Utomhusterrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

175
228
Rosenlukas:
Hejsan!
Skulle gärna vilja se era utomhusterrarier för att få lite inspiration. Funderar på att bygga ett till sommaren åt min Timon Lepidus. Alla tips och bilder välkommnas :)

27
9
hesmi:
Har ingen bild på det, men har ett väldigt basic uteterrarium på ca 140b 60d 150 höjd där jag haft två taggsvansvaraner på sommaren. Inte det vackraste i sig, men blir ändå häftigt på sommaren.


Har sluttande tak av rödmålade brädor som sticker ut en bit på sidor och framstycke för att ge lite regnskydd och skugga i övre delen. Sidor och dörr framtill (med gångjärn) av gråmålad plyfa och hönsnät. Botten av brädor för vattenavrinning.
Hyllor och tjocka grenar. Stor frigolitlåda på botten med värmematta och massa gräs, rötter jord och dylikt i, vilket gör att de kan gå ute även när det är kallt på nätterna. Krukor där jag sätter pumila och gullranka, vilka snabbt sprider sig över hela terrariet.

Rekommenderas, är bra fart på ödlorna i solen. Riktigt trevligt att sitta bredvid och höra ljudet när de pilar runt på hönsnätet och grenarna. Och ingen större byggkostnad, själv byggde jag mitt på en eftermiddag av överblivet byggmaterial. Står ute året om, och fortfarande fräscht efter tre år.

175
228
Rosenlukas:
Låter ju skitnice! ;)

27
9
hesmi:
Bara att köra på, du kommer inte ångra dig.

Hönsnät är stelt, så med lite 45 reglar kan man skarva ihop plywoodramar om man vill spara pengar. Ett par meter trall, en plyfaskiva, hönsnät, färg, lite 45 reglar, ett par gångjärn, skruvar och häftpistol, samt frigolitlåda och värmematta räcker för att ödlan ska få tillgång till riktigt solljus en stor del av året. Glöm inte att sätta lite 45 reglar el trall  e dyl under så inte botten står direkt på marken och ruttnar.

Med reservation för att jag inte kan något om pärlödlors nattvanor; mina taggisar hade inga problem med att gräva ner sig i frigolitlådan om natten. Gjort en smal öppning vid ena sidan de går in via. Jäkligt söta när de började titta ut därifrån när solen/värmen började komma på förmiddagen! I år var det så varmt att jag inte tog in dem förrän sen september (Stockholm, mot varm vägg mitt i solen)

1228
464
leedragon:

www.chameleonnews.com/07FebMorris.html

 

tyckte att den här var ballast.


40
15
porcelain:
I länken ovan, det materialet som används för att täcka växthuset "shade cloth", finns det i sverige och vad heter det på svenska? 

1228
464
leedragon:
inte det blekaste sök på ebay och beställ det frånutlandet.

197
111
Wirre:
porcelain skrev:
I länken ovan, det materialet som används för att täcka växthuset "shade cloth", finns det i sverige och vad heter det på svenska? 

Ser nästan exakt ut som dukarna man ser på jordgubbsodlingar och liknande.
Hör med granngården, dom vet säkert vad det är.

2966
1645
Hoggaforfan:
porcelain skrev:
I länken ovan, det materialet som används för att täcka växthuset "shade cloth", finns det i sverige och vad heter det på svenska? 

Skuggväv 

www.blomsterlandet.se/Vaxter-och-tillbehor/Tillbehor/Ovriga-tillbehor/Skuggvav/

197
111
Wirre:
porcelain skrev:
I länken ovan, det materialet som används för att täcka växthuset "shade cloth", finns det i sverige och vad heter det på svenska? 




www.thujor.se/vintertackning-av-thujahackar/skuggvav-70-gronsvart-metervara-2m-fraktfritt.html

Det måste vara den här.
Juteväv är tung och luktar konstigt.
Den här är väl gjord av något plastmaterial
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild