Mat

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

45
3
gemmahagg:
Hej!
jag undrar om det finns några bra sidor där man kan köpa syrsor på som är bra och ganska billiga? Annars om någon vet hur man t.ex. "Odlar/föder upp syrsor" hemma? Kanske låter lite konstigt, men jag har hört att man kan göra det. 
Tack


Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:
Finns många trådar om att föda upp syrsor & andra foderinsekter, finns även en del skötselråd här på sidan :) Så det finns rätt mycket läsning i ämnet foderinsekter.

2966
1645
Hoggaforfan:
gemmahagg skrev:
Hej!
jag undrar om det finns några bra sidor där man kan köpa syrsor på som är bra och ganska billiga? Annars om någon vet hur man t.ex. "Odlar/föder upp syrsor" hemma? Kanske låter lite konstigt, men jag har hört att man kan göra det. 
Tack


Låter konstigt? På vilket sätt? Jag tycker det låter helt normalt :-P

Jag har 2 gråsuggearter, 2 kackerlacksarter, hoppstjärtar, bananflugor och ungssmyg som foderdjur.

De flesta går ifrån syrsor då de luktar, låter och är kannibalistiska och väljer istället kackerlackor (Dubia) då det är enklare. Annars finns det gott om sidor som säljer syrsor:
reptilgrottan.se
groderochfoder.se
tropiskarum.se
cricketexpress.se
herperschoice.se

45
3
gemmahagg:
Jonas_ skrev:
Finns många trådar om att föda upp syrsor & andra foderinsekter, finns även en del skötselråd här på sidan :) Så det finns rätt mycket läsning i ämnet foderinsekter.

Tack

45
3
gemmahagg:
Hoggaforfan skrev:

Låter konstigt? På vilket sätt? Jag tycker det låter helt normalt :-P

Jag har 2 gråsuggearter, 2 kackerlacksarter, hoppstjärtar, bananflugor och ungssmyg som foderdjur.

De flesta går ifrån syrsor då de luktar, låter och är kannibalistiska och väljer istället kackerlackor (Dubia) då det är enklare. Annars finns det gott om sidor som säljer syrsor:
reptilgrottan.se
groderochfoder.se
tropiskarum.se
cricketexpress.se
herperschoice.se

Tack

45
3
gemmahagg:
Hoggaforfan skrev:

Låter konstigt? På vilket sätt? Jag tycker det låter helt normalt :-P

Jag har 2 gråsuggearter, 2 kackerlacksarter, hoppstjärtar, bananflugor och ungssmyg som foderdjur.

De flesta går ifrån syrsor då de luktar, låter och är kannibalistiska och väljer istället kackerlackor (Dubia) då det är enklare. Annars finns det gott om sidor som säljer syrsor:
reptilgrottan.se
groderochfoder.se
tropiskarum.se
cricketexpress.se
herperschoice.se

Kan skäggagamer äta kackerlackor?

2966
1645
Hoggaforfan:
gemmahagg skrev:

Kan skäggagamer äta kackerlackor?

Ja, många har det som basföda sen köper de lite syrsor på mässorna så ödlorna får jaga lite. 

Medlem i SkHF
365
436
AlexGustavsson:
gemmahagg skrev:

Kan skäggagamer äta kackerlackor?


Det är viktigt att du erbjuder skäggagamen stor variation både i den animaliska delen och den vetetariska delen. Det finns ju även olika arter kackerlackor som har olika näringsvärden och det ökar således den näringsmässiga och berikningsmässiga variationen. Förutom kackerlackor och syrsor så går det jättebra att variera med gräshoppor, rosenbaggslarver, Zophobaslarver (endast enstaka tillfällen) etc.

Den kackerlacksart som jag och säkerligen många andra kommer att rkommendera är B. dubia myket på grund av att de är lätta att föda upp och lätta att sköta.

När man håller ödlor (speciellt större arter såsom skäggagam) som kräver stora volymer insekter (som juvenil) så komemr man till en punkt då det inte är ekonomiskt hållbart att hela tiden köpa in insekter utan att det då är mycket smidigare och billigare att själv föda upp! Det blir rätt så dyrt att köpa syrsor då de oftast kostar runt 1 krona styck när man beställer via internet! Det blir då lätt att tänka sig att pengarna kommer att rusa iväg om man har en ödla som äter många hundra syrsor per månad!    
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild