Bottensubstrat

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Vad använder ni för bottensubstrat till era grodor?
Jag använder mig utav ett lager sten för dränering, sedan reptilbark och ovanpå detta har jag mossa.
Jag har tänkt använda mig utav sten, jord och mossa till mina kommande mjölkgrodor eller korallfingergrodor.
Är det en bra idé? Vad kan ni ge för tips om bottensubstrat och inredning till grodorna?

Medlem i DHF
1082
774
Westman:
har jord till mina

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Har du något lager längst nere i botten för dränering etc? eller är det helt fyllt med jord?

52
2
Pakwa:
I mitt stora terrarium där jag har mina korallfingergrodor och min storögda trädgroda har jag lecakulor i botten och jord över det. Mossa har jag lite här och var men det är mest för utséendets skull.

Medlem i DHF
1082
774
Westman:
har leca eller engelsksjösten

1
0
jorgep:

små lecakulor eller grövre akvariegrus underst ca 5cm sen torv och sandblandning ca 80/20 eller 70/30 % ca 10cm och mossa.


67
3
donnie87:

Jag använder själv kokosnötfiber till min R. Nigropalmatus. Nu är jag väldigt ny inom amfibievärlden, men det tycks hålla fuktigheten i terrariet jättebra. Borde man ha något under för dränering? Vad ska det vara bra för egentligen?


382
36
MariBarita:

Till min Kaloula pulchra har jag plantationsoil

 

 

 

Till mina klockgrodor har jag förutom den stora akvarieroten även blå filtermatta och ovanpå den mossa.


321
444
Daniel_S:

Använder en blandning av naturell torv och täckbark därefter fibermatta och sen Leca 5-10cm som dränering. Kör denna som standard för alla mina arter, förutom alvariusarna som går på sand.

Enda problemet med detta är att glupska marklevande arter kan få med sig bark i munnen vid utfodring, aldrig varit med om att det hänt något p.g.a. detta utan de brukar vara duktiga på att peta ut det själva. Upplever man det som problem finns det ju alltid lösningar med pincettmatning, matskålar m.m. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild