Toyota Aygo eller iQ

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

382
36
MariBarita:

Jag funderar på att köpa en ny bil.

Min gamla Opel börjar gå på sista versen nu.

 

Jag är ute efter en liten och lättparkerad bil.

Det kommer till 99% bara vara jag och maken och vår toy-pudel som kommer att åka iden.

Jag kör ca 25 minuter om dagen...ibland 30min ^^

 

Jag har förstått att IQ´n är bekvämare och roligare att köra än Aygo´n men den ser ju sååå töntig ut + den är dyrare

Jag har kollat runt på beg-marknaden och priserna för en IQ 2008 går på ca 75,000kr. Aygo 2006 går på ca 55,000kr. De extra 20,000kr som IQ´, kostar gör ett betydligt mer kännbart hål i min plånbok..men det är det kanske värt? -eller?

IQ 

Aygo 

 


Medlem i SmHF
143
128
PinupZombie:

Jag har bara erfarenhet av aygon och jag tyckte om den, om man bara kör inne i stan.
Perfekt citybil, drar lite, liten och lätt att parkera och i allmänhet trevlig att köra.

Att köra längre sträckor däremot, där man gärna kanske vill köra över 90-100 km/h är den inte lika trevlig. Den ligger inte särskilt stabilt på vägen eftersom den är så lätt, och den har riktigt seg acceleration vid omkörning exempelvis.

Jag låg i 80 km/h och skulle om en lastbil på en lång raksträcka, fick växla ner till 3ans växel för att få lite acceleration i bilen och när jag var förbi lastbilen, då hade jag kommit upp i 100 km/h, så det är inte en jättepigg bil ;)

Men jag skulle kunna tänka mig att det kan vara en passande bil för dig så som du beskriver, kortare körsträckor och behöver inte få plats med så mycket i bilen :) Nu var det en -09 eller -10 jag hade tror jag, men tror inte det skiljer sig jättemycket från dom du kollat på.

Annars kanske du kan kolla på Toyota Yaris? Lite större både karossmässigt och motormässigt än Aygon men fortfarande en liten bensinsnål bil.


382
36
MariBarita:

Jag har kollat runt lite på Yaris men priset för dem är aningen för högt för mig, fast bilarna har gått långt så är priset ändå högt.

Den IQ jag var intresserad av hade gått ca 2500mil (för 75,000kr)

Den Aygon´som jag fått upp ögonen för har gått 5500mil samt att den stora servicen är gjord (pris 55,000kr)

 

Jag tillhör dem som är allergiska mot lån så det är sparade pengar som kommer att användas, därför kanske det känns mer när de försvinner från kontot. Jag ute efter lågt miltal och helst lågt pris på det (fast ett högt årtal).

Min smärtgräns ligger egentligen på 70,000kr


102
1
dragster:

kollat på renult clio. eller ford fiesta? nyare fiesta har rätt fet utrustningslista orginal o e sköna o köra. rymliga för o va småbilar med


382
36
MariBarita:

Mja om det inte blir ngn Toyota så kanske det blir en sån här istället.

Mercedes-Benz A 150 


382
36
MariBarita:

Jag testade både AYGO och IQ idagoch mitt val hamnade på IQ´n.

Jag tyckte att AYGO´n lät mkt mer men annars märkte jag ingen större skillnad på dem... men jag tror inte att jag hade orkat med AYGO´ns höga motorljud i längden.

 

Båda bilarna känns väldigt rymliga, det är man inte riktigt beredd på :D


382
36
MariBarita:

Jag köpte min IQ idag, ska hämta den på Fredag(den ska servas och sånt först).

Priset hamnade egentligen för högt (gruff!) 89 900kr direkt från mitt nu nästan tomma konto.

Jag kan iaf skryta med att jag nu äger världens kortaste 4-sitsiga bil :D


102
1
dragster:

Grattis:)


382
36
MariBarita:

Det kommer att se roligt ut när det står på min parkeringsplats, grannbilen är en svart toyotakombi, min kommer bara vara halften så lång som den ^^

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild