Startkit till kameleont

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

309
39
reptilicus_:
Finns det bra "klättergrenar" att plocka ute i naturen till kameleonter?
Och när det kommer till värmelampor: Bör man tänka på så att t.e.x en Solarglo 125w inte torkar ut växterna om man har riktiga sådana planterade i terrariet?

309
39
reptilicus_:
Har tänkt att en Solar Raptor 100W MVL skulle passa bra som både UV/värme-spot (Behöver tydlingen ingen ballast)
Skulle det passa bra?

295
270
barkskog:
reptilicus_ skrev:
Har tänkt att en Solar Raptor 100W MVL skulle passa bra som både UV/värme-spot (Behöver tydlingen ingen ballast)
Skulle det passa bra?

Solar Raptor 100 W bör man inte använda utan tillgång till UVB-mätare.
De lampor jag har testat det senaste året har gett UV-index på 15-20 på rekommenderat avstånd. Ingen art bör utsättas för UV-index högre än 7.

Om du vill ha en self-balasted UV-värmelampa, välj hellre Mega-Ray eller Solar Glo.

2052
781
psyjoh:
barkskog skrev:

Solar Raptor 100 W bör man inte använda utan tillgång till UVB-mätare.
De lampor jag har testat det senaste året har gett UV-index på 15-20 på rekommenderat avstånd. Ingen art bör utsättas för UV-index högre än 7.

Om du vill ha en self-balasted UV-värmelampa, välj hellre Mega-Ray eller Solar Glo.

Har du fått bra värde på solarglo nu?
Är det isåfall både i den gamla och nya versionen?

309
39
reptilicus_:
Tror att jag i så fall ska satasa på en Mega-Ray MV UV 100 W.
Jag antar att dom håller längre än en Solar Glo?

295
270
barkskog:
psyjoh skrev:

Har du fått bra värde på solarglo nu?
Är det isåfall både i den gamla och nya versionen?

Har nyligen testat tre ex av den nya versionen. De var OK. MV-lampor har generellt större spridning än HID.
HID ger också ett högre förhållande UVB:UV-index vilket visar att de ger fler våglängder i den del av UVB-området som är viktigast för D3-produktionen.
HID ligger på 30-40:1 vilket liknar solen. MV-lampor ligger vanligen runt 20:1

Jag vet inte om nya Solar Glo har kortare livslängd än Mega-Ray.

Medlem i SHF
4080
5139
Jonas_:

reptilicus_ skrev:
Finns det bra "klättergrenar" att plocka ute i naturen till kameleonter?

Ta en promenad i skogen och du kommer märka att naturen är alldeles full av pinnar, grenar, rötter, stubbar och annan grym, billig samt naturtrogen inredning till terrarium ;) Givetvis finns det även klättergrenar till en kameleont i skogen.  

309
39
reptilicus_:
Jonas_ skrev:

Ta en promenad i skogen och du kommer märka att naturen är alldeles full av pinnar, grenar, rötter, stubbar och annan grym, billig samt naturtrogen inredning till terrarium ;) Givetvis finns det även klättergrenar till en kameleont i skogen.  

Tänkte mest på något speciellt träd/buske ;)

2052
781
psyjoh:
reptilicus_ skrev:

Tänkte mest på något speciellt träd/buske ;)

Beror ju på storleken på kameleontens fötter. Hitta ngt som passar storleken på den. Finns överallt i naturen ;)

Försök bara undvika barrträd har jag hört, men vet egentligen inte hur allvarligt det är då många täckbarkssorter är från tex. tall.
Jag undviker det ändå för säkerhets skull. 
Men grenar överlag är inte giftiga. Det är isåfall blommor och blad men då kameleonter ej är växtätare behöver man nog inte oroa sig. 

309
39
reptilicus_:
Någon som vet var man kan få tag på liknande nät som tål värmelampor - likt dom som sitter överst på exoterras nätterrarium?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild