Blanda grodor (klockgrodor) + UV-belysning

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

382
36
MariBarita:

Sitter och spånar om att bygga "upp" mitt akvaterrarie med ca 30-35cm.

Kan man blanda klockgrodor med andra arter i så fall vilka? - tänker mig nån trädlevande art i så fall.

 

Vilken bra UV-belysning finns det ?(det får inte bli för varmt!) - mina Klockgrodor har fortfarande inte blivit gröna av det UVB-röret jag använder idag :/


382
36
MariBarita:

Använder mig av ett sånt här UVB-rör idag (vilket inte får mina "klockor" att bli gröna)

(Power-glo´n är mest till växterna)


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Det är alltid svårt att blanda arter, eftersom de ofta har olika krav och kan störa eller skada varandra. Det hade nog behövt vara en annan grodart i någorlunda samma storlek. Förslagsvis P.leucomastyx kanske.

Vad gäller UV har jag inte superbra koll på märken och typer. Om du vill att de ska bli gröna så behöver det inte vara UV som är anledningen. Jag har märkt att mina blir betydligt mer gröna då de befinner sig på ljusare underlag (Beige mossa).


Medlem i GHF
70
23
hjelte:

Angående Klockgrodor och hur gröna de är, så finns det faktiskt en del spekulationer i att det existerar olika underarter av B.Orientalis. En "Sibirisk" som anses vara de bruna grodorna. Notera då att det avser de klart ljusbruna grodorna, inte "vanliga" gröna som har blivit mörka (nästan svarta ibland) i färgen pga ljus/vantrivsel.

Jag har själv en klart brun som jag har drivit upp från yngelstadie. Hela tiden med vitt akvariegrus och gröna plantor närvarande. Grodan kan vara något mörkare i nyans på morgonen men framåt dagen så är den tydligt gräddigt ljusbrun. Jag använder UVB-ljus terrariumet, och min andra groda, en grön hona, är mycket starkt färgad, riktigt marsipangrön!

 

En fotnot är även att vissa spekulationer även kretsar kring huruvida ynglena äter gröna alger eller inte, och att det i sin tur avgör om grodorna blir gröna.

Min bruna groda åt aldrig gröna alger utan enbart fiskmat.


382
36
MariBarita:

Så här grön har bara en av grodorna varit..den fina färgen höll inte i sig så länge.

Vissa av grodorna har liite grönt i sig men de är mest mörka, det hade varit kul att trigga igång den gröna färgen som jag vet att de flesta av mina har i sig...undra om de blir mer gröna när växterna har kommit igång mer, annars så har jag ju tyvärr mkt brunt i burken (rötterna osv)


321
444
Daniel_S:

Två saker bara, UVB 10.0 är för starkt för grodor, 2.0 är vad man skall använda sig utav, tror det finns flertalet källor på detta om man söker på nätet, finns en del problem som kan uppenbara sig vid högre styrkor.

För det andra, blanda inte olika arter. Vet att det finns arter som "kan funka" ihop, men det kan aldrig motiveras att det skulle vara bra på något sätt, däremot finns det det massa som kan motivera att inte göra det.

 


Medlem i DHF
1082
774
Westman:

beror nog mycket på vilken höjd rören e på.

2.0 är ett dyrt dagsljusrör och ger inte mycket uv.


321
444
Daniel_S:

Visst är det så, men har man marklevande amfibier i ett 45cm högt terra går det bra, har man trädlevande djur i 1 meter högt terra, ja då går det ju också bra.

Har man däremot marklevande i ett 1m högt terrarium, nej, då kanske det inte blir tillräckligt.


Tänk också på att UV-belysningen INTE skall ligga på glas, strålarna går inte igenom glas, eller åtminstone så försvinner en stor procent av de.

Därför skall lysrören alltid placeras ovanpå ventilationsnätet eller liknande.

 


Medlem i DHF
1082
774
Westman:

 

uv 10.0 når knappt 45cm har jag för mig

och efter 6 månader kan man halvera det dom når.

 


321
444
Daniel_S:

UV 10.0 skall enligt vad jag läst räcka 50-60cm, och ett 2.0 rör 30-40 men det skilljer sig säkert mycket från tillverkare till tillverkare. Men absolut du har rätt, man skall tänka på att alla rör inte når speciellt långt. Och precis, effekten av rören försvinner fort...

Något ännu mer intressantare i denna disskusion tycker jag är huruvida UVB, är ett måste eller ej för groddjur. Jag har hört både och. Vissa menar på att det extremt viktigt, medan andra skippar det helt.

 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild