju inte utesluta det men känns osannolikt. Får dra den kylskåpet så fort jag har någon som hjälper mig, fick den spisen och där var han inte. Även under diskhon, bakom alla luckor på marken fanns det gott om bra utrymmen men där var han inte. 



På mitten av nittiotalet hjälpte jag en bekant att leta en förrymt pytonorm, en Tigerpyton på 4 meter :) Den hittades mot all förmodan bakom kylskåpet dagen efter, eller om den låg där 2-3 dagar, det var länge sen men min poäng med den här sanna historien är att även om det verkar osannolikt så måste ALLA möjligheter kollas! :)

Åter igen lycka till och uppdatera gärna när och om ormen dyker upp.


379
399
Mr_B:

Har du garderober eller liknande i rummet så kika att det inte är några håligheter runt sockeln eller så. I regel brukar de va ganska nära en värmekälla. Antar att du kollat element o liknande?

Men hade jag vänt upp o ner på rummet jag haft den i utan resultat. Hade jag fortsatt med resten av lyan även om chanserna är små. Men trånga varma ställen är ett tips. Har en boa som rymt ett par gånger men aldrig längre bort än i springan mellan 2 terrarier. 


205
203
Micke_E:
Bakom element eller i tvättkorgen, under Badkaret? 
Ett idé kan vara att mjöla golvet vid dörröppningen och värmehörnan så ser du om ormen passerat. Det kanske går att hänga en råtta från gardinstången?(snöre +klädnypa)

11
18
jacobejkpg:

Micke_E skrev:
Bakom element eller i tvättkorgen, under Badkaret? 
Ett idé kan vara att mjöla golvet vid dörröppningen och värmehörnan så ser du om ormen passerat. Det kanske går att hänga en råtta från gardinstången?(snöre +klädnypa)

 

Om du hade läst trådstarten hade du förstått att jag kollat alla ställen förutom soffa/säng och bakom kylskåp. Skrev ockå att jag har mjölat o försökt locka med råtta :P 

 

Såg iallafall idag att han rört sig över mjölet in till vardagsrummet, sen om han gått därifrån eller inte kan jag inte avgöra.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 6
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild